Reklama

Włocławek

Słuchając muzyki organowej w katedrze (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

3 czerwca gościliśmy w murach świątyni artystę, dzięki któremu katedralne organy zaistniały jako instrument koncertowy: to właśnie prof. Andrzej Chorosiński zainicjował przed laty we włocławskiej katedrze koncerty organowe i jego nazwisko przyciągało tu innych artystów.

W 1972 r. Andrzej Chorosiński ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Feliksa Rączkowskiego. W tym samym roku ukończył kurs mistrzowski w Belgii i otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kolonii. Koncertował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w USA, Kanadzie, Korei i Japonii. Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w działalności A. Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W latach 90. sprawował godność rektora Akademii Muzycznej w Warszawie. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii w Warszawie i Wrocławiu. W wielu krajach prowadził kursy improwizacji organowej. Był jurorem wielu konkursów organowych. Od 1997 r. jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Koncert był dedykowany wszystkim Matkom, z racji niedawno minionego Dnia Matki.

Na początku wysłuchaliśmy wariacji na podstawie popularnej w Austrii pieśni kościelnej Bądź pochwalony w wieńcu chwały Johanna Christiana Heinricha Rincka (1770-1846), rówieśnika Beethovena, kompozytora i pedagoga działającego w Darmstadzie. Wariacje - to forma muzyczna oparta na zmianach tematu. Rinck dokonał przekształceń tematu pieśni polegających na zmianach harmonicznych i zmianach rytmu.

Następnie A. Chorosiński wykonał Sonatę g-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-80), syna Jana Sebastiana. Carl kształcił się u ojca, zwłaszcza w zakresie kompozycji i gry na instrumentach. Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym niemal wszystkie gatunki muzyki okresu przejściowego między barokiem i klasycyzmem.

Później wnętrze bazyliki wypełniły dźwięki Wielkiej fantazji i Fugi g-moll BWV 542 Jana Sebastiana Bacha, dzieła o wielkim ładunku ekspresji, jednego z najdoskonalszych kompozycji organowych Bacha. Jako ostatni utwór, A. Chorosiński zagrał Suitę gotycką Leona Boellmanna, kompozytora francuskiego żyjącego w drugiej połowie XIX w.

Publiczność pożegnała artystę gorącymi brawami i bukietem róż. Wielki aplauz wzbudziło zapewnienie Profesora, że w przyszłym roku także odwiedzi Włocławek, by wystąpić z koncertem.

* * *

Tydzień później, 10 czerwca melomani witali Adama Klareckiego, mieszkańca naszego grodu, organistę bazyliki katedralnej, pedagoga i nauczyciela prowadzącego klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Włocławku.

A. Klarecki urodził się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Wałbrzychu, a studia w 1994 r. we Wrocławiu, w klasie prof. A. Chorosińskiego. Koncert rozpoczęła Elżbieta Woleńska, studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fletu prof. J. Mrozika, wykonując Fantazję X na flet solo Georga Philippa Telemanna (1681-1767), kompozytora niemieckiego, a następnie kompozycję Claude Debussy´ego przeznaczoną na flet solo: popisowy dla instrumentalisty utwór Syrinx, skomponowany w 1913 r.

W wykonaniu A. Klareckiego wysłuchaliśmy koncertu organowego d-moll transkrybowanego przez J. S. Bacha z koncertu orkiestrowego Antonio Vivaldiego. Bach chętnie transkrybował (opracowywał kompozycję na inny niż przewidziano w oryginale instrument) utwory innych kompozytorów. Nie troszczył się przy tym zbytnio o wierność w stosunku do opracowywanego dzieła, stosował "swobodną transkrypcję", tworząc właściwie nowe dzieło.

Nie wszyscy wiedzą, że z końcem baroku nastąpiło zmniejszenie zainteresowania muzyką organową. W XIX w. belgijski kompozytor, a właściwie pianista - wirtuoz Cesar Franck (1822-90) przywrócił znaczenie tej muzyce. Będąc profesorem klasy organów, wykształcił wielu kompozytorów. Jego utwory organowe charakteryzuje wyjątkowa głębia i powaga. Słuchacze mogli się o tym przekonać, słuchając jego Chorału h-moll.

Następnie E. Woleńska i A. Klarecki wykonali arię z opery Orfeusz i Eurydyka w transkrypcji na flet i organy. Autor opery Christoph Willibald Gluck (1714-87), kompozytor niemiecki pochodzenia czeskiego, skomponował ponad 100 dzieł scenicznych: oper, baletów i pantomim.

Ostatnim utworem podczas koncertu była Litanies kompozytora francuskiego Hehana Alaina (1911-40). Zdaniem współczesnych krytyków miał zadatki na wielkiego artystę. Bohaterska śmierć na froncie II wojny światowej przerwała jego dobrze zapowiadającą się karierę. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Legii Honorowej.

Po koncercie na placu przed katedrą artyści przyjęli podziękowanie, jakie w imieniu własnym i publiczności złożył proboszcz parafii katedralnej - ks. prał. Stanisław Waszczyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Różaniec z Aniołami - tajemnice światła

2025-10-01 20:54

[ TEMATY ]

różaniec

Anioł Stróż

Karol Porwich/Niedziela

Modlitwa różańcowa jest wzniesieniem serca do Boga, który przychodzi, aby zbawiać człowieka. Modlitwa różańcowa - jak przypominał nam Ojciec Święty Jan Paweł II - jest modlitwą kontemplacyjną.

Gdy Jezus został ochrzczony, otworzyły się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębica na Niego, a głos z nieba mówił: "Ten jest Mój Syn Umiłowany, w którym mam upodobanie", i te same słowa dotyczą każdego ochrzczonego dziecka, bowiem chrzest czyni nas dziećmi Bożymi, a obrzędowi temu towarzyszą Aniołowie, którzy stoją na straży życia. I tak Anioł oznajmił matce Samsona, iż Bóg da jej syna, który wyzwoli Izraelitów z ręki Filistynów. Również Anioł Gabriel zwiastuje Zachariaszowi, że jego żona pocznie syna Jana Chrzciciela, a Najświętszej Maryi Niepokalanej oznajmia, że będzie Matką Syna Bożego.
CZYTAJ DALEJ

Rzym: rozpoczęto starania o beatyfikację Carlo Casiniego – obrońcy życia ludzkiego

2025-10-02 10:39

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Autorstwa Quirinale.it, Attribution/commons.wikimedia.org

Giorgio Napolitano i Carlo Casini

Giorgio Napolitano i Carlo Casini

Wczoraj, 1 października, na tablicy ogłoszeń Wikariatu Rzymskiego wywieszono edykt, który oficjalnie rozpoczyna proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny Carlo Casiniego, założyciela Ruchu na rzecz Życia, zmarłego 23 marca 2020 r. w swoim rzymskim domu w wieku 85 lat.

W tej wstępnej fazie Trybunał diecezjalny Wikariatu Rzymskiego przystępuje do gromadzenia dokumentów i świadectw osób, które znały Casiniego, „uroczego męża i przykładnego ojca - czytamy w dokumencie - człowieka głęboko wierzącego w Boga, zakochanego w Chrystusie i Jego Ewangelii, wiernego Kościołowi i jego nauczaniu, przyjaciela maluczkich i najuboższych, odważnego, przekonanego, wiarygodnego, kompetentnego i konsekwentnego, niestrudzonego obrońcy życia ludzkiego od momentu poczęcia”. Przypomniano, że swe zaangażowanie w politykę przeżywał jako „najwyższą formę miłości”, stając się „znakiem i konkretnym świadectwem działania Boga na rzecz człowieka”.
CZYTAJ DALEJ

W Warszawie rozpoczął się XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

2025-10-02 20:20

[ TEMATY ]

Warszawa

konkurs

Fryderyk Chopin

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

Czworo zwycięzców minionych edycji Konkursu Chopinowskiego - Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son - występuje w czwartek w warszawskiej Filharmonii Narodowej na inauguracji XIX. odsłony pianistycznej rywalizacji.

Konkurs Chopinowski zainaugurowało czworo jego zwycięzców, którzy wystąpili z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki. W interpretacji Bruce’a Liu (zwycięzcy z 2021 r.) zabrzmiał V Koncert fortepianowy F-dur Camille’a Saint-Saënsa, Julianna Awdiejewa (2010) i Garrick Ohlsson (1970) zagrajli natomiast Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca. W Koncercie na 4 fortepiany Johanna Sebastiana Bacha spotkali się: Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son (1980). Galę rozpoczął Polonez A-dur Fryderyka Chopina w wersji orkiestrowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję