Reklama

Jak rozmawiać o dojrzałości (cz. 2)

Niedziela Ogólnopolska 25/2011, str. 29

Elżbieta Łozińska
Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (10 lat), Marty (6 lat) i Tomka (4 lata); wykłada i prowadzi warsztaty w

Elżbieta Łozińska<br>Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (10 lat), Marty (6 lat) i Tomka (4 lata); wykłada i prowadzi warsztaty w

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ubiegłym miesiącu świętowaliśmy Dzień Matki, w czerwcu za kilka dni będziemy świętować Dzień Ojca. W moich rozważaniach na temat dojrzałości nie może więc zabraknąć tematu rodzicielstwa.
Dojrzałość płciową biologia definiuje jako zdolność do rozrodu, do posiadania potomstwa. Dojrzałą osobowość natomiast, w jednej z perspektyw, charakteryzuje umiejętność przyjęcia i wzięcia odpowiedzialności za nowe życie, podjęcia opieki, towarzyszenia w rozwoju i wychowania powierzonej osoby. W takim rozumieniu dojrzałość wykracza poza biologiczne posiadanie potomstwa i może dotyczyć również osób, które z powodu realizacji swojego powołania lub z przyczyn związanych z niepłodnością, nie mając własnych dzieci, mają dojrzałą postawę macierzyńską czy ojcowską.
Dojrzałość, czyli gotowość do podjęcia zadań macierzyńskich czy ojcowskich.
Dojrzewanie do tych ról to proces, który zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie. Dobrze, kiedy dajemy dzieciom szansę i wzmacniamy, gdy same z siebie inicjują zabawy, w których są małymi mamusiami, tatusiami czy opiekunami dla swoich lal, misiów czy innych realnych lub wymyślonych stworzeń. Bowiem opieka nad słabszymi, wymagającymi troski, bezbronnymi i pomoc im w codziennych czynnościach to jedne z pierwszych i podstawowych postaw rodzicielskich. Również kierowana z wyczuciem przez rodziców opieka nad młodszym rodzeństwem to świetna na przyszłość „szkoła dla rodziców”, pod warunkiem że dziecko ma okazję, wypełniając rolę starszej siostry lub brata, naśladować dobre wzorce postaw własnej mamy czy taty. W sytuacji braku rodzeństwa, niestwarzania dziecku okazji do zaopiekowania się kimś młodszym, niepodejmowania w wieku szkolnym inicjatyw służenia pomocą komuś innemu - pozbawiamy młodego człowieka przestrzeni do rozwijania predyspozycji niezbędnych w pełnieniu ról rodzicielskich. Okazja do poświęcenia, uczenia się cierpliwości i służby jest bardzo ważna. W kształtowaniu takich postaw pomaga np. mądrze i zgodnie z założeniami prowadzone harcerstwo, dobrze zorganizowany wolontariat.
Kolejnym istotnym aspektem dojrzałości jest umiejętność włączenia się w działanie, zorganizowanie działań dla siebie i innych. Kształtowanie tej postawy pojawia się już w momencie, kiedy dziecko zaczyna się włączać do zabawy innych dzieci i przyłączać do działań dorosłego. Współpraca, poszanowanie zasad, uznanie reguł, że coś się robi tak, a nie inaczej, wymaga praktyki - a jest wiele dzieci startujących do przedszkola, a potem nawet do szkoły, a i spotykamy wcale niemało takich dorosłych, których niedojrzałość charakteryzuje się brakiem umiejętności współpracy z innymi, nieposzanowaniem zasad, nieuznawaniem reguł. Zgoda na współpracę nie wyklucza kreatywności i przejmowania inicjatywy - tu indywidualny temperament decyduje, że osoba dominująca powinna się uczyć współpracy już od dziecka, a ktoś zwykle podporządkowujący się powinien mieć okazję do organizowania działań, do bycia twórcą, inicjatorem.
Dojrzałość to uważność, zdolność rozróżniania dobra i zła oraz zauważanie niepożądanych zachowań, reagowanie na nie, korygowanie ich. Tego również powinniśmy się uczyć w domu rodzinnym. Warto chwalić dziecko za to, że zauważa, wyłapuje nieodpowiednie zachowania nie tylko swoich rówieśników, innych dzieci, ale i dorosłych. Wspierając taką postawę, dziecko nabiera pewności, że przyznawanie się do błędów nie jest słabością, ale mobilizacją do zmiany - stawanie się dobrym przykładem dla innych przygotowuje nas do bycia wzorem dla swoich dzieci, dla swoich podopiecznych. W dojrzewaniu do właściwych reakcji na trudne sytuacje pomaga utwierdzanie dziecka w przekonaniu, że nie można być biernym obserwatorem, że na zło trzeba reagować, że mogę zwrócić uwagę, zaprotestować i zostanie to uznane. Czasami nieświadomie pielęgnujemy postawy bierne, nieasertywne („po co się wtrącasz”, „guza szukasz”, „daj sobie spokój”, „nic z tym nie zrobisz”, „nie warto”) i tym samym przeszkadzamy w dobrym dojrzewaniu i dorastaniu.
O samodzielności decyzji i pozwoleniu na odejście, czyli o tym, jak pomóc dojrzeć swoim dzieciom lub jak samemu dojrzeć, kiedy ma się niedojrzałych rodziców - za dwa tygodnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Leon XIV w Castel Gandolfo

2025-10-21 10:54

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV spędził minioną noc w Castel Gandolfo. Od ubiegłej środy jest tam również Proton, podarowany Papieżowi przez polskiego hodowcę biały koń. Zdjęcia Ojca Świętego z Protonem obiegły cały świat. Dziwiono się, że Papież wie, jak obchodzić się z koniem. W rzeczywistości aż do czasów wynalezienia samochodu papieże zawsze jeździli konno i to nie tylko w powozie.

Jak zauważa agencja ACI, ostatnim Papieżem, który regularnie jeździł konno był bł. Pius IX. Ulubionym miejscem jego przejażdżek była peryferyjna dzielnicy Rzymu Magliana.
CZYTAJ DALEJ

Ponad 200 uczniów otrzymało Nagrodę Papieża Franciszka

2025-10-21 18:48

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Nagroda Papieża Franciszka dla młodzieży

Nagroda Papieża Franciszka dla młodzieży

Ponad 200 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych odebrało z rąk metropolity łódzkiego kard. G. Rysia - Nagrodę Papieża Franciszka. Gala rozdania Nagród odbyła się dawnym łódzkim kompleksie pofabrycznym MONOPOLIS.

We wspomnienie św. Franciszka z Asyżu - 4 października 2019 r. arcybiskup Grzegorz Ryś ustanowił Nagrodę Papieża Franciszka, która przyznawana jest młodym ludziom podejmującym działania na jednym z trzech obszarów życia kościelnego, tak ważnych dla Ojca Świętego Franciszka. Nagrodę przyznano w trzech kategoriach, działalność: charytatywna, ewangelizacyjna i ekumeniczna.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję