Z inicjatywy bp. Krzysztofa Nitkiewicza, ordynariusza diecezji sandomierskiej, odbędzie się w Sandomierzu Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Sacri canones - dwadzieścia lat doświadczeń”. Wydarzenie to odbędzie się w ramach sandomierskich Spotkań Cyrylometodiańskich w sobotę 13 lutego br., w przeddzień święta patronów Europy - Świętych Cyryla i Metodego. Inicjatorem sandomierskich Spotkań Cyrylometodiańskich był poprzedni biskup sandomierski Andrzej Dzięga, obecnie metropolita szczecińsko-kamieński. Jak informuje ks. dr Roman Janiec, sekretarz biskupi, konferencja odbędzie się z okazji 20. rocznicy promulgowania (ogłoszenia) Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich przez czcigodnego sługę Bożego Jana Pawła II. Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, dotyczący zasadniczo Kościołów wschodnich będących w jedności z następcą św. Piotra, ma duże znaczenie w zakresie ich relacji z Kościołem rzymskokatolickim i z Kościołami prawosławnymi.
Spotkanie rozpocznie się liturgią św. Jana Chryzostoma, zwaną Boską, w bazylice katedralnej pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu o godz. 10, której przewodniczyć będzie ks. prof. Dimitrios Salachas, egzarcha apostolski Greckiego Katolickiego Kościoła Wschodniego. Homilię wygłosi biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Liturgię poprzedzi wystąpienie - o godz. 9 - bp. Christa Proykova, egzarchy apostolskiego z Bułgarii, na temat cyrylometodiańskich korzeni wspólnoty katolickiej w tym kraju. W konferencji, którą otworzy bp Nitkiewicz o godz. 11.30, światowej sławy specjaliści prawa wschodniego z rzymskich uczelni papieskich, ze Stanów Zjednoczonych i z Polski będą mówić na temat problemów Kościołów wschodnich oraz dialogu między nimi a wyznawcami religii rzymskokatolickiej. Ich udział w sympozjum będzie pokłosiem kontaktów, które nawiązał bp Nitkiewicz, pracując w Stolicy Apostolskiej jako podsekretarz stanu ds. Kongregacji Kościołów Wschodnich.
Organizatorami spotkania są: diecezja sandomierska oraz Katedra Prawa Katolickich Kościołów Wschodnich Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Do organizacji włączyła się również Ukraińska Metropolia Greckokatolicka w Polsce.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
To mogła być Wielkanoc bez papieża Franciszka, a jednak dołożył on wszelkich starań, by być obecnym podczas najważniejszego tygodnia w roku liturgicznym - podkreślają w niedzielę watykaniści.
W Wielki Czwartek papież dotrzymał tradycji i udał się w geście bliskości do więzienia, był z wiernymi w Wielką Sobotę i w wielkanocną niedzielę.
W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.
W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.