Reklama

Wiadomości

Bocelli: Matka Boża Fatimska źródłem duchowości i prostoty

Religia katolicka kładzie duży nacisk na kobiecą perspektywę - powiedział tenor Andrea Bocelli, który śpiewa pieśń "Gratia Plena" w finale filmu "Fatima", wchodzącego 1 października na ekrany kin. Matka Boża Fatimska jest źródłem duchowości i prostoty, która stanowi podstawę wiary - wyjaśnił.

[ TEMATY ]

Fatima

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Film jest bliski memu sercu i zawiera przesłanie, które zawsze starałem się przekazać moim śpiewem. Odwiedziłem to święte miejsce tylko raz, ale wywarło na mnie ogromne wrażenie, ponieważ znałem historię zdarzeń z Fatimy jeszcze z czasów dzieciństwa. Znowu się tam znalazłem tym razem śpiewając, co było dużym przeżyciem. Musimy zdać sobie sprawę, że Matka Boża przychodzi nam z pomocą. Jest przy nas, ukazuje się i przekazuje wiadomości, które powinniśmy wziąć sobie do serca" – powiedział Andrea Bocelli, cytowany przez Katolicką Agencję Informacyjną (KAI).

"Opowieść o dzieciach zaznających obecności Matki Bożej Fatimskiej jest jedną z najbardziej poruszających historii o ludzkim poszukiwaniu boskości" – ocenił Harvey Keitel, kreujący w filmie rolę religioznawcy profesora Nicholsa. "Wierzę, że każdy miał w pewnym momencie życia wątpliwości wobec kwestii religijnych, jednak właśnie dlatego Fatima wydaje mi się filmem odpowiednim dla publiczności na wszystkich szerokościach geograficznych. To opowieść dla każdego, nie tylko dla katolików" - podkreślił amerykański aktor, cytowany w materiałach prasowych.

Podziel się cytatem

Reklama

Reżyser filmu Marco Pontecorvo pracował jako operator w serialach "Gra o tron" i "Rzym" - jest synem Gillo Pontecorvo (1919-2006), twórcy słynnej "Bitwy o Algier" (1966), nagrodzonej Złotym Lwem na 27. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Reklama

Wychowany we Włoszech Pontecorvo nie znał dokładnie historii objawień maryjnych z 1917 roku. "Wydarzenia te są bardzo dobrze znane we wszystkich katolickich krajach, jednak ja osobiście nie miałem pojęcia, co działo się później z Łucją dos Santos i ogólnie z Portugalią" – powiedział reżyser "Fatimy". "Dałem nura w książki i materiały audiowizualne dotyczące tamtych czasów, żeby zrozumieć nie tylko kwestie fatimskie, ale przede wszystkim zagadnienia społeczno-polityczne okresu Wielkiej Wojny. Czytałem także dużo o relacjach Łucji z matką oraz jej więzi z Maryją Dziewicą. To niezwykle ciekawy trójkąt emocjonalny" - dodał.

Reklama

Pontecorvo zdecydował, że nie ukaże objawiającej się dzieciom Maryi jako niewyraźnej zjawy – postanowił przedstawić ją na ekranie jako normalną kobietę. W postać tę wcieliła się portugalska aktorka Joana Ribeiro. "Dzieci widzą ją w takiej formie, którą potrafią pojąć swymi umysłami, żeby się nie bać" – wyjaśnił reżyser.

"Maryja w najnowszej wersji filmowej opowieści o wydarzeniach w Fatimie nie występuje w rozjaśnionym nimbie, w jakiejś nieziemskiej poświacie, mającej podkreślać jej pochodzenie z nieba. Do jej pokazywania nie zostały użyte imponujące efekty specjalne" - zauważył ks. Artur Stopka. "To po prostu realna, prawdziwa, wręcz dotykalna kobieta. Dzieci u Pontecorvo nie widzą +zjawy+, lecz spotykają prawdziwą, żywą osobę. Zapada w pamięć scena, w której Maryja niemal ujmuje małą Łucję pod brodę. Nie ma dystansu. Jest rzeczywista bliskość" - napisał w recenzji dla KAI.

Portugalska Fátima, gdzie trójce młodych pasterzy w 1917 r. - w trakcie trwającej od 3 lat I wojny światowej - objawiła się Matka Boża, stała się w krótkim czasie jednym z najbardziej popularnych ośrodków religijnych na świecie. Obecnie liczące kilkanaście tysięcy mieszkańców miasto odwiedza każdego roku ponad 6 mln pielgrzymów.

Reklama

Mimo niewątpliwej popularności wydarzenia, twórcy "Fatimy" spróbowali raz jeszcze przypomnieć tę niezwykłą historię i dać wyraz "niezmierzonej mocy wiary za pomocą filmu łączącego wszystko, co najlepsze w dzisiejszym kinie, z tradycyjnym przekazem na temat życia w braterstwie i pokoju" - czytamy w materiałach prasowych.

Producent James T. Volk nie znał wcześniej szczegółów historii Łucji dos Santos i jej kuzynów Franciszka oraz Hiacynty Marto. Poznawszy je, uznał, "że dzisiejszy świat, coraz wyraźniej rządzony strachem i nienawiścią do bliźniego, potrzebuje tego typu historii". Wraz z Dickiem Lylesem, współzałożycielem Origin Entertainment, postanowili zrealizować "ambitne kino rozrywkowe, którego głównym celem będzie inspirowanie widzów relacją z wydarzeń fatimskich do budowania lepszego świata".

"Ludzie wychowani w wierze katolickiej doskonale znają historię Łucji i jej kuzynów, jednak ja dorastałem w kościele ewangelickim, w którym o objawieniu się nie mówiło. I na świecie żyją co najmniej dziesiątki milionów ludzi, którzy też jej nie znają" - wyjaśnił Volk. "Ta opowieść może się stać uniwersalnym mostem łączącym osoby różnych narodowości i wyznań. Skoro trójka niewinnych dzieciaków mogła głosić całemu pokoleniu przesłanie pokoju i nadziei, jestem pewien, że dzięki magii kina możemy powtórzyć to również współcześnie" - powiedział.

Origin Enterteiment kupiła od Warner Bros prawa do remake’u opowiadającego o wydarzeniach z 1917 roku filmu "Objawienia Matki Boskiej Fatimskiej" Johna Brahma i zaprosiła do współpracy doświadczoną producentkę Rose Ganguzzę, zafascynowaną historią fatimskiego objawienia "od dziecka". "Uczęszczałam do szkoły katolickiej, w której zakonnice każdego roku puszczały nam z projektora film +Objawienia Matki Boskiej Fatimskiej+. Wiedziałam, że nie mogę odpuścić tego projektu" - powiedziała Ganguzza.

Reklama

Historię ukazaną w filmie z 1952 r. należało opowiedzieć tak, by trafiła do publiczności wychowanej na kinie XXI wieku, i osadzić ją w kontekście wydarzeń z początku XX wieku w Europie Zachodniej. "Tej historii nie można pozostawić w społeczno-historycznej próżni, nie dzisiaj" – podkreśliła Ganguzza. "Widzowie muszą zrozumieć realia tamtych czasów" - dodała. Przypomniała, że na półwyspie Iberyjskim narastały wówczas nastroje antykatolickie - kościoły zamykano zarówno w Hiszpanii, jak i w Portugalii, księża spotykali się ze społecznym ostracyzmem. W 1917 roku większość Europy pogrążona była w wojnie na niespotykaną dotąd skalę, codziennie w męczarniach ginęły setki młodych mężczyzn. "Film z 1952 roku pomijał te konteksty, bo tego typu kino nie mogło ich podejmować tuż po drugiej wojnie światowej" - wyjaśniła producentka. "Dla nas był to obowiązek" - podkreśliła.

W rolę dorosłej Siostry Łucji wcieliła się brazylijska aktorka Sonia Braga znana m.in. z drugoplanowej roli w "Pocałunku kobiety pająka" nagrodzonej Złotym Globem w 1986 r. Od czasów młodości jest wierzącą katoliczką i zna historię objawień maryjnych w Fatimie. Wyraziła nadzieję, że widzowie docenią opowieść przeniesioną na ekran kinowy. "Chciałabym też, by zauważyli moją ulubioną scenę, gdy siostra Łucja mówi profesorowi Nicholsowi, że jedyne, co może mu zaoferować, to jej własne świadectwo, natomiast odpowiedzi musi poszukać na własną rękę. To bardzo ważne słowa, które warto powtarzać w dzisiejszym świecie" - powiedziała.

Muzykę do "Fatimy" napisał włoski kompozytor Paolo Buonvino, znający dobrze historię objawień maryjnych z 1917 roku, który jednak nigdy nie rozważał jej z punktu widzenia Łucji. "Doznała objawienia, ale uznała to za coś normalnego. Chciałem przekazać poprzez muzykę spokój jej umysłu. Mam nadzieję, że dzięki tym kompozycjom widzowie wyjdą z kina w podobnym stanie, rozkoszując się pozostawionymi przez film refleksjami" - powiedział.

Reklama

Wykonawca finałowej pieśni "Gratia Plena" (po łacinie "Pełna łaski"), tenor Andrea Bocelli podkreślił, że wiara jest jedną z najważniejszych rzeczy w życiu. "To dar, który staram się chronić. Zawsze inspirowała mnie świadomość, iż religia katolicka kładzie duży nacisk na kobiecą perspektywę, co pięknie zostało przeniesione przez producentów w ramy tego filmu" – powiedział. "Matka Boża Fatimska jest źródłem duchowości i prostoty, która stanowi podstawę wiary, jako pomostu łączącego to, co ludzkie, z tym, co Boskie. Nic dziwnego, że przez stulecia powstało tyle pieśni sławiących Jej niezwykłość oraz płynące z Jej objawień przesłanie nadziei, pokoju i braterstwa" - wyjaśnił.

"Nie chciałbym, żeby nasza praca była traktowana jako +film dla wierzących+, uważam bowiem, że nie ma znaczenia, czy widz jest wierzący, wierzący, ale niepraktykujący, czy niewierzący. Każdy znajdzie tu coś dla siebie" – podsumował producent James T. Volk. "Film niesie uniwersalne przesłanie, byśmy wszyscy spróbowali zmienić się na lepsze, bo tylko tak będziemy mogli uczynić świat lepszym miejscem. Oto historia małej dziewczynki, która uczy się, że mimo problemów z matką oraz innymi ludźmi świat jest pięknym miejscem, o które warto walczyć. Tak po prostu. Mam nadzieję, że nasz film pozostawi widzów właśnie z taką świadomością".

"Fatima" jest filmem o tym, jak trudno uwierzyć. Ale trzeba - bo warto.

Paweł Tomczyk (PAP)

pat/ dki/

2021-09-30 08:52

Ocena: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek pojedzie w 2017 roku do Fatimy

[ TEMATY ]

papież

Fatima

Franciszek

Pilgrim-Fatima-Foter-CC-BY-SA

Papież Franciszek odwiedzi w 2017 roku maryjne sanktuarium w Fatimie. Poinformowało o tym Radio Watykańskie powołując się na miejscowego biskupa Antonio Marto. Portugalski hierarcha powiedział, że w rozmowie z nim papież wyraził chęć przyjazdu do Fatimy na 100. rocznicę objawień maryjnych.

Jednocześnie bp Marto wyjaśnił, że Franciszek pozwolił mu już teraz zapowiedzieć jego wizytę w Fatimie i przypomniał, że wkrótce po wyborze w marcu 2013 roku papież Franciszek zawierzył swój pontyfikat opiece Matki Boskiej Fatimskiej.

CZYTAJ DALEJ

Goście czy intruzi?

My tu jesteśmy gospodarzami i to przybysze muszą respektować zasady, wedle których przywykliśmy tu żyć!

Rozemocjonowanie wyborami powoli opada, a wraz z nim kurz politycznego bełkotu, który usiłuje wdzięczyć się do naszych emocji i oferować nam podstawiony miraż zamiast czerstwej rzeczywistości. Pora zatem zapytać: co się stało? Co się zmieniło?

CZYTAJ DALEJ

Góra Igliczna. Najświętsza Maryja Panna - Przyczyna naszej radości

2024-06-21 07:21

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

góra Igliczna

Matka Boża Śnieżna

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Matka Boża Śnieżna - Przyczyna naszej Radości - Góra Igliczna

Matka Boża Śnieżna - Przyczyna naszej Radości - Góra Igliczna

W malowniczym zakątku południowo – zachodniej Polski, w Sudetach, na terenie diecezji świdnickiej, pod samym szczytem Góry Iglicznej, skąd rozpościera się przepiękna panorama na Góry Bystrzyckie, Orlickie, a w oddali również na Stołowe i Sowie oraz wspaniały widok na Masyw Śnieżnika i Kotlinę Kłodzką, w późnobarokowej świątyni z końca XVIII w., króluje Matka Boża czczona jako Przyczyna Naszej Radości „Maria Śnieżna”.

Dzieje Sanktuarium sięgają czasów, kiedy to Śląsk należał do Austrii, a ludność Ziemi Kłodzkiej pielgrzymowała do austriackiego sanktuarium Matki Bożej w Mariazell. W 1742 roku, w wyniku działań wojennych hrabstwo kłodzkie przechodzi pod panowanie Prus. Dla ówczesnych mieszkańców tego regionu Kotliny Kłodzkiej pojawiają się trudności z przekroczeniem granicy austriacko – pruskiej, celem pielgrzymowania do sanktuarium w Mariazell. Wówczas to mieszkaniec wioski Wilkanów, miejscowości u podnóża Góry Iglicznej, Krzysztof Veit, wracając w 1750 r. z pielgrzymki do Mariazell, przyniósł jako pamiątkę, wykonaną z drewna lipowego, ludową kopię figury Matki Bożej z alpejskiego sanktuarium. Za zgodą swojego brata, mężczyzna mieścił figurę na stoku Góry Iglicznej, gdzie znajdowało się ich pole. Nikt wtedy nie myślał o budowie sanktuarium. Ustawiona pod konarem rozłożystego buka figurka, miała jedynie przypominać austriackie sanktuarium w Mariazell.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję