Reklama

Gospodarka

Liniowiec marzeń

Benedykt XV w 1920 r. ogłosił Matkę Bożą Loretańską patronką lotników i podróżujących samolotami. Wspomniał o tym Jan Paweł II w czasie swej wizyty w loretańskim sanktuarium 8 września 1979 r.: „Samoloty przemierzające przestworza poprzez rozległe przestrzenie świata głoszą chwałę Twojego Imienia, a ludziom ułatwiają ich pracowitą działalność. Niech piloci i technicy oraz cała służba pomocnicza z Twoim błogosławieństwem roztropnie i mądrze wypełniają swoje obowiązki, tak by wszyscy, którzy odbywają podróże samolotami, szczęśliwie docierali do celu swego przeznaczenia”

Niedziela Ogólnopolska 47/2012, str. 34-35

[ TEMATY ]

LOT

ARCHIWUM PLL LOT

Od 15 listopada 2012 r. w skład floty Polskich Linii Lotniczych LOT wchodzi boeing 787 Dreamliner (z ang. „liniowiec marzeń”). Samolot ten ma być realizacją marzeń o nowoczesnym lotnictwie. W 2007 r. Boeing zaprezentował uroczyście pierwszy egzemplarz nowego samolotu pasażerskiego 787. W obecności tysięcy zaproszonych gości samolot wytoczono z olbrzymiego hangaru w miejscowości Everett (40 km na północ od Seattle, w stanie Waszyngton). Pierwszy oblot odbył się 15 grudnia 2009 r.

Supernowoczesna maszyna

Dziś liczba zamówień na ten samolot, którego cena katalogowa wynosi od 150 do 206 mln dol., przekroczyła już 800 sztuk. Jako pierwsze w świecie japońskie linie lotnicze ANA w 2011 r. rozpoczęły eksploatację tej supernowoczesnej maszyny. Pierwszy seryjny egzemplarz został dostarczony do Japonii we wrześniu 2011 r., z trzyletnim opóźnieniem z powodu perturbacji produkcyjnych, i 26 października odbył inauguracyjny rejs z Tokio do Hongkongu. Od 1 listopada 2011 r. boeing 787 znajduje się w regularnej eksploatacji ANA.

Reklama

Polskie Linie Lotnicze LOT będą mogły przekonać się o tym wraz ze swoimi pasażerami już 14 grudnia br., podczas pierwszego komercyjnego lotu z Warszawy do Pragi. Na przełomie roku samolot będzie latał również do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli, a w styczniu 2013 r. rozpocznie swoje pierwsze rejsy międzykontynentalne.

Rewolucja w lotnictwie pasażerskim

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym boeing 787 ma szansę stać się rewolucją w lotnictwie pasażerskim. O boeingu 787 Dreamliner mówi się jako o najnowocześniejszym samolocie pasażerskim świata. Ma on bowiem wiele cech, które wyróżniają go spośród innych samolotów skonstruowanych do tej pory. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne są całkowicie rewolucyjne w przemyśle lotniczym. Kiedy porównamy 787 z innymi samolotami pasażerskimi, dochodzimy do wniosku, że zmienia się tam bardzo wiele, z dbałością i precyzją o wszelkie szczegóły włącznie. Samolot wykonano z kompozytów włókien węglowych, aluminium i tytanu, które są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na korozję, co także znacznie zmniejsza masę maszyny. Rozpiętość skrzydeł boeinga 787 to 60 m, a długość maszyny - 57 m.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników Rolls-Royce’a i General Electric boeing 787 będzie o 50 proc. cichszy, a także o blisko 20 proc. oszczędniejszy w zużyciu paliwa w porównaniu z podobnymi samolotami tej klasy i wielkości. Jest zatem przyjazny środowisku naturalnemu dzięki niskiej emisji spalin. Stworzono lekki, ekonomiczny oraz szybki samolot z nowoczesnym wnętrzem, który na swój pokład może zabrać od 210 do 330 pasażerów, w zależności od konfiguracji miejsc siedzących. Jego zasięg waha się od 14,2 do 15,2 tys. km. Przestrzeń pasażerska znacznie różni się od innych samolotów. Poszerzono przejścia i fotele. Okna, większe o 65 proc. od okien w innych samolotach, są wyposażone w najnowocześniejszy elektroniczny system przyciemniania. Zastosowano tu nowatorską technologię fotoelektrochromatyczną. Dzięki temu za pomocą jednego przycisku możemy dowolnie ściemniać lub rozjaśniać szybę, zgodnie ze swoimi preferencjami. Również system diod w oświetleniu kabiny, symulujący naturalny dobowy rytm (zachód, wschód słońca), ma pomóc pasażerom przystosować się do zmiany czasu, np. ciemnoniebieskie światło daje wrażenie nocy, jasnożółte - poranka. Na pokładzie 787 zwraca uwagę duża przestrzeń, która sprawia, że ogarnia nas poczucie spokoju. Taki efekt uzyskano dzięki wysokiemu sufitowi, nowoczesnej architekturze wnętrza oraz wspomnianej grze świateł. Dzięki tym udogodnieniom po trwającym wiele godzin rejsie pasażer wyjdzie z samolotu mniej zmęczony.

Reklama

Ciśnienie panujące w samolocie będzie takie jakie panuje na wysokości ok. 1000 m n.p.m., podczas gdy w dotychczas produkowanych samolotach standardem ciśnienia była wysokość ponad 2200 m n.p.m. Nowatorskie rozwiązania w systemie klimatyzacji zapewnią wilgotność powietrza na poziomie 15 proc., co zdecydowanie poprawi komfort pasażerów w porównaniu z dotychczas stosowanymi tego typu systemami w samolotach. Dreamliner wyposażony jest w specjalne filtry ozonowe, które oczyszczają powietrze z roztoczy i grzybów.

Wiele systemów, zasilanych w dotychczas produkowanych samolotach sprężonym powietrzem z silników, będzie teraz elektrycznych: klimatyzacja, system rozruchu silników, hamulce. Pozwala to, oczywiście, znacznie zwiększyć wydajność silników. Nowoczesny kokpit posiada nie tylko monitory komputerowe, ale i system Head-Up Display. Pilot na wysokości oczu na szybie ma „przezroczysty” wyświetlacz, który podaje dane dotyczące lotu. Jest to technologia, która była do tej pory stosowana w lotnictwie wojskowym, informująca pilota o wysokości, prędkości czy ścieżce schodzenia. Dzięki niej pilot może jednocześnie patrzeć na wyświetlacz i obserwować to, co się dzieje na zewnątrz samolotu. Nowością jest również ekran przeznaczony na elektroniczne „checklisty” (listy czynności kontrolnych) czy mapy elektroniczne. Ważny dla pasażera jest też system zmniejszający odczucie poziomu turbulencji.

Nowa era LOT-u

PLL LOT jako pierwszy europejski przewoźnik wejdzie w posiadanie boeinga 787. Do floty LOT-u dołączy w najbliższych miesiącach 5 tego typu maszyn, w przyszłości kolejne 3. Wersja zakupiona przez naszego przewoźnika ma konfigurację trzyklasową. Klasa biznes jest ekskluzywnie urządzona. Znajduje się tam 18 szerokich, komfortowych foteli rozkładanych do pozycji leżącej, tzw. full-flat, w układzie 2-2-2. Po raz pierwszy LOT wprowadza na swoim pokładzie nową klasę premium economy, mieszczącą 21 foteli. W tej klasie fotele są bardziej komfortowe i zdecydowanie większe, a dodatkowo rozkładają się do pozycji półleżącej. W podłokietniku każdego z nich zamontowany jest monitor. W klasie ekonomicznej jest on wbudowany w poprzedzający fotel. Monitory posiadają port USB i gniazdo elektryczne.

LOT w miarę powiększania floty maszyn 787 zacznie wycofywać z eksploatacji wysłużone boeingi 767. Kolejny, drugi egzemplarz boeinga 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci - w końcu stycznia, czwarty - na początku lutego i piąty - na początku marca. Kolejne 3 egzemplarze mają być dostarczone w latach 2014-15.

Szkolenia pilotów

Ponad 100 pilotów LOT-u zakwalifikowano do szkolenia na samolot boeing 787 Dreamliner. Szkolenia oprócz zajęć teoretycznych objęły też wiele godzin ćwiczeń w symulatorach. Część pilotów odbyła szkolenia w Gatwick w Wielkiej Brytanii pod Londynem, a część w Seattle w Stanach Zjednoczonych. Szkolenie trwa, w zależności od posiadanych przez pilotów uprawnień, od 5 do 21 dni. Pilotom, którzy latają na dalekodystansowych boeingach 767, najłatwiej jest przejść te szkolenia. W ich ramach piloci zapoznają się z rozmieszczeniem przyrządów w kokpicie, uczą się procedur związanych ze startem, lądowaniem, lotem na planowanych trasach oraz czynnościami w sytuacjach awaryjnych.

PLL LOT modernizuje znacznie swoją flotę. Rejsy krajowe, realizowane wspólnie z EuroLOT-em, obsługują już nowoczesne bombardiery, które zastąpiły wysłużone ATR-y. Flotę boeingów 737 zamienia się na brazylijskie embraery 195 i ich modele 170 i 175. Średni wiek tych samolotów wynosi 4,5 roku. Dzięki tym zmianom w 2013 r. linia stanie się jedną z nielicznych mających „najmłodsze” wiekowo samoloty w Europie.

* * *

MODLITWA W INTENCJI LOTNIKÓW

Gdy chodziłeś, Panie, po ziemi,
nie było jeszcze samolotów.
Kazałeś nam patrzeć
na ptaki niebieskie.
Człowiek patrzył dobrze
i nauczył się latać w powietrzu
szybciej i dalej niż ptaki.
Dziękujemy Ci,
że pozwalasz nam
podpatrywać tajemnice,
które zostawiłeś w świecie,
że kazałeś nam czynić
sobie ziemię poddaną.
Dziękujemy Ci
za dobrych lotników.
Pozwól im odczuć,
jak piękne jest niebo,
a gdy wrócą na ziemię,
niech zatęsknią za tym,
co jest na górze.

* * *

Ks. Cezary Chwilczyński - autor tekstu jest dyrektorem katolickiego Radia Rodzina we Wrocławiu, redaktorem edycji wrocławskiej „Niedzieli”, byłym pracownikiem Polskich Linii Lotniczych LOT.

2012-11-13 08:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od środy obowiązuje zakaz połączeń lotniczych do 44 krajów m.in. do Hiszpanii

2020-09-02 07:25

[ TEMATY ]

LOT

PAP

Z powodu epidemii, od środy do 15 września zaczyna obowiązywać zakaz międzynarodowych połączeń lotniczych do 44 krajów m.in. do Hiszpanii, Malty, Mołdawii, Czarnogóry, czy Stanów Zjednoczonych. Warunkowo, zakaz nie będzie stosowany do czarterów wykonujących loty na zlecenie organizatora turystyki.

W środę po północy weszło w życie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakazów w ruchu lotniczym, opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Wprowadza ono do 15 września br. zakaz wykonywania na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych i lądowiskach wpisanych do ewidencji lądowisk, lądowania samolotów przewożących pasażerów cywilnych, wykonujących loty międzynarodowe z lotnisk położonych na terytorium m.in. Belize, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Brazylii, Hiszpanii, Izraela, Albanii, Indii, Malty, Mołdawii, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Luksemburga, Wspólnoty Bahamów. Łącznie zakaz dotyczy 44 krajów.

"W związku z rozprzestrzenianiem się zakażeń wirusem SARS-CoV-2 istnieje konieczność skorzystania z prawa do wprowadzenia zakazów w ruchu lotniczym, niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, w celu minimalizacji zagrożenia dla zdrowia publicznego" - napisano jeszcze w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Rząd tłumaczy, że wykaz państw i terytoriów, z których wykonywanie lotów jest objęte zakazami w ruchu lotniczym, został sporządzony w oparciu o dane publikowane przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (European Centre for Disease Prevention and Control) według stanu na 24 sierpnia 2020 r. i co do zasady uwzględnia 14 dniową skumulowaną liczbę zachorowań na COVID-19 na 100 000 osób przy współczynniku przekraczającym 60.

Jak napisano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, w porównaniu do tego, które obowiązywało do wtorku, 1 września, dodano punkt wyłączający stosowanie zakazu, "do statków powietrznych wykonujących loty międzynarodowe wyczarterowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia na zlecenie organizatora turystyki lub podmiotu działającego na jego zlecenie".

Rząd tłumaczy, że "wynika to z faktu aktualnego przebywania wielu obywateli polskich, biorących udział w imprezach turystycznych, na terytorium szeregu z państw wskazanych" w rozporządzeniu. "W związku z tym zachodzi konieczność zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego powrotu do Rzeczypospolitej Polskiej osobom przebywającym na urlopach poza granicami kraju. Proponowane rozwiązanie ma na celu uniknięcie możliwych komplikacji zarówno po stronie podróżnych, jak i organizatorów turystyki" - wyjaśniono w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

W opublikowanym w Dzienniku Ustaw rozporządzeniu zapisano także, że zakaz nie będzie stosowany do samolotów wykonujących loty międzynarodowe na zlecenie albo za zgodą Prezesa Rady Ministrów; realizowanych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk obcych w rozumieniu ustawy z 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium realizujących zadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ drag/

CZYTAJ DALEJ

Kard. Cordes w Heligenkreuz: „Tajemnicą Jana Pawła II była jego autentyczność”

2020-09-29 16:30

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Grzegorz Gałązka

Kard. Paul Josef Cordes

Kard. Paul Josef Cordes

Na czym polega utrzymująca się do dziś fascynacja osobą Karola Wojtyły – papieża Jana Pawła II? Opierając się na licznych osobistych spotkaniach z papieżem-Polakiem i własnych doświadczeniach starał się udzielić odpowiedzi na to pytanie pochodzący z Niemiec kardynał Paul Josef Cordes 28 września w ramach konferencji w cysterskim opactwie Heiligenkreuz w Austrii .

„Tajemnicą Jana Pawła II była jego autentyczność”, stwierdził były przewodniczący Papieskiej Rady „Cor Unum”. Podkreślił, że Jan Paweł II nie był niczyim „duplikatem”, ale „prawdziwym gwarantem i apostołem”, w którym „słowo i dzieło, życie i nauczanie wzajemnie się potwierdzały. On po prostu był prawdziwy”.

Kard. Cordes wspominał liczne spotkania z papieżem Janem Pawłem II, poczynając jeszcze od lat 70. w Polsce, gdy kard. Karol Wojtyła był metropolitą krakowskim. Do bliższego kontaktu doszło podczas wizyty biskupów polskich w Niemczech w 1978 roku z prymasem Polski kard. Stefanem Wyszyńskim na czele. Niemiecki purpurat wspominał, że był pod wielkim wrażeniem tego „niezwykle wrażliwego człowieka” i jego wielkiej wiedzy teologicznej. „Wtedy pomyślałem sobie: Wyszyński jest dobry, ale Wojtyła lepszy”, wyznał kard. Cordes. W kilka tygodni po wizycie w Niemczech kard. Wojtyła został wybrany papieżem.

Także podczas kolejnego spotkania w Pałacu Apostolskim, tuż po wyborze Jana Pawła II, kard. Cordes odniósł wrażenie, że papież z Polski jest człowiekiem „niezwykle wrażliwym i pełnym empatii”. W 1980 roku Jan Paweł II powołał go do Watykanu, mianując wiceprzewodniczącym Papieskiej Rady ds. Świeckich.

Kard. Cordes przypomniał też inicjatywę Światowych Dni Młodzieży, które stanowią centralny, udany projekt duszpasterstwa młodzieży Jana Pawła II, zwrócił też uwagę na głęboką duchowość papieża. Wielokrotnie doświadczał Jana Pawła II pogrążonego w modlitwie lub klęczącego przed krzyżem. „Papież - animator? Gwiazda popu? Ktokolwiek tak uważa, powinien przeczytać jego dziennik duchowy”, stwierdził kard. Cordes.

Jan Paweł II był też wielkim promotorem apostolatu świeckich, „ale nie dlatego, żeby demokratyzować Kościół”, powiedział watykański purpurat. Zwrócił uwagę, że papież „zdecydowanie obstawał przy nieodzowności urzędu kapłańskiego”.

Wykład kard. Cordesa, zatytułowany „Moje spotkania z papieżem Janem Pawłem II – wspomnienie o autentycznym świadku wiary”, zamykał pierwszy dzień obrad międzynarodowej konferencji w Wyższej Szkole Teologicznej w Heiligenkreuz pod hasłem: „Jan Pawel II – filozof, poeta, ksiądz, polityk, papież: życie dla wolności”. Referat otwierający obrady wygłosił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki. Dziś wieczorem były polityk włoski Rocco Buttiglione wygłosi referat: „Filozof, który został papieżem i jako polityk odmienił świat”. Konferencja zakończy się 30 września.

CZYTAJ DALEJ

Projekt: Prezes UOKiK będzie mógł blokować strony internetowe

2020-09-29 20:25

[ TEMATY ]

internet

UOKiK

Adobe stock

Prezes UOKiK będzie mógł blokować strony internetowe oraz decydować o zakupie towarów do testów - to niektóre nowe uprawnienia, których nadanie zaproponowano w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jaki we wtorek trafił do konsultacji.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu i Ocenie Skutków Regulacji projektu, jego celem jest dostosowanie polskiego prawa do unijnego rozporządzenie CPC w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.

"Celem projektu jest uzupełnienie kompetencji w zakresie ochrony konsumentów, o kompetencje przewidziane rozporządzeniem CPC. Co do zasady, rozporządzenia UE, nie podlegają transpozycji ponieważ obowiązują bezpośrednio, w tym jednak przypadku konieczne jest wskazanie organu uprawnionego oraz nadanie mu uprawnień, o których mowa w rozporządzeniu, w przypadku gdy takimi uprawnieniami nie dysponuje" - wyjaśniono.

Zgodnie z projektem część z uprawnień przewidzianych w rozporządzeniu CPC będzie realizowana samodzielnie przez Prezesa UOKiK, a inne będą wykonywane przy współpracy innych organów, w drodze wystąpienia o pomoc do właściwych organów. Podkreślono, że zaangażowanie innych organów konieczne będzie tylko w przypadkach najbardziej złożonych stanów faktycznych.

W projekcie założono, że Prezes UOKiK będzie mógł usuwać treści lub ograniczać dostępu do interfejsu internetowego (tzw. blokowanie stron www). Ponadto w przypadku podejrzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, kontrolujący uzyskają uprawnienie do "dokonywania zakupów towarów lub usług, w razie potrzeby, z możliwością przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości w celu ich przetestowania".

Przewidziano ponadto, że niektóre kompetencje Prezes będzie realizował zwracając się o pomoc do innych organów. Wymieniono tu "uprawnienie do dokonywania zakupów towarów lub usług, w razie potrzeby, z możliwością przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości w celu ich przetestowania – pomoc Policji w przypadkach związanych z ryzykiem zagrożenia życia lub zdrowia kontrolującego albo ujawnienia jego tożsamości".

Do szefa ABW Prezes UOKiK będzie mógł się zwrócić o sporządzenie i wydanie dokumentów, bądź środków identyfikacji elektronicznej, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących kontrolującego. Chodzi o uzyskanie tzw. fałszywej tożsamości.

Ponadto Prezes UOKiK będzie mógł się zwrócić o pomoc do Policji w przypadku realizacji "uprawnienia do przeszukania w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub postępowania klauzulowego".

Zmiany maja wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu, który dotyczy rejestru blokowanych domen - ten ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję