Reklama

Świat

Islandia: katolicy chcą mieć większy wpływ na politykę wewnętrzną

Kościół katolicki w Islandii, którego wyznawcy stanowią obecnie ok. 4 proc. mieszkańców tego wyspiarskiego państwa na północy Europy, chce być bardziej obecny w tamtejszym życiu politycznym. Dotyczy to przede wszystkim wpływania na sprawy moralne, np. stosunku do związków osób tej samej płci i przerywania ciąży. Stanowisko katolickie różni się tu diametralnie zarówno od polityki prowadzonej przez władze, jak i od poglądów większości Islandczyków.

[ TEMATY ]

polityka

katolicy

Islandia

Carlos André Santos /Fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 1550 r. są oni, podobnie jak w pozostałych krajach skandynawskich, przynajmniej formalnie, niemal wyłącznie luteranami, choć z drugiej strony Islandia należy obecnie do najbardziej zeświecczonych państw nie tylko nordyckich, ale w całej Europie. Daje to o sobie znać m.in. w ustawodawstwie, które jest bardzo liberalne w sprawach moralnych, np. właśnie w podejściu do środowisk LGBT czy aborcji.

Na tym tle Kościół katolicki stanowczo głosi i przypomina ogólnochrześcijańskie nauczanie biblijne, a więc występuje w obronie życia od samego poczęcia i tradycyjnego rozumienia małżeństwa i rodziny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W rozmowie z dziennikarką portalu Kjarninn ks. Jakob Rolland, proboszcz bazyliki katedralnej Landakotskirkja w Reykjaviku oświadczył, że wspólnota katolicka wielokrotnie próbowała wywierać jakiś wpływ na politykę kraju. Zwrócił uwagę, że katolicki „punkt widzenia, zwłaszcza na sprawy dotyczące całego narodu, dotyczy nie tylko zagadnień religijnych, a nawet, co więcej, są to bardziej kwestie narodowe niż czysto kościelne”. „Chcemy bowiem bronić życia i stać po stronie praw człowieka, dlatego zależy nam, aby nasz głos był słyszany” – wyjaśnił duchowny.

Reklama

Kościół katolicki zgłosił bardzo poważne zastrzeżenia, gdy Althing (parlament islandzki) w 2010 r. zalegalizował jako małżeństwa związki osób tej samej płci, a następnie sprzeciwił się rozszerzeniu na wiosnę br. prawa do aborcji. Pytany, czy od tamtego czasu stanowisko Kościoła w pierwszej sprawie zmieniło się, ks. Rolland zapewnił, że nie, dodając, że wolałby raczej pójść do więzienia niż pobłogosławić związek dwóch gejów czy lesbijek.

„Gdyby dwie kobiety przyszły do nas i poprosiły o zawarcie małżeństwa, powiedziałbym im: «Niestety, tego nie da się zrobić»” – stwierdził kapłan. Podkreślił, że jeśli miałby z tego powodu trafić za kratki, to pójdzie tam, ale nie zmieni swego stanowiska. Dodał, że właśnie dlatego chciałby, aby Kościół był bardziej obecny w życiu publicznym, aby jego głos mógł wszędzie dotrzeć.

W 2012 r., w wyniku wewnętrznego śledztwa kościelnego, okazało się, że w szkole Landakotsskóli, prowadzonej do 2005 r. przez parafię katedralną, dochodziło przez wiele lat do seksualnego wykorzystywania dzieci. Ówczesny biskup Reykjaviku (i całej Islandii) Peter Bürcher przeprosił publicznie ofiary tych czynów i poprosił je o wybaczenie.

Chrześcijaństwo na wyspie jest obecne od ponad tysiąca lat – w 2000 r. obchodzono symbolicznie jego milenium. Od początku do połowy XVI wieku był to Kościół katolicki, choć ze względu na wielką odległość od Rzymu odznaczał się on daleko idącą niezależnością w sprawach organizacyjnych, m.in. księża, łącznie z biskupami, na ogół nie przestrzegali celibatu. Reformacja dotarła tu w połowie XVI wieku, a ostatni biskup katolicki Jón Arason z Hólaru (1524-50) zginął ścięty w 1550 r.

Odrodzenie hierarchii nastąpiło w 1857 r. – od tej pory do dzisiaj na stolicy biskupiej Hólar (z siedzibą w Reykjaviku) zasiadało 7 biskupów; od października 2015 r. urząd ten sprawuje 54-letni obecnie słowacki kapucyn David Tencer. Liczbę katolików ocenia się na około 20 tys., w większości cudzoziemców i imigrantów, co stanowi niespełna 4 proc. ludności Islandii. Pracuje wśród nich 15 kapłanów diecezjalnych i zakonnych oraz około 30 sióstr.

2019-10-24 18:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

ME 2021 - Polska - Islandia 2:2 w towarzyskim meczu

Piłkarska reprezentacja Polski zremisowała z Islandią 2:2 w towarzyskim meczu w Poznaniu. To był ostatni sprawdzian biało-czerwonych przed rozpoczynającymi się w piątek mistrzostwami Europy.

Polska - Islandia 2:2 (1:1).
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Chrystus pierwszy nas wybiera

2025-02-02 08:29

Tomasz Lewandowski

Podczas świętowania Dnia Życia Konsekrowanego odbył się także obrzędu błogosławieństwa wdów, a przyjmujące go panie wyraziły wobec abp. Józefa Kupnego chęć postępowania drogą doskonałego naśladowania Chrystusa, żyjąc według rad ewangelicznych.

Podczas świętowania Dnia Życia Konsekrowanego odbył się także obrzędu błogosławieństwa wdów, a przyjmujące go panie wyraziły wobec abp. Józefa Kupnego chęć postępowania drogą doskonałego naśladowania Chrystusa, żyjąc według rad ewangelicznych.

– Chrystus pierwszy nas wyszukał, zauważył, On pierwszy nas powołał. Śluby, odnowienie ślubów, są konsekwencją, miłosną odpowiedzią na Jego wcześniejszą miłość – mówił podczas świętowania Dnia Życia Konsekrowanego abp Józef Kupny.

W wigilię Dnia Życia Konsekrowanego abp Józef Kupny przewodniczył w katedrze wrocławskiej uroczystej Eucharystii, podczas której osoby życia konsekrowanego z naszej diecezji odnowiły śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Metropolita pobłogosławił także dwie nowe wdowy konsekrowane: Wiesławę Kordos z parafii Podwyższenia Krzyża św. w Brzegu i Elżbietę Gauden z trzebnickiej parafii św. Bartłomieja Apostoła i św. Jadwigi Śląskiej. Wdowy, wraz z dziewicami konsekrowanymi i pustelnikami, należą do indywidualnych form życia konsekrowanego – w naszej archidiecezji jest obecnie 9 pań, które otrzymały błogosławieństwo wdów.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję