Reklama

Kościół

Madonna z jabłkiem w dłoni

W XIII stuleciu żył jeden ze szczególnych wybrańców Matki Najświętszej: św. Herman Józef. Zaliczamy go do grona zaledwie kilku osób, które Matka Najświętsza wyniosła do godności swoich przyjaciół; nawet więcej – mistycznych oblubieńców.

[ TEMATY ]

Maryja

Fronda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zachował się opis duchowych zaślubin tego świętego z Maryją: „Razu pewnego Maryja ukazała się mu z Dzieciątkiem Jezus, a podając mu pierścień, mówiła: «Mój Hermanie! Ponieważ cześć twoja dla mnie i życie twoje niewinne tyle ma podobieństwa do życia Oblubieńca mego, niepokalanego Józefa, przeto życzę sobie, żebyś pozostał zawsze mi wiernym i przybrał drugie jeszcze imię, Józef»”.

Dodajmy, że mistyczne zaślubiny były też udziałem jednego z największych popularyzatorów różańca, bł. Alana de Rupe, któremu w 1464 r. Maryja również wręczyła swój mistyczny pierścień. Wśród tych, którzy dostąpili podobnej łaski, znalazł się także XVII-wieczny czciciel Maryi św. Jan Eudes, najważniejsza postać w historii kultu Niepokalanego Serca. „Oblubieńcem” Matki Najświętszej jest również inny święty (nie wątpimy o jego świętości, choć oficjalnie nie został kanonizowany). Chodzi o Jana Jakuba Oliera – kierownika duchowego św. Wincentego à Paulo, wychowawcę kapłanów i założyciela wspólnoty kapłańskiej z Saint-Sulpice. „Ten mąż pełen pobożności i zasług – czytamy o nim w dokumentach – uznawał na każdym kroku zależność swą od Maryi. Do Niej zwracał się ciągle po radę, światło i pociechę. Gdy się zabierał do jakiejkolwiek pracy lub nauki, odmawiał najpierw Zdrowaś Maryja”. Jest wreszcie Wincenty Pallotti – wielka postać XIX w. – założyciel pallotynów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na tej niezwykłej liście Herman zajmuje pierwsze miejsce, on pierwszy bowiem dostąpił łaski mistycznych zaślubin z Maryją. Na ten największy dla czciciela Matki Bożej przywilej pracował całe życie. Skąd o tym wiemy, skoro akurat o tym świętym tak niewiele wiadomo?

Modlitwa przed szkołą

Historia odnotowała niewiele zdarzeń związanych z Hermanem, to jednak, co otrzymaliśmy od niej w darze, wystarcza nam w zupełności. Wiemy na przykład o objawieniu, które ten wielki święty miał jeszcze jako dziecko. Pewnego zimowego ranka mały mieszkaniec Kolonii wstąpił na chwilę, jak to miał codziennie w zwyczaju, do kościoła św. Maryi na Kapitolu znajdującego się na drodze do jego szkoły. Jak zawsze ukląkł przed figurą Matki Najświętszej i zaczął się do Niej modlić. Zwykle po prostu z Nią rozmawiał i wychwalał Ją znanymi na pamięć modlitwami. Tym razem było inaczej: mały Herman miał do Matki Bożej prośbę. Chłopiec potrzebował nowej pary butów, stare rozsypywały się na jego nogach, było mu zimno i mokro. Poprosił o nie Maryję, po czym pobiegł dalej, by zdążyć na lekcje w szkole.

Hermana wcale nie zdziwiło, że Maryja wysłuchała jego prośby. Jeszcze tego samego dnia matka chłopca ni stąd, ni zowąd znalazła pod luźną deską podłogową kilka monet i postanowiła, że znalezione pieniądze przeznaczy na zakup obuwia dla swego dziecka.

Reklama

Nazajutrz Herman przybiegł do Madonny, by podziękować Jej za okazaną łaskę. Chciał Jej coś ofiarować, ale był zbyt ubogi, żeby zapalić dla Niej choćby świeczkę czy obsypać kwiatami. Miał jednak w kieszeni piękne jabłko, które matka dała mu na posiłek w szkole. Postanowił więc ofiarować je Maryi, by Ona z kolei dała je swemu Dziecięciu. Ale Herman był mały i nie mógł dosięgnąć do rąk Matki Bożej. Wspiął się na palce, wyciągnął w górę rączki – na próżno. Wówczas stała się rzecz niezwykła. Kiedy chłopiec próbował sięgnąć rąk Matki Najświętszej, Ta pochyliła się ku niemu i rozprostowała dłoń, aby Herman mógł w nią złożyć swój ofiarowany z serca dar. Ludzie, którzy weszli później do kościoła, ujrzeli pochyloną figurę Maryi z jabłkiem w dłoni. Nie mogli się nadziwić, widząc, że drewniana Madonna zmieniła postawę. Tymczasem dla samego Hermana „cud” Matki Bożej nie był niczym niezwykłym. Maryja była dla niego tak rzeczywista, że był on pewien nie tylko wysłuchania jego prośby, ale i przyjęcia jego dziecięcego daru.

Biogram świętego

Taki był Herman, któremu Matka Najświętsza nadała drugie imię Józef – po swoim Oblubieńcu. Co jeszcze o nim wiemy? Czytamy, że urodził się w 1150 r. w Kolonii, że opuścił w wieku dwunastu lat dom rodzinny, że wstąpił do zakonu norbertynów (zwanych też premonstratensami) i zamieszkał w klasztorze Steinfeld w Eifel. Niebawem stał się jednym z największych mistyków XII i XIII w. Wiemy, że do jego obowiązków zakonnych należało usługiwanie mnichom w refektarzu (zakonnej jadalni). Herman nie był rad z tego powodu; martwił się, że praca w refektarzu zajmuje mu zbyt wiele czasu i nie ma kiedy się modlić. Wówczas ukazała mu się Matka Najświętsza i pocieszyła go słowami: „Nie ma zaszczytniejszego obowiązku, niż służyć z miłością swoim braciom”. Potem zlecono mu obowiązki zakrystianina i wówczas Herman miał już wiele czasu na umiłowaną modlitwę i kontemplację.

Reklama

Wiemy jeszcze i to, że Herman próbował ująć w słowa swoje maryjne doświadczenie. Ponieważ był świadom, jak ograniczone są ludzkie pojęcia i że trud „racjonalizacji” tego, co poznaje się sercem, zawsze bardziej oddala niż przybliża przekazywaną prawdę, odwołał się do jedynej formy naszego języka, która potrafi mówić więcej ciszą między wierszami niż użytym słowem – odwołał się do języka poezji. A był wspaniałym poetą, wspaniałe bowiem było jego duchowe doświadczenie. Nazywał Matkę Najświętszą swoją „Różą” i tak zwracał się do Niej w jednym z najpiękniejszych poematów średniowiecza, w którym całkowicie powierzał się Jej opiece.

Herman Józef zmarł w 1241 r. w klasztorze cysterek w Hoven. Kiedy tamtejszym zakonnicom udało się uprosić go, by przybył odprawić dla nich maryjną liturgię, święty był już słaby i stary. Wyruszył jednak w drogę, jak zawsze – pieszo. Współcześni Hermanowi zaświadczają zgodnie, że człowiek ten nigdy nie wsiadł na konia czy do powozu, że zawsze pielgrzymował na piechotę. Tak było i podczas ostatniej wędrówki, jaką podjął w ziemskim życiu. Z trudem rozpoczął podróż, skrajnie wyczerpany ją ukończył. Przybywszy do Hoven, wskazał laską na miejsce, które mijał prowadzony do klasztoru, i powiedział: „Tu mnie pochowacie”. Kilka dni później oddał ducha Bogu.

Kanonizowany został dopiero w 1958 r. Na portretach widzimy go z Dzieciątkiem Jezus, z jabłkiem, które Mu ofiarował, i białymi różami, które przywołują na pamięć jego nabożeństwo do Maryi jako „Róży Mistycznej”.

Dodajmy, że ten tytuł powróci w objawieniu Matki Bożej w Montichiari w 1947 r. Sama Maryja nazwie się tam Różą Mistyczną, a w swoim orędziu wezwie kapłanów na drogę świętości. Może św. Herman Józef kryje się gdzieś w podtekście tego orędzia z włoskiej ziemi?

Modelowy święty

Reklama

Dlaczego papież Pius XII wyniósł go na ołtarze? Wiemy, że kiedy Kościół ogłasza kogoś świętym lub błogosławionym, chce go postawić jako wzór cnót dla współczesnych chrześcijan. Mamy więc prawo zapytać, w czym możemy naśladować tego człowieka żyjącego w XII stuleciu.

Powróćmy do niecodziennego objawienia z dzieciństwa Hermana Józefa. Czego możemy nauczyć się z tej niezwykłej sceny? Po pierwsze, że mamy prawo, a nawet powinność, zwracać się do Maryi w naszych ziemskich potrzebach. Przecież modlimy się w najstarszej modlitwie, jaką Kościół ułożył ku czci Matki Najświętszej: „Naszymi prośbami racz nie gardzić w potrzebach naszych”. Ona jest naszą Matką i pragnie przychodzić nam z pomocą. Jak jednak może nam udzielić swoich łask (tych duchowych, jak i tych materialnych), jeśli o nie nie prosimy? Przypomnijmy sobie objawienie z Rue du Bac z 1830 r., gdzie Matka Boża mówiła o łaskach, które nie docierają z nieba na ziemię, gdyż nikt o nie nie prosi.

Po drugie, Herman uczy nas wdzięczności wobec Matki. Ukazuje, jak należy Jej dziękować za otrzymane łaski. Można zapalić świeczkę lub ofiarować kwiaty – co pragnął uczynić przyszły święty. Może jednak najlepiej dać Jej w ofierze coś, co dla nas samych jest ważne. Dla dziecka było to jabłko, dar od mamy, coś, czym mogło się posilić podczas zajęć szkolnych. Jak bardzo musiał wzruszyć Maryję gest wyrzeczenia się przez dziecko czegoś, co dla niego było cenne!

Reklama

Po trzecie, Herman uczy nas dobrej teologii. Ofiarowuje jabłko Maryi, by ta dała je Jezusowi. Matka Najświętsza jest drogą do Chrystusa, Pośredniczką do swego Syna, nigdy celem, a zawsze środkiem prowadzącym do Tego, który jest w centrum naszej wiary, który jest przedmiotem naszej miłości, który jest gwarancją naszej nadziei.

Warto może wspomnieć w tym miejscu o maryjno-jezusowej intuicji innego dziecka: afroamerykańskiego chłopca z nowojorskiego Harlemu. Chłopiec mieszkał w domu opieki prowadzonym przez siostry zakonne. Pewnego dnia zaczął błagać pracowników, by narysowali mu Matkę Bożą. Kiedy jeden z nich zapytał, czy ma mu narysować Maryję z Dzieciątkiem Jezus, chłopiec odpowiedział: „Nie. Wystarczy sama Matka Najświętsza. Dzieciątko Jezus na pewno będzie gdzieś w pobliżu”. Bądźmy jak mały Herman. Starajmy się być w swej maryjnej pobożności jak dzieci. Przecież Ona naprawdę jest naszą Matką, a my prawdziwie Jej ukochanymi dziećmi! Jej Syn, Jezus, uczy, że aby wejść do Królestwa, trzeba stać się dzieckiem. Dla wielu z nas najlepszą drogą do bycia dzieckiem jest miłość do Matki Najświętszej, która z chrześcijaństwa czyni rodzinny dom i otwiera nasze serca na odnalezienie Jezusa tam, gdzie znaleźli Go Mędrcy: w Jej ramionach.

(…)

Fragment książki „Historia Objawień Maryjnych. Tom I.”

Od Madonny del Pilar (40 r.) do Wychowawczyni z Vallecorsy (1821 r.)

Historia Objawień Maryjnych, ujęta w trzech tomach, powstała w oparciu o bestsellerowy album „Świat Maryjnych Objawień”.

Podziel się cytatem

Pierwszy tom nowej trzytomowej edycji - zweryfikowanej przez Autora i uzupełnionej po latach - otwiera objawienie Matki Bożej del Pilar z Saragossy z roku 40, a zamyka opowieść o Pani ze Zwierciadła - Wychowawczyni z Vallecorsy 1821 roku.

Reklama

W tym tomie czytelnik znajdzie ponad 30 najsłynniejszych objawień, m. in. Matkę Boża Śnieżną (Rzym 352 rok), Matkę Bożą Szkaplerzną z Cambridge (1251 rok), Objawienia z Guadalupe (1531 r.) oraz maryjną cudowną interwencję w czasie bitwy pod Lepanto (1571 roku). W nowej edycji specjalnej Autor przedstawił także – nieujęte we wcześniejszych wydaniach – dodatkowe objawienia:

• Madonna z kluczami, Poitiers, 1202. Objawienie z czasów okupacji Francji przez Anglików, w którym Maryja schowała klucze do bram miejskich Poitiers, aby zdrajca nie mógł wydać ich wrogom…

• Wokół misji Królestwa Maryi, Neapol, 1608, Objawienia Maryjne jezuity o. Giulia Mancinellego i wiele objawień pełnych światła, które miały miejsce w XVII wieku w Polsce. Widzenia wyraźnie wskazywały, że Matka Boża pomaga narodowi polskiemu w podjęciu ważnej misji.

• Matka Boża Zastępująca nas przed Synem, Leżajsk, 1560. Tajemnicze i mało znane objawienia na skraju dawnej Puszczy Sandomierskiej, po których w Leżajsku wystawiono kościół pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny.

• Pani ze Zwierciadła, 1821. Maria de Mattias, przeglądając się w lustrze, zobaczyła w nim Maryję, która kazała jej pójść za sobą i Ją naśladować. Pod wpływem tego przeżycia Maria zakłada zgromadzenie Adoratorek Krwi Chrystusa, apostołujące do dziś na wszystkich kontynentach.

2024-01-17 07:56

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja jest matką nadziei [wideo]

[ TEMATY ]

Maryja

Grzegorz Gałązka

Maryja jest matką nadziei, jest najbardziej wyrazistą ikoną nadziei chrześcijańskiej – powiedział Franciszek podczas odwiedzin 21 listopada benedyktynek-kamedułek w ich klasztorze św. Antoniego Opata na rzymskim Awentynie. Podkreślił, że „Jej życie jest zespołem postaw nadziei: począwszy od «tak» w chwili Zwiastowania, gdy Maryja nie wiedziała, jak mogłaby zostać matką, ale zawierzyła całkowicie tajemnicy, która miała się wypełnić”. „I stała się niewiastą oczekiwania i nadziei” – dodał papież.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję