Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Mesjasz, Król i Kapłan

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 110 [109], 1-5. 7 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 26 listopada 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą jednego z najbardziej znanych w historii chrześcijaństwa Psalmów. Psalm 110 [109], który Liturgia Nieszporów proponuje nam w każdą niedzielę, jest nieustannie cytowany przez Nowy Testament. Zwłaszcza wersety 1 i 4 odnoszą się do Chrystusa, zgodnie ze starożytną tradycją żydowską, która przekształciła ten królewski Hymn Dawidowy w Psalm mesjański.
Popularność tej modlitwy zawdzięczamy również stałemu odmawianiu jej w Nieszporach niedzielnych. Z tego też powodu Ps 110 [109], w łacińskiej wersji Wulgaty, był przedmiotem licznych i wspaniałych kompozycji muzycznych, które naznaczyły historię kultury zachodniej. Liturgia, zgodnie z praktyką przyjętą przez Sobór Watykański II, opuściła w oryginalnym, hebrajskim tekście Psalmu, który tworzą tylko 63 słowa, ostry wiersz 6. Jest on bowiem echem tzw. „Psalmów złorzeczących” i opisuje króla żydowskiego, gdy podejmuje kampanię militarną, depcząc swoich przeciwników i osądzając narody.

2. Biorąc pod uwagę, iż będziemy mieć okazję powrócić jeszcze wiele razy do tego Psalmu, często używanego w Liturgii, zadowolimy się teraz tylko ogólnym spojrzeniem na jego całość.
Możemy wyróżnić w nim wyraźnie dwie części. Pierwsza (por. ww. 1-3) zawiera wyrocznię skierowaną przez Boga do Tego, którego Psalmista nazywa „swoim Panem”, tzn. do władcy Jerozolimy. Wyrocznia ogłasza intronizację potomka Dawida „po prawicy” Boga. Pan zwraca się do niego, mówiąc: „Siądź po mojej prawicy” (w. 1). Najprawdopodobniej mamy tutaj nawiązanie do pewnego rytuału, zgodnie z którym wybrany zasiadał po prawej stronie arki przymierza, aby otrzymać moc władzy od najwyższego Króla Izraela, tzn. od Pana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Odczuwa się w tle wrogie siły, zneutralizowane jednak przez zwycięską walkę: nieprzyjaciele przedstawieni są u stóp panującego, który zasiada uroczyście pośród nich, trzymając berło swego zwycięstwa (por. ww. 1-2). Jest to oczywiste odbicie konkretnej sytuacji politycznej, jaka panowała w momencie przejęcia władzy przez nowego króla, z czym wiązała się rewolta niektórych podwładnych czy próby przejęcia władzy. Teraz jednak tekst odnosi się do sprzeczności natury ogólnej między planem Boga, który działa przez swego wybranego, a projektami tych, którzy chcieliby utwierdzić swą wrogą władzę. Mamy tu zatem odwieczną walkę między złem a dobrem, która dokonuje się w wydarzeniach historycznych, a przez które Bóg się objawia i mówi do nas.

Reklama

4. Druga część Psalmu zawiera natomiast proroctwo kapłańskie, którego głównym bohaterem jest król z dynastii Dawidowej (por. ww. 4-7). Godność królewska, potwierdzona uroczyście Bożą przysięgą, łączy w sobie również godność kapłańską. Odniesienie do Melchizedeka, króla-kapłana w Salem, tzn. w starożytnej Jerozolimie (por. Rdz 14), jest może drogą do usprawiedliwienia szczególnego kapłaństwa króla, różnego od oficjalnego kapłaństwa lewitów ze świątyni na Syjonie. Powszechnie wiadomo, że punktem wyjścia Listu do Hebrajczyków jest właśnie to proroctwo: „Tyś Kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka” (Ps 110 [109], 4), aby ukazać szczególne i doskonałe kapłaństwo Jezusa Chrystusa.
W przyszłości dokonamy bardziej pogłębionej analizy Ps 110 [109], śledząc dokładnie poszczególne wersety.

5. Na zakończenie chcielibyśmy na nowo odczytać początkowy werset Psalmu, który zawiera Bożą wyrocznię: „Siądź po mojej prawicy, aż Twych wrogów położę jako podnóżek pod Twoje stopy”. Uczynimy to ze św. Maksymem z Turynu (IV - V wiek), który w swym Kazaniu na temat Pięćdziesiątnicy tak go komentuje: „Według naszego zwyczaju, dzielenie tronu przysługuje temu, kto po dokonaniu określonego dzieła powraca jako zwycięzca i zasługuje, aby zasiąść na nim z zaszczytem. W ten sposób również człowiek Jezus Chrystus, zwyciężając swoją męką szatana, otwierając swoim zmartwychwstaniem królestwo ciemności, przybywa zwycięski do nieba, jak po jakiejś spełnionej misji, i słyszy od Boga Ojca to zaproszenie: «Siądź po mojej prawicy». Nie powinniśmy się dziwić, jeżeli Ojciec ofiaruje podział tronu z Synem, który z natury jest współistotny Ojcu... Syn zasiada po prawicy, gdyż zgodnie z Ewangelią, po prawej stronie będą stały owce, zaś po lewej kozły. Jest konieczne zatem, aby pierwszy Baranek zajął część należną owcom i Głowa niepokalana wzięła uprzednio w posiadanie miejsce przeznaczone dla niepokalanej owczarni, która za Nim pójdzie” (40, 2: Scriptores circa Ambrosium, IV, Mediolan - Rzym 1991, s. 195).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy - 11 maja

2024-05-05 08:38

[ TEMATY ]

Matka Boża Łaskawa

Magdalena Wojtak

Kult wizerunku Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy, sięga 1652 r. Wiąże się z uratowaniem miasta przed zarazą. Po raz pierwszy nazwano wówczas Maryję "Strażniczką Polski". Centralne uroczystości odbędą się 11 maja w prowadzonym przez jezuitów sanktuarium Matki Bożej Łaskawej.

Papież Innocenty X ustanowił święto Mater Gratiarum Varsaviensis na drugą niedzielę maja.

CZYTAJ DALEJ

Czy mam w sobie radość Jezusa?

2024-04-15 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Niedziela, 5 maja. VI niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: gdy czynisz znak krzyża, głosisz miłość Boga

2024-05-05 16:06

flickr.com/episkopatnews

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

„Gdy z wiarą patrzysz na krzyż, gdy czynisz znak krzyża na sobie, gdy znakiem krzyża błogosławisz drugich, głosisz miłość Boga potężniejszą niż grzech, potężniejszą niż śmierć. Miłość, która zwycięża obojętność i nienawiść, która niesie przebaczenie i pojednanie, która przygarnia i jednoczy” - mówił w niedzielę w Pakości Prymas Polski abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył uroczystościom odpustowym na Kalwarii Pakoskiej, w Archidiecezjalnym Sanktuarium Męki Pańskiej, z okazji święta znalezienia Krzyża świętego. W homilii przypomniał, że właśnie na Krzyżu, w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, najpełniej objawiła się miłość Boga. „To miłość, która rodzi życie” - podkreślił, przypominając, że znakiem tej miłości każdy chrześcijanin został naznaczony w dniu swojego chrztu świętego. „I choć znaku tego nie widać na naszych czołach, to powinien być w naszym sercu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję