Reklama

Niedziela Częstochowska

Więź katechezy, Eucharystii i życia chrześcijańskiego

„Katecheza – Eucharystia – Apostolstwo” – to temat sympozjum katechetycznego, które odbyło się 27 listopada w Wyższym Seminarium Duchownym i Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie.

[ TEMATY ]

katecheza

Eucharystia

sympozjum

katecheci

apostolstwo

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum, w którym wzięli udział katecheci z archidiecezji częstochowskiej rozpoczęło się Mszą św. w kościele seminaryjnym Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana oraz Adoracją Najświętszego Sakramentu. Mszy św. przewodniczył ks. dr hab. Marian Szymonik.

Po Mszy św. obradom w auli seminaryjnej i auli Wyższego Instytutu Teologicznego przewodniczyli: ks. dr hab. Roman Ceglarek, dyrektor Wydziału Przekazu Wiary, Nauczania i Wychowania Katolickiego w Kurii Metropolitalnej w Częstochowie i ks. dr Michał Jędrzejski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Ceglarek wprowadzając w tematykę sympozjum podkreślił jak bardzo ważna jest więź Eucharystii i katechezy. – Jako katecheci musimy pogłębić temat Eucharystii i jej wpływu na nasze życie i dawanie świadectwa – podkreślił.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Następnie o „eucharystycznym charakterze posługi katechety w świetle nauczania św. Augustyna” mówił ks. dr Mariusz Terka, który zaznaczył, że w świetle nauczania św. Augustyna „w samym rdzeniu Eucharystii i posługi katechety jest wymiar otwarcia na Boga i otwarcia na człowieka” – Na te dwa wymiary wskazuje św. Augustyn rozważając otwarte ręce Chrystusa na krzyżu. Wskazuje wówczas Ojciec Kościoła na adorację Boga i dawanie miłosierdzia. Św. Augustyn w otwartych rękach Chrystusa dostrzega dzieło skierowane ku Bogu i dzieło okazane człowiekowi. Boska wzniosłość polega na pokornym uklęknięciu u stóp człowieka grzesznego. To eucharystyczny wymiar wychodzenia ku człowiekowi – mówił ks. Terka i zwrócił również uwagę na to, że św. Augustyn „w nauczycielu widzi przewodnika”.

Ks. Terka zacytował komentarz biskupa z Hippony do fragmentu księgi Pieśni nad pieśniami (5, 2-3), w którym Ojciec Kościoła widzi wejście Oblubienicy – Kościoła tam, gdzie jest oziębła miłość do Boga. – Oblubienica, aby otworzyć pukającemu Oblubieńcowi musi umyte nogi postawić na ziemię, musi zanurzyć umyte nogi w świat brudów, nieprawości. Św. Augustyn widział w tym fragmencie również oderwanie od kontemplacji i wyjście na spotkanie z grzechem – mówił ks. Terka.

Reklama

– Ta posługa jest zadaniem koniecznym. To jest posługa, służba i bycie dla tych, którzy Boga nie kochają. Czynnikiem decydującym jest miłość. Oblubienica wstaje i ryzykuje pobrudzenie – kontynuował prelegent.

Natomiast ks. dr Andrzej Kuliberda wskazując na „Eucharystię w życiu i posłudze katechety” przypomniał, że „katecheta to nie jest ten, który tylko uczy w szkole. To jest wiarygodny świadek wiary” – Biblijny prototypem posługi katechety jest scena ewangeliczna o uczniach idących do Emaus. Jezus szedł z nimi i kiedy wyjaśniał im pisma serce ich pałało, a potem rozpoznali Go przy łamaniu chleba – mówił ks Kuliberda.

Duchowny przypomniał, że „Eucharystia jest tajemnicą wiary, tajemnicą celebrowaną i jej misterium życia” – Kryzys wiary i Kościoła jest kryzysem wiary eucharystycznej – powiedział za Benedyktem XVI.

– Czego potrzeba, abyśmy Eucharystię intensywnie przeżywali i by się przekładała na nasze apostolstwo? – pytał ks. Kuliberda. – Trzeba błagać o przebaczenie, wynagradzać, święcie wierzyć w Niego i prosić Go o nauczanie nas i chronić dar Eucharystii przed nadużyciami – odpowiedział kapłan.

Prelegent podkreślił, że potrzeba ciągłego nawracania się i katechezy mistagogicznej – Taka katecheza polega na objaśnianiu obrzędów w świetle wydarzeń zbawczych, pokazywaniu znaczenia znaków zawartych w obrzędach, a to wszystko w powiązaniu z życiem chrześcijańskim – wyjaśnił ks. Kuliberda.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Natomiast ks. dr hab. Marian Szymonik pokazując „Eucharystię jako droga ku pełni człowieczeństwa” wskazał na znaczenie chrześcijańskiej wizji człowieka, w której człowiek jest jednością bytową. – Wszystko w człowieku jest przez Eucharystię umacniane i pomnażane – podkreślił ks. Szymonik.

Reklama

Kapłan wskazał na przemianę, która dokonuje się w Eucharystii i za Benedyktem XVI podkreślił, że „w tej przemianie akt ponury śmierci przemieniony jest w miłość, to jest przemiana od śmierci do zmartwychwstania, ona przemienia nas jako uczestników Eucharystii i dokonuje się przemiana świata”.

Ks. dr Kamil Zadrożny mówiąc o „Eucharystii a chrześcijańskiej misja w świecie” przypomniał, że „Kościół istnieje, aby ewangelizować”. – Przyjmujemy Chrystusa, aby kształtował się eucharystyczny styl życia. Kościół autentycznie eucharystyczny jest Kościołem misyjnym. Istnieje relacja między Eucharystią a misją chrześcijańską w świecie – mówił ks. Zadrożny.

– Uczestnictwo w Eucharystii niesie ze sobą ścisłą więź z głoszeniem Pana. Jesteśmy wówczas, jak powiedział to św. Jan Paweł II, „misjonarzami wydarzenia”. – kontynuował prelegent i za Benedyktem XVI podkreślił, że „ chrześcijanin to misjonarz Chrystusa posłany do świata”.

Na zakończenie ks. Zadrożny wskazał na Maryję – Niewiastę Eucharystii. – Maryja pokazuje prymat Boga i pierwszeństwo Jego łaski we wszystkim – podsumował.

O „odniesieniach współczesnej struktury Eucharystii do wielowiekowej tradycji Kościoła” mówił ks. dr inż. Damian Kwiatkowski. Pokazał m.in. jak rodziły się obrzędy w historii i ich praktyczny wpływ na współczesną postać obrzędów w liturgii.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Na zakończenie sympozjum ks. dr hab. Roman Ceglarek, mgr Marta Madejska i mgr Michał Trąbski w sposób praktyczny zaprezentowali piosenki religijne jako element katechezy inicjacji w sakrament Eucharystii.

Organizatorem sympozjum był Referat Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.

2021-11-27 17:30

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chleb pszenny i wino z winogron konieczne do ważności Eucharystii

[ TEMATY ]

Eucharystia

chleb

Komunia

Andrzej Niedźwiecki

Wydany ostatnio przez Kongregację Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów list o chlebie i winie do sprawowania Eucharystii wymaga od biskupów czuwania nad ich jakością. Istnieje bowiem ścisły związek między sakramentalną tajemnicą Ciała i Krwi Chrystusa a postrzegalnymi przez zmysły znakami, które je wyrażają – wskazał w wywiadzie dla Radia Watykańskiego konsultor tej dykasterii ks. Claudio Magnoli. Włoski liturgista zwrócił uwagę, że również w Kościołach wschodnich, choć nie wymagają one, tak jak zachodni, chleba niekwaszonego, musi to być zawsze autentyczny chleb pszenny.

„Jeżeli brakuje tych elementów – chleb nie jest z pszenicy, a wino z winogron – na pewno nie sprawujemy rzeczywiście Eucharystii. Nie jest ona ważna, bo nie odpowiada temu, co ustanowił Chrystus. Doszło do nadużyć spowodowanych przez swoistą «teologię inkulturacji», według której Jezus miał wybrać chleb i wino po prostu jako elementy kultury basenu Morza Śródziemnego, do której sam należał. Dlatego pewni teolodzy, a później i pastoraliści proponowali, by np. w Japonii używać zamiast wina sake, a w Europie Północnej piwa, jak też w innych regionach manioku czy innych zbóż bardziej tam znanych niż pszenica. Chleb i wino można by zatem zastępować innymi elementami, właściwymi dla każdej kultury. Wychodząc poza refleksję teoretyczną niektórzy zaczęli to wprowadzać w praktykę, jednak wbrew regule Kościoła, który co do tego był zawsze mocno przekonany i niezmienny” - wyjaśnił ks. Magnoli.

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Opole Lubelskie. Wierni Chrystusowi

2024-04-25 17:51

Paweł Wysoki

W niedzielę Dobrego Pasterza abp Stanisław Budzik przeprowadził wizytację parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu Lubelskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję