Reklama

Świat

Wszystkich Świętych w Jerozolimie

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Jerozolima

ks. Paweł Rytel-Andrianik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polacy mieszkający w Ziemi Świętej oraz pielgrzymi spotkali się na wspólnej modlitwie na cmentarzu na Górze Syjon w Jerozolimie.

Na kwaterze polskiej na cmentarzu chrześcijańskim w Jerozolimie zostało pochowanych niemalże 100 osób w ciągu ostatnich niespełna 70 lat. W tym gronie są zarówno żołnierze przybyli z armią gen. Andersa, siostry zakonne, które pracowały w Jerozolimie, wybitne osobistości życia społecznego oraz ci, którzy odeszli niespodziewanie w drodze do Ojczyzny. W pobliżu zaś są groby chrześcijańskie różnych narodowości, w tym grób Oskara Schindlera, który uratował wielu Żydów w Krakowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Polską częścią cmentarza opiekują się Siostry Elżbietanki, dlatego przy każdym grobie były dziś kwiaty i zapalony znicz. Modlitwie przewodniczył ks. bp Piotr Skucha z diecezji sosnowieckiej. Udział niej wzięli Polacy mieszkający w Ziemi Świętej, w tym gronie liczni pielgrzymi, siostry zakonne, zakonnicy i księża. Delegacja zaś z Ambasady Polskiej w Tel Avivie złożyła kwiaty przy pomniku żołnierzy Wojska Polskiego.

Po modlitwie i złożeniu kwiatów, Siostry Elżbietanki zaprosiły tradycyjnie do gościnnego Domu Polskiego przy jerozolimskiej starówce.

ZOBACZ INNE ZDJĘCIA
2013-11-01 21:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Budujemy małe Betlejem

Niedziela przemyska 50/2023, str. II

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Archiwum Fundacji Pro Spe

„Dom Pokoju” udziela schronienia 40 dzieciom z Ziemi Świętej

„Dom Pokoju” udziela schronienia 40 dzieciom z Ziemi Świętej

Fundacja Pro Spe prowadzi zbiórkę na rzecz „Domu Pokoju” w Betlejem, który na co dzień wspiera dzieci i rodziny dotknięte konfliktem w Ziemi Świętej.

W obliczu trwającego konfliktu zbrojnego na Bliskim Wschodzie, Fundacja Pro Spe zwraca się do wszystkich ludzi wielkiego serca z gorącym apelem o wsparcie dla prowadzonego przez Polkę, s. Szczepanę, „Domu Pokoju” w Betlejem, czyli sierocińca, który dotychczas oferował schronienie i wsparcie dla ponad 40 dzieci, a w ostatnim czasie stał się także azylem dla znacznie większej liczby cierpiących i poszkodowanych.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV na Mszy za Franciszka i innych zmarłych biskupów

2025-11-03 12:36

[ TEMATY ]

Leon XIV

Msza za zmarłych

Vatican Media

Leon XIV w grotach watykańskich, przy grobach papieży

Leon XIV w grotach watykańskich, przy grobach papieży

Chrześcijanie nie nazywają miejsc pochówku nekropoliami, czyli miastami umarłych, ale cmentarzami, czyli miejscami spoczynku, w których zmarli oczekują na zmartwychwstanie - powiedział Leon XIV podczas Mszy za zmarłych ostatnio biskupów i kardynałów, w tym za papieża Franciszka. „Niech zostaną oczyszczeni ze wszelkiej skazy i świecą jak gwiazdy na niebie” - powiedział Ojciec Święty.

W homilii Papież zaznaczył, że dzisiejsza Eucharystia nabiera dla niego szczególnej wymowy, świadczy o chrześcijańskiej nadziei. Biblijnym obrazem tej nadziei jest ewangeliczna opowieść o uczniach idących do Emaus. Punktem wyjścia tej opowieści jest doświadczenie śmierci i to w najgorszej postaci. Śmierć, która zabija niewinnych, pozostawia po sobie zniechęcenie i rozpacz - powiedział Papież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję