Reklama

Port z żołnierską tradycją bije rekordy

Dynamicznie rośnie ruch pasażerski w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach - sierpień br. był jeszcze lepszy niż rekordowy lipiec, kiedy lotnisko pobiło historyczny rekord polskich portów regionalnych w liczbie odprawionych pasażerów, w ciągu jednego miesiąca obsługując 338 019 pasażerów. W sierpniu wynik ten został poprawiony: odprawiono 343 007 pasażerów, tj. o ponad 30 tys. więcej (+10%) niż w tym samym miesiącu ub.r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sierpniu br. w porównaniu z sierpniem 2010 r. wzrost zanotowano zarówno w ruchu czarterowym, jak i regularnym. W ruchu czarterowym odprawiono 169 569 pasażerów, co stanowi wzrost o 21%. Z usług przewoźników regularnych na rejsach z Katowice Airport skorzystało 172 831 pasażerów - o 0,4% więcej niż w sierpniu zeszłego roku. Od początku 2011 r. w Katowice Airport odprawiono o ponad 90 tys. więcej pasażerów (+5,5%, czyli 1 740 987), niż przez pierwsze osiem miesięcy zeszłego roku. Prognozuje się, że do końca tego roku na pyrzowickim lotnisku zostanie odprawionych 2,55 mln pasażerów. Będzie to najlepszy wynik w historii lotniska.

Żołnierska tradycja

W miejscu, gdzie obecnie znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach i gdzie codziennie przewija się tysiące podróżnych - pasażerów linii lotniczych, pierwsi byli żołnierze. W roku 1940 niemiecka Luftwaffe rozpoczęła na łąkach wokół Pyrzowic budowę lotniska polowego. Niemcy wytyczyli trzy bitumiczno-betonowe pasy o długości od 1000 do 1500 m, jednakowej szerokości 50 m. Lotnisko służyło do przeładunku materiałów wojskowych z samolotów lecących z głębi III Rzeszy, zaopatrujących oddziały na froncie wschodnim. W końcowym okresie II wojny światowej na lotnisku testowano samoloty rakietowe Messerschmitt 163 Komet. Od 1945 r. do 1951 r. na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej. Na początku lat 50. czerwonoarmiści przekazali lotnisko Ludowemu Wojsku Polskiemu. Rozpoczął tu stacjonowanie utworzony 17 kwietnia 1951 r., 39. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Po raz pierwszy Pyrzowice zostały udostępnione dla ruchu pasażerskiego 6 października 1966 r., kiedy to z lotniska wystartował pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. W tym czasie piloci samolotów pasażerskich korzystali z wojskowych pomocy nawigacyjnych oraz byli prowadzeni przez wojskowych kontrolerów przestrzeni powietrznej. Wraz z uruchomieniem połączeń pasażerskich w Pyrzowicach rozpoczęły się pierwsze inwestycje w infrastrukturę cywilną. Do końca 1969 r. powstał niewielki terminal pasażerski (o powierzchni 550 m kw.), drogi kołowania i przeddworcowa płyta postojowa. Ciągle niewielki ruch pasażerski odbywał się do 28 października 1990 r., kiedy to z Pyrzowic odleciał do Warszawy ostatni rejsowy samolot PLL LOT. Rozpoczął się okres zastoju, spowodowanego zawirowaniami politycznymi w Polsce, związanymi ze zmianą systemu. W celu budowy, właściwie od podstaw, komunikacji lotniczej Górnego Śląska z resztą kraju i świata, władze wojewódzkie wyszły z propozycją powołania spółki mającej rozwinąć tę zaniedbaną, a jakże ważną dla rozwoju regionu gałąź transportu. W pierwszym kwartale 1991 r. powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po półwieczu przerwy

Dzięki staraniom władz GTL SA, 2 lipca 1992 r. PLL LOT wznowiły połączenie lotnicze z Warszawą, a 27 marca 1993 r. niemieckie linie lotnicze Lufthansa lotem do Frankfurtu zainaugurowały po 54 latach przerwy pierwsze połączenie zagraniczne z pyrzowickiego lotniska. Wraz z powolnym wzrostem ruchu, rozpoczęto prace nad rozbudową cywilnej infrastruktury, wtedy jeszcze współużytkowanego wraz z wojskiem lotniska. Prace te zdecydowanie przyspieszyły po przekazaniu 1 maja 1994 r. lotniska w zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. 7 października 1994 r. otwarto uroczyście zmodernizowany terminal pasażerski. W sierpniu 1996 r. rozpoczęto prace nad budową hal cargo, które uroczyście otwarto w lutym roku 1997. We wrześniu 1998 r. zakończono drugi etap budowy hal cargo. W 2000 r. zakończono pierwszy etap rozbudowy płyt postojowych, dróg kołowania oraz pasa startowego. Ostateczne zakończenie prac nad wydłużeniem o 420 m drogi startowej nastąpiło w lipcu 2001 r. Aktualnie liczy ona 2800 m długości. W 2004 r. nastąpiła inauguracja lotów z MPL Katowice węgierskiej niskokosztowej linii lotniczej Wizz Air. W sierpniu 2004 r. zakończono rozbudowę terminalu pasażerskiego, zwiększając jego powierzchnię do 7 600 m kw., co przełożyło się na wzrost przepustowości do 1,7 mln pasażerów.

Rozwoju ciąg dalszy

Gwałtowny wzrost ruchu pasażerskiego w MPL Katowice, spowodowany wejściem Polski do Unii Europejskiej i pojawieniem się na polskim niebie niskokosztowych przewoźników lotniczych, wymusił zintensyfikowanie prac nad rozbudową infrastruktury MPL Katowice. Jednym z ważnych elementów było poprawienie dojazdu do portu z centrum konurbacji górnośląskiej. W związku z powyższym rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S1. Oddaną ją do użytku 20 listopada 2006 r. Połączyła ona port lotniczy w Pyrzowicach z węzłem drogowym w Podwarpiu i zapewniła łatwy, szybki i komfortowy dojazd do lotniska. Największą ze wszystkich inwestycji realizowanych przez ponad 16 lat funkcjonowania Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, jest oddany oficjalnie do użytku 30 lipca 2007 r. Terminal Pasażerski B. Dzięki niemu na pyrzowickim lotnisku może zostać rocznie odprawionych w komfortowych warunkach do 3,6 mln pasażerów. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice cały czas się rozwija. W niedalekiej przyszłości planowana jest kolejna rozbudowa płyt postojowych, budowa trzeciego terminalu pasażerskiego oraz nowej drogi startowej.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję