Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Muzyka z kościele

Organy, gospel, Vivaldi

Tegoroczne Polickie Dni Muzyki odbywały się pod honorowym patronatem metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, a ich program był bogatszy niż w latach ubiegłych i niezwykle urozmaicony

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inauguracja imprezy 19 października miała miejsce jak zwykle w kościele pw. św. Kazimierza. Sprawujący kierownictwo artystyczne „Dni” Paweł Osuchowski powitał organizatorów, sponsorów, gości z Niemiec i wszystkich słuchaczy, po czym burmistrz Polic Władysław Diakun w krótkim przemówieniu oficjalnie otworzył imprezę. Bohaterem inaugurującego koncertu był wybitny organista, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Andrzej Białko, który swą sztukę wykonawczą zaprezentował w ośmiopunktowym programie rozpoczętym słynną Toccata d-moll Bacha, po której nastąpiły utwory Francka, Liszta, Surzyńskiego, Vierne’a, Widora, Boveta i Merkela. Niezawodna technika gry, interesująca rejestracja wykorzystująca dyspozycję 55-głosowego instrumentu produkcji szwajcarskiego organmistrza Metzlera, trafne uchwycenie stylu poszczególnych pozycji programu cechowały występ artysty. Kapitalnym pomysłem była jego wizualizacja - projekcja obrazu na ścianie absydy pozwalała słuchaczom obserwować grę solisty na trzech manuałach i na pedale, widzieć jego twarz pełną skupienia i pogody, a także instrument - nie tylko zewnętrzny prospekt, lecz również „wnętrze” organów. W ostatniej pozycji programu - Sonacie organowej Merkela na cztery ręce (i cztery nogi) - do mistrza dołączył się jego syn Michał Białko. Wypełniający ławy świątyni liczni słuchacze długotrwałym aplauzem dziękowali artystom, w odpowiedzi na co Andrzej Białko zdecydował się bisować.

Zupełnie odmienny charakter miał sobotni koncert w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP zatytułowany „Radość przez śpiew”. Tytuł był adekwatny do typu koncertu wypełnionego radosnym śpiewem zespołu „Rainbow Gospel Chor” z Neheim w Westfalii (Niemcy). 26-osobowy chór mieszany wykonał kilkanaście utworów gospelowych w różnych opracowaniach, w tym także oryginalną XIX-wieczną kompozycję Sarah Adams i Edwarda Bickerstetha „Nearer my got to thee” (która jest śpiewana w naszych kościołach „Być bliżej Ciebie chcę”). Wykonaniem dyrygował od keyboardu Albert Göken, w niektórych pozycjach towarzyszyła także gra saksofonisty, zaś zespół momentami ilustrował gestem treści śpiewanych pieśni. W programie wokalnym pojawiły się także dwa swego rodzaju „przerywniki” instrumentalne - występ pięcioosobowego zespołu „Sounds Good” grającego na różnego rodzaju bębnach i innych instrumentach perkusyjnych. W wykonywaniu kilku ostatnich pozycji programu chóralnego wziął też udział Policki Chór Kameralny „Postscriptum” pod dyrekcją Marzeny Więch, który świetnie dostosował się do stylu pełnego swobodnej radości śpiewu niemieckich gości. Szkoda tylko, że brak sprawnego nagłośnienia utrudniał nieraz zrozumienie niewątpliwie interesujących zapowiedzi poszczególnych punktów programu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wieczór sobotni wypełnił występ Miki Urbaniak w programie „Follow You” w Miejskim Ośrodku Kultury w Policach, zaś w niedzielne południe w kościele pw. św. Kazimierza sprawowana był Msza św. z oprawą muzyczną realizowaną przez zespoły biorące udział w Polickich Dniach Muzyki.

Ostatnią odsłoną imprezy w niedzielne popołudnie 21 października stanowił „Koncert Narodów” w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Wystąpili: Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej (Famd.pl), Barocktrompeten Ensemble Berlin, Chór Collegium Mariorum ZUT w Szczecinie oraz soliści Joanna Tylkowska - sopran, Adrianna Bujak-Cyran - sopran, Łukasz Dulewicz - kontratenor. Koncert poświęcony w całości twórczości Antonia Vivaldiego - czołowego obok Bacha i Haendla kompozytora epoki baroku - rozpoczęto Concerto grosso d-moll, po którym nastąpił motet „In furore iustissimae irae” z udziałem dwóch wymienionych śpiewaczek. Główną pozycją programu była Gloria D-dur - rodzaj 12-częściowej kantaty z udziałem wszystkich wykonawców koncertu pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Wysoki kunszt artystyczny dał się zauważyć w śpiewie solistów w duecie sopranowym i w dwóch ariach altowych wykonywanych przez kontratenora, a także w śpiewie chóru i w grze orkiestry solidnie przygotowywanych i nienagannie zaprezentowanych. Całość zrobił wielkie wrażenie na licznie zgromadzonych słuchaczach, którzy gorąco przyjęli tę wspaniałą muzykę. Na zakończenie burmistrz Władysław Diakun podziękował wszystkim, którzy się przyczynili do sprawnego przebiegu Polickich Dni Muzyki, po czym ogłosił oficjalnie zakończenie imprezy, zaś Paweł Osuchowski zaprosił słuchaczy na spotkanie w przyszłym roku.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Heniek gra pod nogę

Niedziela warszawska 12/2018, str. VI

[ TEMATY ]

muzyka

Archiwum

Heniek Małolepszy

Heniek Małolepszy

Nie ma co mantykować, tylko na występ Heńka Małolepszego zapychać. Zaprasiamy: Małolepszy śpiewa i gra pod noge, ferajna się bawi, zabawa jest fest

Maciej Mościcki – warszawski nauczyciel i psycholog – Heńkiem Małolepszym bywa po godzinach. Ale bez Heńka – tego jego alter ego – nie byłoby Macieja. Bo bez muzyki, śpiewania, nie krążyłaby w nim, jak sądzi, krew.

CZYTAJ DALEJ

Sekundy, które zmieniają życie

Dariusz Kowaluk zdobył złoty medal podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w lekkoatletyce, w sztafecie mieszanej 4 x 400 metrów. Czytelnikom Niedzieli opowiada o swoim życiu, wierze, codziennych treningach, nauce i planach na przyszłość.

Krzysztof Tadej: Jak się żyje po zdobyciu olimpijskiego złota?

Dariusz Kowaluk: Radośnie, interesująco. Jestem rozchwytywany przez dziennikarzy i fotoreporterów – to bardzo miłe. Studiowałem dziennikarstwo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przygotowywałem się do wykonywania zawodu dziennikarza, a teraz mogę zobaczyć, jak to wygląda z drugiej strony, gdy odpowiadam na różne pytania.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję