Reklama

Gospodarka

Rewolucja wodorowa nie wydarzy się sama

Pierwsze wyniki projektu JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) obejmującego wdrożenie 300 autobusów wodorowych i 18 stacji tankowania przekroczyły zakładane oczekiwania. Spalanie wodoru na 100km nie przekracza 9 kg, a czas tankowania nie różni się od tradycyjnego czasu tankowania paliw płynnych.

[ TEMATY ]

autobus

paliwo wodorowe

PAP/2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach inicjatywy Central and Eastern Europe on the Road to Hydrogen na targi H2POLAND przyjechali między innymi eksperci z Hydrogen Europe, organizacji zrzeszającej blisko 470 podmiotów z branży wodorowej, aby podzielić się dotychczasowymi doświadczeniami z realizacji projektu oraz przedstawić możliwe mechanizmy finansowania zakupu autobusów wodorowych.

Niezawodność i wysoka efektywność kosztowa

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

The JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) - flagowy projekt europejski zakłada wdrożenie blisko 300 autobusów wodorowych w 16 miastach Europy do końca 2025 roku. Plany zakładają także uruchomienie 18 stacji tankowania. Obecnie funkcjonuje już 14 stacji, a blisko 80% autobusów z założonej liczby jest w użytkowaniu. Wstępne wyniki projektu wskazują na wysoką konkurencyjność autobusów wodorowych względem innych rozwiązań. Zużycie paliwa wodorowego waha się między 6.3 a 9 kg/100 km, a czas tankowania i niezawodność autobusów w niczym nie ustępuje autobusom na inne paliwa.

Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe wskazywał na różne możliwości finansowania zakupu autobusów wodorowych, które mogą być odpowiedzią na wymogi w zakresie zeroemisyjnego transportu miejskiego. Do efektywnej realizacji potrzebna jest jedynie aktywna postawa przedstawicieli samorządów lokalnych.

Konieczny efekt skali

„Już czas aby zacząć działać, zakończyć rozmowy i przejść do działania. Najważniejsze jest jednak realizowanie projektów o określonej, odpowiednio dużej skali - produkcja rzędu 20 mln ton zielonego wodoru jest oczekiwana na rynku europejskim do 2030 roku. Czyli paliwo będzie dostępne - a czy gotowi będą użytkownicy? Aby być gotowym konieczne jest odrobienie pracy domowej - trzeba przeprowadzić analizy, zebrać wszelkie informacje aby zbudować przekonanie że autobusy wodorowe to jedyne i właściwe rozwiązanie. Jedynie projekty o odpowiedniej skali mogą uzyskać odpowiednią efektywność kosztową. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że uzyskanie efektywności kosztowej możliwe jest dla projektów uwzględniających co najmniej 10 autobusów, a mniejsza liczba ma sens tylko jako projekt pilotażowy” - mówił podczas konferencji Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe.

Reklama

Dobre przykłady z rynku polskiego

Uczestnicy konferencji wskazywali na wiele możliwych form finansowania - od funduszy europejskich po programy oferowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto przykład Konina, gdzie na regularnych trasach jeździ od lipca 2022 autobus wodorowy, zilustrował także możliwości dzierżawy autobusów. Koniński Solaris Urbino został przekazany MZK w Koninie sp. z o.o. na 4-letnią dzierżawę. Pierwsza ocena projektu wskazuje, że korzyści ekonomiczne przewyższają ekonomiczne koszty. Konin w swojej strategii zapisał likwidację energetyki węglowej do 2030 r.

H2POLAND to pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej targi dedykowane technologiom wodorowym, odbywają się w Poznaniu 16-17 maja.

Konferencja pt. „Autobusy wodorowe. Współczesne i innowacyjne rozwiązanie dla zeroemisyjnego transportu miejskiego” odbyła się na scenie praktyk podczas targów H2POLAND i została zorganizowana przy współpracy Hydrogen Europe oraz Nexus Consultants, firmy specjalizującej się w doradztwie dla sektora wodorowego, która uczestniczyła w opracowaniu pierwszej w Polsce lokalnej strategii wodorowej dla Wielkopolski.

KONTAKT:

e-mail: k.szulc@2mgroup.pl

tel. 502 547 999

Źródło informacji: 2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

2023-05-18 20:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecznik producenta autobusu: w środku jest „czarna skrzynka” i kamery

Autobus Solaris Urbino 18 CNG jest wyposażony w systemy monitorujące zdarzenia na pokładzie pojazdu w tym kamery. Jedna z nich skierowana jest na kierowcę. To pozwoli odtworzyć, co się wydarzyło przed i w trakcie wypadku – poinformował PAP rzecznik spółki Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski.

Polska firma Solaris Bus & Coach jest producentem autobusu Solaris Urbino 18 CNG, który spadł w czwartek z wiaduktu na trasie S8 nad Wisłostradą w Warszawie. Rzecznik spółki Mateusz Figaszewski poinformował, że pojazd był nowy, wyprodukowany w 2019 r.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Złoty Krzyż Zasługi dla włoskiej dziennikarki i kierownika sekcji polskiej Vatican News

2024-05-03 13:58

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

złoty Krzyż Zasługi

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Ze wzruszeniem przyjąłem wraz z Manuelą Tulli, dziennikarką ANSA, odznaczenie Pana Prezydenta RP za upowszechnianie wiedzy o Polakach ratujących Żydów na arenie międzynarodowej – tak decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o przyznaniu odznaczenia skomentował ks. Paweł Rytel-Andrianik kierujący polską sekcją mediów watykańskich. Uroczystość odbyła się w czwartek 2 maja wieczorem w Ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej.

Manuela Tulli i ks. Paweł Rytel-Andrianik są autorami książki o rodzinie Ulmów „Zabili nawet dzieci” opublikowanej po włosku i angielsku. Wersje polska, hiszpańska, portugalska i chińska są w przygotowaniu. Pozycja spotkała się z uznaniem odbiorców w różnych krajach. Jest ona wspólnym spojrzeniem Włoszki i Polaka na historię rodziny Ulmów w kontekście historycznym. Powstała i została wydana we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję