Kluczowe liczby i poparcie społeczne
Do Kancelarii Sejmu trafiły imponujące 500 000 podpisów – to rekordowy wynik, dowodzący, że religia i etyka w szkole cieszą się szerokim społecznym poparciem. Projekt formalnie wpisano do rejestru inicjatyw 2 kwietnia 2025 r., a w zaledwie kilkadziesiąt dni katecheci oraz społeczności kościołów różnych wyznań, zebrali wystarczającą liczbę 100 tys. podpisów .
Wsparcie autorytetów i głosy ekspertów
Inicjatywa została oficjalnie poparta przez Konferencję Episkopatu Polski oraz KSOiW NSZZ "Solidarność".
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Piotr Janowicz, przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, podkreślił, że to „symboliczny finał i społeczna deklaracja, że wychowanie do wartości chrześcijańskich i obywatelskich ma swoje miejsce w polskiej szkole”.
Andrzej Sosnowski

– Z ogromnym niepokojem Sekcja obserwuje działania Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzające do ograniczenia obecności religii w szkołach. Zdaniem NSZZ „Solidarność” są to decyzje sprzeczne z konstytucyjnym prawem rodziców do wychowania dzieci zgodnie z przekonaniami oraz zagrażające stabilności zatrudnienia katechetów - powiedział Waldemar Jakubowski, szef oświatowej "Solidarności".
Dlaczego to ważne?
Promotorzy inicjatywy podkreślają, że świadoma edukacja w duchu etycznym i religijnym to inwestycja w przyszłość społeczeństwa. „Etyczny obywatel to dobry obywatel – uczciwy, odpowiedzialny i zaangażowany we wspólne dobro” – czytamy w założeniach projektu, który stoi na straży wychowania moralnego od najmłodszych lat. To również reakcja na zmiany zaproponowane przez MEN, które zmniejszyły liczbę godzin religii i wyeliminowały ją ze średniej .
Co dalej?
Po przyjęciu podpisów Marszałek Sejmu RP kieruje projekt do właściwej komisji sejmowej. Prace w komisji stanowią pierwsze czytanie. Komisja analizuje założenia, zasięga opinii ekspertów, może zgłaszać poprawki i wybiera sprawozdawcę. Drugie czytanie odbywa się na forum plenarnego Sejmu — prezentacja sprawozdania, debata ogólna, możliwość zgłaszania poprawek. Jeśli pojawią się nowe poprawki, projekt wraca do komisji; potem następuje sprawozdanie końcowe i trzecie czytanie z głosowaniem nad całością oraz poprawkami – zdecydowaną większością.