Reklama

Maryja, która ze Słowa czerpie wiarę

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z okazji Roku Biblii Ośrodek Duchowości bł. Chaminade´a przygotował podręczną wystawę ikonografii ukazującej Maryję czytającą Biblię. Wszystkie te przedstawienia są wyrazem głębokiej chrześcijańskiej tradycji. Wielu znakomitych artystów malarzy przedstawia Maryję podczas czytania lub kontemplowania Biblii. Ich obrazy mogą być dla nas wspaniałym wzorem do studiowania i rozważania Słowa Bożego. Maryja jest ikoną prawdziwego wierzącego, który dobrym i szlachetnym sercem przyjmuje ziarno Słowa Bożego. Wybrałem cztery obrazy z mojej wystawy przedstawiające Matkę Bożą z Biblią, aby zaprezentować je Czytelnikom "Niedzieli" .

"Zwiastowanie", Giovanni Battista Pittoni (XVIII w.). Kościół Mariacki w Krakowie

W swojej izbie w Nazarecie Maryja jest skupiona na czytaniu Pisma Świętego. Czyta sercem pełnym zapału. Kartkuje Biblię prawą ręką, a lewa spoczywa na sercu. Równocześnie całe Jej ciało pełne jest napięcia, co widać w układzie lewej nogi. Czyta, słuchając, bo tak brzmi motto wiary w Starym Testamencie: "Słuchaj, Izraelu!" . W starych ikonach Maryja podczas Zwiastowania trzymała wrzeciono lub znajdowała się przy studni, jak opowiadały apokryfy. W zachodnim malarstwie od czasu Karola Wielkiego (VIII-IX wiek) istnieje motyw modlącej się Maryi z otwartym psałterzem. W Polsce śpiewamy: "Panna natenczas psałterz czytała - Gdy pozdrowienie to usłyszała". W Meditationes vitae Christi autorstwa Pseudo-Bonawentury mówi się, że podczas Zwiastowania Maryja miała otwartą książkę przy wersetach proroctwa Izajasza 7, 14: "Oto Panna pocznie...". Zwój lub książka Pisma są atrybutami Bożej Mądrości. W ludowej wierze oznaczają one, że nikt nie był tak głęboko wprowadzony do Prawa Bożego oraz do Mądrości, jak Maryja Dziewica. Czy rzeczywiście Maryja czytała Pismo podczas Zwiastowania - tego nie wiemy, lecz orędzie Archanioła Gabriela według Ewangelii św. Łukasza jest wypełnione cytatami ze Starego Testamentu. Słuszne jest więc kojarzenie sceny Zwiastowania z czytaniem Pisma Świętego. Taka była wiara pierwszych chrześcijan, którzy zrozumieli powołanie Najświętszej Maryi Panny w świetle Starego Prawa i Proroków. Przyjęcie Słowa Bożego przez Maryję ma głęboki związek ze słuchaniem Biblii szlachetnym i dobrym sercem, jak wytłumaczy później Syn Maryi w przypowieści o ziarnie, które siał siewca (Łk 8, 15).

"Matka Boża adorująca śpiące Dzieciątko", zwana Matką Bożą Wyszyńską. Wyszyna, diecezja włocławska

W Polsce jest wiele obrazów, w których, na wzór częstochowskiej Ikony, nie Maryja, ale Dzieciątko trzyma Biblię w ręce. Patrząc po ludzku, każdy z nas ma w pamięci obraz matki z dzieckiem w ramionach, dziecko bawi się jakimś przedmiotem należącym do mamy - okularami, broszką... W ikonografii każdy przedmiot wskazuje na jakiś symbol. Szczególnie w ikonografii sakralnej należy taki przedmiot odczytywać właściwie, po Bożemu. Księga w ręce Dzieciątka oznacza, że jest Ono Nauczycielem wiary i trzyma dla nas Bożą Ewangelię. "Uwaga, Emilio - mówi do mnie przez telefon o. prof. Celestyn Napiórkowski - kiedyś słyszałem, że zwój, który trzyma na ręce Dzieciątko w ikonach zachodnich jest po prostu tekstem z dekretu Soboru Efeskiego!". W każdym bądź razie, skoro z doświadczenia wiemy, że księga, którą bierze do ręki dziecko, jest własnością jego mamy - może to być tylko Biblia. Jednak na obrazie Matki Bożej Wyszyńskiej księga leży na ławce i - o, jak pięknie! - służy za poduszkę dla śpiącego Dzieciątka. Jak to odczytywać? Biblia Maryi - Stary Testament - i Dziecko Maryi tworzą głęboką jedność. W Jezusie wypełniają się obietnice Starego Testamentu. Całość - Słowo pisane i Słowo Wcielone - znajdują się na stole-ołtarzu. Tak rozumiane Słowo jest ofiarą dla Boga Ojca i pokarmem dla nas wszystkich. Maryja adoruje Tajemnicę Wiary i uwielbia Pana. Podczas snu dziecka Matka czuwa. Pod obrazem jest łaciński napis: "EGO DORMO, SED COR MEUM VIGILAT", czyli: "Ja śpię, ale moje serce czuwa". Czuwająca Maryja jest znakiem czuwającego serca samego Pana. Przy czuwaniu Matka Boża zachowuje wszystkie słowa w swym sercu, rozmyśla...
Wszyscy, którzy pragnęliby maryjną wystawę, której cztery obrazy zaprezentowaliśmy, gościć w swoich parafiach czy ośrodkach, proszeni są o kontakt pod adresem:
Ośrodek Duchowości bł. Chaminade´a -
Marianiści, ul. Dobrzyńska 112/114,
42-200 Częstochowa, tel. (0-34) 362-98-82;
e-mail: chaminade@post.pl;
http://www.marianisci.opoka.org.pl

"Matka Boża w ogrodzie mistycznym" (połowa XV w.). Gościeszyn, archidiecezja gnieźnieńska

Na kolanach Maryi, jakoby na tronie, siedzi Dzieciątko, wyprostowane, pełne godności, patrzące na nas. Zajmuje Ono najgodniejsze miejsce, w centrum obrazu. Jest Słowem Bożym Wcielonym, Bożą Mądrością, siedzącą na swojej stolicy. Szeroki, czerwony płaszcz Matki Bożej otacza Dziecię Jezus. Maryja, pokorna służebnica Pana, siedzi na tronie i jakby cofa się z pokorą, skupiona. Opiera rękę na otwartej Biblii, ogarniając dłonią obie strony. Jest cisza. Można powiedzieć, że prawą ręką trzyma Stary Testament, lewą - Nowy Testament w osobie Syna Bożego. Stare i Nowe Przymierze łączą się w Jej niepokalanym sercu, w którym Ona wszystko zachowuje (por. Łk 2, 19. 51).

"Matka Boża z Dzieciątkiem", zwana Matką Bożą Jackową (koniec XV w.). Archikatedra przemyska

Ta figura, znajdująca się w archikatedrze przemyskiej, przedstawia Maryję siedzącą na srebrnym tronie, w jednej ręce trzymającą Biblię, a w drugiej - Dzieciątko Jezus. Maryja została ukazana jako Mistrzyni wiary. Zapatrzona w Dzieciątko, jakby porównywała teksty Starego Testamentu z Tym, którego ma na kolanach. Maryja opiera Pismo na sercu i równocześnie skłania głowę ku Jezusowi. Cała angażuje się w tłumaczenie sobie sensu Pisma i Słowa. Jezus spogląda na Matkę. Ufnie oparł rączkę na Jej ramieniu. Coś mówi. Ta święta rozmowa jest dla nas lekcją. Uczymy się, że rozmyślając nad Pismem Świętym, nie można tracić z oczu Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję