Reklama

Kościół

Rzym: Film "Powołany" wyróżniony podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Katolickich

W Rzymie przyznano nagrody XV edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Katolickich „Mirabile Dictu”. Jan Sobierajski wyróżniony za film „Powołany”.

[ TEMATY ]

film

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Rzymie, w Pałacu Cesi, przy słynnej alei della Conciliazione, odbyła się w tym tygodniu XV edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Katolickich „Mirabile Dictu”. Zainicjowany w 2010 r. przez reżyserkę i producentkę Lianę Marabini, aby wspierać producentów i reżyserów filmów promujących uniwersalne wartości moralne i pozytywne wzorce, Festiwal odbywa się od samego początku pod patronat Papieskiej Rady ds. Kultury (obecnie Dykasteria ds. Kultury i Edukacji).

Włodzimierz Rędzioch

Przewodnicząca Festiwalu “Mirabile Dictu” Liana Marabini wręcza nagrodę reżyserowi Pablo Moreno za film „La sirvienta”.

Przewodnicząca Festiwalu “Mirabile Dictu” Liana Marabini wręcza nagrodę reżyserowi Pablo Moreno za film „La sirvienta”.

W tym roku organizatorzy otrzymali ponad 2000 dzieł, spośród których wyłoniono filmy do finału pochodzące z dziewięciu różnych krajów: Argentyny, Chin, Filipin, Francji, Indii, Włoch, Polski, Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych. Filmy nagradzane są w kilku kategoriach: film dokumentalny, film krótkometrażowy, najlepszy film długometrażowy i najlepszy reżyser.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwycięzców wyłoniło międzynarodowe jury obradujące pod przewodnictwem księżniczki Marii Pii Ruspoli (Włochy), w skład którego wchodzili: dystrybutor i producent filmowy Norbert Blecha (Austria), dziennikarze Luca Caruso (Watykan) i Włodzimierz Rędzioch (Polska), oraz aktor Rupert Wynne-James (Wielka Brytania).

Nagrody, statuetki „Srebrnej Ryby”, która nawiązuje do symbolu pierwszych chrześcijan, zostały wręczone podczas uroczystej gali, która odbyła się w czwartkowy wieczór, 15 lutego w Pałacu Cesi.

Podziel się cytatem

W swoim wstępnym pozdrowieniu kard. Gianfranco Ravasi, emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury, która sprawuje patronat nad Festiwalem, pogratulował Lianie Marabini osiągnięcia celu jakim jest już piętnasta edycja „Mirabile Dictu”.

Włodzimierz Rędzioch

Zwycięzcy Festiwalu Mirabile Dictu 2024 – ks. Ricardo Campoli, Huayu Yang i Pablo Moreno - ze festiwalowymi statuetkami.

Zwycięzcy Festiwalu Mirabile Dictu 2024 – ks. Ricardo Campoli, Huayu Yang i Pablo Moreno - ze festiwalowymi statuetkami.

Reklama

Natomiast przewodnicząca Marabini podziękowała jurorom za poświęcenie i profesjonalizm oraz licznym producentom, którzy z całego świata wysłali swoje prace, podkreślając, że już „samo uczestnictwo w konkursie finałowym jest nagrodą, ponieważ filmy do finału zostały wybrane spośród ponad 2000 prac”.

Reklama

Marabini poinformowała także, że kręci film o Michaelu Jacksonie i jego relacji z wiarą, który będzie prezentowany w maju na Festiwalu Filmowym w Cannes.

Podziel się cytatem

Za najlepszy film krótkometrażowy został uznany film argentyński „Zatti, hermano nuestro” (Zatti, nasz brat) Ricardo Campoli, który opowiada krótki epizod z życia św. Artemide Zatti, włoskiego pielęgniarza i farmaceuty, salezjanina pracującego w Argentynie, ale mówi przede wszystkim o sposobie bycia chrześcijaninem tego duchowego syna Księdza Bosko.

WR

Przewodnicząca Festiwalu „Mirabile Dictu” z jurorami (od lewej): Luca Caruso, Norbert Blecha, Rupert Wynne-James, księżna Maria Pia Ruspoli, Liana Marabini, Włodzimierz Rędzioch.

Przewodnicząca Festiwalu „Mirabile Dictu” z jurorami (od lewej): Luca Caruso, Norbert Blecha, Rupert Wynne-James, księżna Maria Pia Ruspoli, Liana Marabini, Włodzimierz Rędzioch.

Najlepszym filmem dokumentalnym ogłoszono film produkcji francuskiej „Arma Christi: kronika sprzeciwu” Victorii Darves-Bornoz. To film o chrześcijanach na Ukrainie w czasie wojny. Przedstawia także niezwykłą historię słynnego współczesnego artysty Banksy’ego, który w czasie wojny podróżował do tym kraju i namalował jedenaście arcydzieł na ścianach zbombardowanych budynków. Film ukazuje piękno sztuki wśród wielkich zniszczeń.

Reklama

W kategorii „najlepszy film” statuetkę przyznano Hiszpanowi Pablo Moreno za „La sirvienta” (Służąca). Bohaterką filmu jest Ukrainka Lera, która wyjechała ze swojego kraju i pracuje jako pomoc domowa u hiszpańskiej rodziny, a która została aresztowana pod zarzutem kradzieży. W więzieniu poznaje Julię i Michaelę, dwie prostytutki, którym opowiada historię kobiety, która zmieniła jej życie. To siostra Vicenta María, która żyła prawie 200 lat temu w Hiszpanii. Od najmłodszych lat czuła powołanie do opieki nad młodymi kobietami, które wyjeżdżały ze wśi do dużych miast w poszukiwaniu pracy. Nie zawsze ją znajdowały, trafiając często na ulicę, ale nawet gdy miały pracę były wykorzystywane i źle traktowane. Vincenta Maria założyła Zgromadzenie Sióstr Służby Domowej pod wezwaniem Maryi Niepokalanej, które zostało zatwierdzone przez papieża Leona XIII; zmarła w opinii świętości, była beatyfikowana przez Piusa XII w 1950 r., a kanonizowana przez Pawła VI w 1975 r. Lerą zaopiekowały się właśnie siostry ze zgromadzenia Sióstr Służby Domowej, dzięki którym udaje się ją oczyścić z oskarżeń.

Reklama

Po raz pierwszy w historii Festiwalu przyznano nagrodę ex aequo w kategorii „najlepszy reżyser”. Dostali ją Amerykanin Eddie McClintock za „Cud w Manchesterze” (USA) i Jan Sobierajski za „Powołany”.

Podziel się cytatem

Film amerykański opowiada autentyczne wydarzenie, które miało miejsce w Manchesterze (USA). Społeczność szkolna jednoczy się, aby spróbować uratować studenta, u którego odkryto raka mózgu. Dwa tygodnie po tym, jak całe katolickie liceum – 1700 uczniów i pracowników – odmówiło modlitwę za chorego chłopca, jego guz, ku zdumieniu lekarzy, zniknął.

Film Jana Sobierajskiego „Powołani” jest w Polsce dobrze znany, dlatego cieszy fakt, że został zauważony i doceniony również za granicą.

Niestety ani McClintock ani Sobierajski nie mogli przybyć na wręczenie nagród – statuetki zostaną im wysłane pocztą.

Przyznano również nagrodę specjalną Fundacji Capax Dei za film “New creation in love” autorstwa Huayu Yanga (Chiny). To historia dwojga młodych Mongołów – Krissy i Aslana - żyjących w Chinach. Pochodzą ze stepów Wewnętrznej Mongolii, ale żyją w dużym mieście, gdzie prowadzą chaotyczny tryb życia uzależnieni od narkotyków. Ale w tej beznadziejnej sytuacji zdesperowana Krissy znajduje zbawienną łaskę Jezusa a swoją wiarę potrafi „przelać” również na Aslana, rozpoczynając drogę osobistego nawrócenia. Wracają w swe rodzinne strony stając się kochającą i ewangelizującą parą małżeńską.

Warto dodać, że do finału tegorocznej edycji Festiwalu Mirabile Dictu (w kategorii „najlepszy film”) trafił również drugi polski film. Był to film „Zobacz Anioła” Wincentego Podbińskiego, prezesa Fundacji Świętego Michała Archanioła. Fundacja, działająca w Krakowie od 2014 r, powstała w celu szerzenia kultu Świętego Michała Archanioła i Aniołów Bożych. Podobiński zaprosił do współpracy nad filmem ks. Przemysława Krakowczyka z Fundacji Misericordia.

2024-02-17 11:20

Ocena: +17 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Film dokumentalny Wima Wendersa o papieżu Franciszku

[ TEMATY ]

film

AP

„Pope Francis. A man of his word” - "Papież Franciszek. Człowiek, który dotrzymuje słowa". Tak zatytułowany jest film dokumentalny o obecnym papieżu, który nakręcił Wim Wenders. Na 70. festiwalu w Cannes we Francji mówić o nim będą 25 maja niemiecki reżyser oraz prefekt Sekretariatu ds. Komunikacji ks. Dario Edoardo Viganò, który jako szef watykańskiego ośrodka telewizyjnego CTV jest jednym z jego producentów.

Agencja prasowa włoskich biskupów SIR przynosi w najnowszym serwisie wypowiedzi ich obu na temat tego filmu. Ks. Viganò przypomina, że Wenders współpracował w przygotowaniu transmisji telewizyjnej z uroczystej inauguracji Roku Miłosierdzia w Watykanie 8 grudnia 2015. „Potem powstał pomysł nakręcenia filmu dokumentalnego, którego bohaterem byłby papież Franciszek, który odpowiada na pytania całej wspólnoty, złożonej z kobiet i mężczyzn” - powiedział ks. Viganò.
CZYTAJ DALEJ

Najważniejsze Serce świata

Począwszy od duchowych doświadczeń św. Małgorzaty Marii Alacoque, głęboko związanych z doznanymi objawieniami Najświętszego Serca Pana Jezusa, stojących u podstaw Jego kultu, katolicy praktykują najpierw osobiste, a potem także wspólnotowe i publiczne akty poświęcenia. Możemy je zauważyć w wędrówce duchowej wielu świętych w XVIII i XIX wieku, dla których stały się niejako programem życia i działania.

Szczególnym przełomem w praktykowaniu tych aktów było zalecenie publicznego odmawiania Aktu poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa, które wydał papież Leon XIII w encyklice Annum sacrum (25 maja 1899 r.). Powód zalecenia tego aktu całemu Kościołowi i jego odmawiania „w głównym kościele wszystkich stolic i miast” był bardzo osobisty. Papież chciał w ten sposób dziękować Bogu „za uwolnienie od niebezpiecznej choroby i zachowanie przy życiu”. Stopniowo ten akt zaczął się przyjmować w Kościele w wersji wspólnotowej, by stać się manifestacją kultu Najświętszego Serca Jezusowego i zawartego w nim przesłania duchowego, kościelnego i społecznego. Do jego utrwalenia przyczynił się następnie papież Pius XI, nadając odpusty jego publicznemu odmówieniu, a kolejni papieże potwierdzili zarówno znaczenie tej pobożnej praktyki, jak i odpusty z nią związane. Dzisiaj także łączy się z tym aktem odpust zupełny, gdy jest on odmawiany publicznie.
CZYTAJ DALEJ

Marcin Przeciszewski złożył rezygnację z funkcji prezesa KAI

2025-06-27 14:45

[ TEMATY ]

KAI

rezygnacja

prezes

Marcin Przeciszewski

Karol Porwich/Niedziela

W związku z dzisiejszą publikacją portalu onet. pl ujawniającą fakt mojej rezygnacji z funkcji prezesa zarządu KAI, wyjaśniam głębiej motywy jakimi się kieruję.

Powodem mojej decyzji o złożeniu rezygnacji są działania Konferencji Episkopatu Polski, potwierdzone głosowaniem z 14 marca br. podczas 400. Zebrania plenarnego, a zmierzające do faktycznej likwidacji Katolickiej Agencji Informacyjnej, pomimo formalnego zachowania jej nazwy i logotypu. A ma się to dokonać drogą wcielenia Agencji do „Konsorcjum Mediów KEP”, później nazywanego „Grupą medialną KEP”, która - w świetle przygotowanego projektu umowy - ma mieć „struktury koordynacyjne”, które w istocie mają ubezwłasnowolnić zarząd KAI oraz możliwość jakiejkolwiek samodzielności dziennikarskiej w ramach agencji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję