Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (9)

Pan wkracza do swojej świątyni

Niedziela Ogólnopolska 26/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Laudesy wtorku I tygodnia, Ps 24 (23)*

Audiencja generalna 20 czerwca 2001 r.

1.Starożytna Pieśń Ludu Bożego, której przed chwilą wysłuchaliśmy, rozbrzmiewała w świątyni jerozolimskiej. Aby lepiej zrozumieć myśl przewodnią tej Pieśni, trzeba wziąć pod uwagę jej trzy fundamentalne przesłanki. Pierwsza dotyczy prawdy o stworzeniu: Bóg stworzył świat i jest jego Panem. Druga dotyczy sądu, któremu On poddaje swoje stworzenia: musimy stanąć się przed Jego obliczem i zdać sprawę z tego, czego dokonaliśmy. Trzecią jest tajemnica przyjścia Boga: wkracza On w kosmos i w historię i pragnie mieć wolny dostęp do ludzi, aby ustanowić z nimi relację najgłębszej jedności. Pisze współczesny komentator: "Są to trzy podstawowe formy doświadczenia Boga i związku z Nim; żyjemy za sprawą Boga, w obliczu Boga i możemy żyć z Bogiem" (G. Ebeling, Sui Salmi, Brescia 1973, s. 97).
2.Tym trzem przesłankom odpowiadają trzy części Psalmu 24, które postaramy się teraz pogłębić, traktując je jako trzy plansze tryptyku poetyckiego i modlitewnego. Pierwsza to krótka aklamacja na cześć Stwórcy, do którego należy ziemia ze swymi mieszkańcami ( por. Ps 24, 1-2). Jest to rodzaj wyznania wiary w Pana kosmosu i historii. Stworzenie, zgodnie ze starożytną wizją świata, rozumiane jest jako dzieło architektoniczne: Bóg zakłada fundament ziemi w morzu, które jest symbolem wzburzonych i niszczycielskich wód, znakiem ograniczenia stworzeń, uwarunkowanych nicością i złem. Rzeczywistość stworzona wznosi się nad tym bezładem, a stwórczym i opatrznościowym dziełem Boga jest zachowanie wszystkiego przy życiu.
3.Perspektywa Psalmisty zawęża się od horyzontu kosmicznego do mikrokosmosu Syjonu, "góry Pana". Wchodzimy w ten sposób w drugą perspektywę Psalmu (por. Ps 24, 3-6). Jesteśmy przed świątynią w Jerozolimie. Procesja wiernych zwraca się do stróżów świętej bramy z prośbą o wstęp: "Kto będzie przebywał w Twym przybytku, Panie, kto zamieszka na Twojej świętej górze?". Kapłani - jak ma to miejsce również w innych tekstach biblijnych, nazywanych przez uczonych "liturgią wejścia" (por. Ps 15 (14)*, 1; Iz 33, 14-16; Mi 6, 6-8) - odpowiadają, wyliczając warunki dopuszczenia do komunii z Panem w ramach kultu. Nie chodzi tu o zachowanie form czysto obrzędowych i zewnętrznych, ale o spełnianie wymogów moralnych i egzystencjalnych. Jest to jakby rachunek sumienia czy akt pokutny, który poprzedza celebrację liturgiczną.
4.Kapłani przedstawiają trzy wymagania. Należy mieć przede wszystkim "ręce nieskalane i czyste serce". "Ręce" oraz " serce" mówią o uczynkach oraz intencji, czyli całe życie człowieka winno być radykalnie zwrócone ku Bogu i Jego Prawu. Drugie wymaganie dotyczy "niemówienia kłamstwa", co w języku biblijnym oznacza nie tylko szczerość, lecz przede wszystkim walkę z bałwochwalstwem, gdyż bożki są fałszywymi bogami, czyli "marnością". Kładzie się więc nacisk na pierwsze przykazanie Dekalogu, na czystość religii i kultu. Wreszcie mamy trzeci warunek, który dotyczy stosunku do bliźniego: "Nie przysięgać fałszywie". Słowo, jak wiadomo, w cywilizacji słowa, która cechowała starożytny Izrael, nie mogło być narzędziem oszustwa, lecz przeciwnie, było symbolem relacji społecznych opartych na sprawiedliwości i prawości.
5.Dochodzimy w ten sposób do trzeciego obrazu, który, choć nie bezpośrednio, opisuje uroczyste wejście wiernych do świątyni, aby spotkać Pana (Ps 24, 7-10). W sugestywnej grze wezwań, pytań i odpowiedzi stopniowo odsłania się Bóg ze swymi trzema uroczystymi tytułami: "Król chwały, Pan dzielny i potężny, Pan potężny w boju" . Bramy świątyni na Syjonie są personifikowane i wezwane do podniesienia swych szczytów, aby przyjąć Pana, który wchodzi do swojego domu. Tryumfalny scenariusz, opisany przez Psalm w tym trzecim obrazie poetyckim, był używany przez liturgię chrześcijańską Wschodu i Zachodu dla wspomnienia zarówno zwycięskiego zejścia Chrystusa do piekieł, o którym mówi Pierwszy List św. Piotra (por. 1 P 3, 19), jak i chwalebnego wstąpienia zmartwychwstałego Pana do nieba (por. Dz 1, 9-10). Ten sam Psalm jest śpiewany dziś na przemian przez chóry w liturgii bizantyjskiej w noc paschalną, jak również jest używany przez liturgię rzymską na zakończenie procesji palmowej w drugą Niedzielę Męki Pańskiej. Uroczysta liturgia na otwarcie Świętych Drzwi podczas inauguracji Roku Jubileuszowego pozwoliła nam na nowo przeżyć z głębokim wzruszeniem te same uczucia, których doświadczał Psalmista, gdy przekraczał bramę starożytnej świątyni na Syjonie.
6.Ostatni tytuł: "Pan potężny w boju" nie ma - jakby się mogło pozornie wydawać - charakteru wojskowego, chociaż nie wyklucza odniesienia do wojska izraelskiego. Tymczasem tytuł ten ma walor kosmiczny: Pan, który przychodzi na spotkanie z ludzkością w przestrzeni ograniczonej przez sanktuarium na Syjonie, jest Stwórcą, który za swoje wojsko ma gwiazdy na niebie, czyli wszystkie stworzenia wszechświata, które są Mu posłuszne. W Księdze proroka Barucha czytamy: " Gwiazdy radośnie świecą na swoich strażnicach. Wezwał je. Odpowiedziały: ´Jesteśmy´. Z radością świecą swemu Stwórcy" (Ba 3, 34-35).
Nieskończony, wszechmocny i odwieczny Bóg dostosowuje się do ludzkiego stworzenia, zbliża się do niego, aby spotkać się z nim, wysłuchać go i wejść z nim w komunię. Liturgia natomiast jest wyrazem tego spotkania w wierze, w dialogu i miłości.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święci Apostołowie Szymon i Juda Tadeusz

[ TEMATY ]

wspomnienia

The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by D

CZYTAJ DALEJ

Ekspert: z bankomatów i terminali płatniczych najlepiej korzystać zbliżeniowo lub płacić kodem BLIK

2025-10-28 07:35

[ TEMATY ]

płatność

płatność zbliżeniowa

pixabay.com

Zamiast wkładać kartę do bankomatu czy terminala, lepiej korzystać z tych urządzeń zbliżeniowo lub płacić BLIK-iem – radzi ekspert, redaktor naczelny portalu niebezpiecznik.pl Piotr Konieczny. Wskazuje na określenie dziennego limitu wypłat i transakcji oraz ustawienie w smartfonie natychmiastowych powiadomień o nich.

W weekend policja przyjęła wiele zgłoszeń od osób, z których kont zostały wypłacone pieniądze. Santander Bank Polska ogłosił w niedzielę, że jego monitoring wykrył przestępcze transakcje przy użyciu kart płatniczych klientów i że „wdrożył rozwiązania, które uniemożliwiły przestępcom dalsze działania”. W oświadczeniu przesłanym w poniedziałek PAP bank zapewnił, że poszkodowani klienci otrzymali zwrot pieniędzy, a sprawa zgłoszona została prokuraturze. Santander zaznaczył, że nadal pracuje nad analizą tego incydentu, współpracując z organami ścigania oraz operatorem.
CZYTAJ DALEJ

Zaślepieni na własne życzenie

2025-10-28 23:35

[ TEMATY ]

felieton

zaślepieni

własne życzenie

konformizm

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Historia Europy ostatnich dwóch dekad to opowieść o politycznej ślepocie i moralnym konformizmie. Książka „Zaślepieni. Jak Berlin i Paryż dały Rosji wolną rękę” Sylvii Kauffmann to nie tylko reporterski zapis błędów elit Zachodu, ale także lustro, w którym przeglądać się powinni politycy z Warszawy. Francuska dziennikarka pokazuje, jak wiara w „ugodowego Putina” zamieniła się w samobójczą strategię – od przemowy w Bundestagu w 2001 roku po monachijską konferencję w 2007. Niemcy kupowały gaz, Francja marzyła o wspólnym bezpieczeństwie z Moskwą, a Anglia prała rosyjskie pieniądze w londyńskim City. Europa udawała, że wierzy, że kupując gaz, kupuje pokój. A kupiła wojnę.

I gdy z Europy Środkowo-Wschodniej płynęły ostrzeżenia – z Polski, z krajów bałtyckich, z Ukrainy – Berlin i Paryż reagowały z pobłażliwym uśmiechem. „Alarmiści z Wschodu” mieli kompleksy, a nie rację. Dziś to oni mają groby, a tamci – rozdziały w książkach o błędach. Kauffmann pisze o „operacji uwiedzenie”, w której Putin zagrał Zachodem jak orkiestrą. Po trzech dekadach od upadku muru berlińskiego Europa zbudowała nowy mur – z pychy, złudzeń i gazowych rur.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję