Reklama

5 pytań do… Leszka Czajkowskiego

Rozmowa z Leszkiem Czajkowskim poetą, kompozytorem, bardem polskiej prawicy, działaczem opozycji niepodległościowej.

[ TEMATY ]

muzyka

poeta

Leszek Czajkowski

bliskopolski.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grzybowski: Rozmawiamy u schyłku szczególnego roku, wieńczącego ważne rocznice w naszej historii, których nie dane nam było w odpowiedni sposób świętować. Jaki wpływ na Twoje życie miały tradycje walk niepodległościowych?

Leszek Czajkowski: … Miałem szczęście urodzić się w rodzinie, gdzie tradycje walki o niepodległość były żywe i istotne - mimo otaczającego, siermiężnego PRL. Pewnie tak było za sprawą moich przodków, którzy - na różnych etapach dziejów – angażowali się bezpośrednio w walkę. I obrywali za to solidnie. W 1973 z Wielkiej Brytanii - po przymusowej po wojnie emigracji – wrócił mój dziadek Julian Piwkowski - uczestnik wojny 1920, oficer policji w Lidzie, więzień sowieckich obozów i oficer szyfrów u Andersa. I on uczył mnie od początku tej prawdziwej historii. Tej nieobecnej lub przekłamanej w komunistycznych podręcznikach. Dlatego też szybko dojrzałem. Już jako 13 latek brałem udział w demonstracjach Konfederacji Polski Niepodległej – organizacji nielegalnej i zwalczanej przez komunistów nawet w karnawale Solidarności. W 1980 zafascynowałem się KPN właśnie dlatego, że stawiała wprost sprawę niepdległości: nie reformy systemu komunistycznego, lecz jego pokonania. I wypędzenie sowieckiego okupanta. Doskonale pamiętam wielką manifestację 11 listopada 1981 r. na Placu Piłsudskiego. Tysiące ludzi. Dziesiątki sztandarów. Okrzyki. Skandowania. Czuło się moc. Niepodległość zdawała się stać na progu – lecz jak okazało się boleśnie za miesiąc - było to złudne.

PG: Twoja młodość przypadła na czas Solidarności i Stanu Wojennego. Jak dotknęły Cię tamte wydarzenia?

Reklama

Lcz: Mimo bardzo młodego wieku – dotknęły mnie bezpośrednio. Jak wspomniałem – biegałem na demonstracje KPN – ale nie tylko. Chodziłem prawie codziennie do Regionu Mazowsze NSZZ Solidarność kupować nielegalną literaturę – pamiętam mieścił się na początku przy ul. Szpitalnej 5 . W szkole średniej, do której trafiłem we wrześniu 1981 r. poznałerm Emila Barchańskiego, z którym krótka – bo przerwana jego tragiczną śmiercią w czerwcu 1982 r. – znajomość zaważyła na reszcie mojego życia. Emil był rok starszy ode mnie, a był twardym działaczem niepodległościowym i jednocześnie bardzo zdolnym, twórczym poetą i grafikiem. Razem tworzyliśmy pierwsze nasze pismo niezależne „Kabel” o jawnie antysowieckich treściach – nieświadomi ryzyka. Zrobiliśmy też kabaret „Wywrotowiec”, jednak ze względu na stan wojeny nie udało nam się wystawić pełnego widowiska. Szkoda. Przygotowywaliśmy wiosną 1982 antologię poezji antykomunistycznej, której daliśmy wstępny tytuł ”Czarny Śpiewnik”. Niestety, zebrane teksty gdzieś zaginęły. Potem Emil brał udział w oblaniu farbą pomnika krwawego Felka – Feliksa Dzierżyńskiego. Następnie był aresztowany i przesłuchiwany oraz bity przez 2 tygodnie. Wypuszczono go, ale sprawa karna toczyła się nadal. A w czerwcu jego ciało wyłowiono z Wisły. Taki był los tych najodważniejszych z nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

PG: A jak zaczęła się Twoja walka piórem i śpiewem?

LCz: … Emil we wrześniu przyniósł do szkoły gitarę i zagrał na korytarzu improwizowany koncert z piosenek antykomunistycznych. Posługiwał się dwoma akordami, ale to wóweczas wystarczało. Właśnie w tamtej chwili postanowiłem nauczyć się grać i spiewać. Oczywiście przeciwko komunie. A do tego – samemu pisać zaangażowane piosenki. Ponieważ od zawsze miałem umiejętność układania rymowanek, szybko zaczałem rymować przeciwko władzy komunistycznej i podkładać pod to proste melodyjki. I taki był początek. A potem w latach 80 grałem sporo po prywatnych domach, na prywatnych spotkaniach, a z czasem nawet w zadymionych klubach studenckich, czy (od listopada 1986 r. ) w radiowęźle akademików Politechniki Warszawskiej- prezentując znacznie więcej emocji niż umiejętności. Ale to wtedy wystarczało. Liczyła się walka. A raczej chęć walki. Zresztą 8 marca 1988 r. - po wiecu na Uniwersytecie Warszawskim - zapisałem się do Niezależnego Zrzeszena Studentów -NZS. Legitymacje mam do dziś. I tak się wtedy stałem studenckim grajkiem zorganizowanym.

PG: Byłeś pierwszym, który przywołał pamięć o „Żołnierzach wyklętych”, skąd to szczególne zainteresowanie?

Reklama

LCz: A to z kolei wielka zasługa Leszka Żebrowskiego, z którym zetknąłem się już po studiach - w pracy w 1992 r. Mojego imiennika nie trzeba chyba przedstawiać bo jest on znany powszechnie w kręgach patriotycznych. Znakomity i odważny historyk, bezkomromisowy w walce z miazmatami komunistyczno-sowieckiej ideoligii, wciąż jeszcze zatruwającymi nieświadome umysły. To on wprowadził mnie w temat. I z nim podróżowaliśmy po Polsce w ramach pierwszej wystawy zorganizowanej przez Ligę Republikańską i wydawcę Adama Borowskiego w połowie laty 90tych. Dziesiątki koncertów w tercecie z Pawłem Piekarczykiem i pianistą Jakubem Mędrzyckim. Prezentowaliśmy autorski program „Śpiewnik Oszołoma”, na który złożyły się moje piosenki z lat 1986-1996. Między innymi właśnie ta zatytułowana „Żołnierzom Wyklętym”, napisana w 1995 r. W tym miejscu muszę pozwolić sobie na ważne uzupełnienie: pierwszym bardem, który napisał wprost o Żołnierzach Wyklętych – choć nie użył wówczas ze zrozumiałych względów tego określenia – był Jacek Kaczmarski w słynnym utworze z 1991 r. pt „Świadkowie”, w którym genialnie opisał ucieczkę żołnierzy NSZ i AK z obozu w Rembertowie. Wstrząsająca pieśń.

PG: Leszku, czy dzisiejsza młodzież szanuje jakieś wyższe wartości i czy potrafi się w nie zaangażować?

LCz: … O tak. Widać to przecież co roku-doskonale -w okolicach marca, gdy w kraju odbywają się tysiące uroczystości poswięconych żołnierzom walczącym po wojnie z komunistycznym okupantem. Podam przykład: w Brzesku – kilkunatsotysięcznym mieście między Krakowem a Tarnowem – działa pani Barbara Górczewska – nauczyciel historii o artystycznej duszy, autorka i reżyserka spektakli poswięconych żołnierzom wyklętym – niezłomnym. Pani Barbara walczy teraz - równie niezłomnie - o należną pamięcięć o nich, angażując w to swoich uczniów. Dzięki takim ludziom, jak pani Barbara, dorastają nowe pokolenia, wyedukowane patriotycznie i uwrażliwione artystycznie. Rzecz nie do przecenienia. Myślę, że w Polsce jest wielu tak wspaniałych nauczycieli. I wielu wspaniałych młodych ludzi. Bo ta praca to inwestycja w przyszłość. Najbardziej zyskowna.

PG: ...” Niosę Cię Polsko jak żagiew jak płomienie. Dokąd Cię doniosę nie wiem”... tymi słowy inaugurował posiedzenie Sejmu śp. Pan Marszałek Senior Kornel Morawiecki, z którym byłeś związany. Gdzie Ty poniesiesz „swoją” Polskę?

LCz: … To już szóste pytanie, ale bardzo ważne. Niech posłuży więc – wraz z odpowiedzią - jako podsumowanie. Kornel Morawiecki był bohaterem podziemia niepodległościowego, a jednocześnie wielce skromnym i serdecznym człowiekiem, którego miałem zaszczyt poznać w latach 90tych. Spotykałem się z nim nie raz na uroczystościach patriotycznych. Grałem też koncert w siedzibie Solidarności Wakczącej we Wrocławiu. Pan Kornel miał Polskę w sobie – zdarzają się tacy ludzie. A ja? Cóż... mogę tylko starać się, na miarę swoich możliwości, pomóc w tym wspólnym niesieniu – a często dźwiganiu - naszej Polski. A ponieść naszą Polskę można tylko w jednym kierunku. Do niepodległości. I tam Jej strzec.

2021-01-02 13:38

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncerty zbożem i kwiatami pachnące

Niedziela podlaska 35/2014, str. 8

[ TEMATY ]

muzyka

Barbara Beata Goławska

Sierpniowa uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, popularnie zwana Matki Boskiej Zielnej, w parafii grodziskiej to od kilku lat prawdziwa uczta duchowa. To niezwykłe święto łączy w sobie przeżycia artystyczne, jak również możliwość udziału w uroczystej Liturgii odpustowej ku czci Matki Bożej. Bowiem tradycją stały się koncerty organowe poprzedzające Eucharystię. Możliwość ich organizacji zaistniała, gdy w nowym kościele parafialnym znalazły się XVIII-wieczne, barokowe organy, które do 2008 r. znajdowały się w starym kościele

Staraniem proboszcza ks. Henryka Kosza prace remontowo-konserwatorskie przy organach rozpoczęły się w 2008 r. i trwały do 2011 r. Ten unikatowy prospekt organowy jest jednym z najcenniejszych i najstarszych na terenie Podlasia. Według dokumentacji historyczno-konserwatorskiej dokonanej w 1995 r. na zlecenie Państwowej Służby Ochrony Zabytków w Białymstoku, instrument ten można datować na pierwszą połowę XVIII wieku. Jest on przykładem prospektu organowego epoki baroku na obszarze krajów środkowoeuropejskich powstałego w okresie szczytu budownictwa organowego. Wartość zabytkową tego pozytywu podnosi zachowana przeważająca część jego wyposażenia, mimo iż pierwotny, barokowy charakter instrumentu został nieco zatarty w wyniku dokonanych wcześniej prac remontowych. Również w tym roku – 15 sierpnia odbył się kolejny koncert organowy. W programie koncertu znalazły się krótkie utwory zróżnicowane stylistycznie, łatwe i przyjemne w odbiorze dla słuchacza, ukazujące różne walory brzmieniowe organów. Na każdy koncert zapraszani są inni artyści – znawcy i pasjonaci muzyki organowej. Wykonawcą tegorocznego koncertu był Dariusz Hajdukiewicz. Studiował na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej. Studia te ukończył w 2001 r. z wyróżnieniem. W latach 2002-2004 zrealizował studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili znani organiści świata. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej muzyki Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVIII-wiecznej, północnoniemieckiej szkoły organowej, jak również w realizacji „basso continuo” w dziełach oratoryjnych mistrzów baroku, a także w realizacji akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. Jego zainteresowania rozciągają się również na literaturę organową romantyzmu i kompozytorów współczesnych, m.in.: Mendelssohna, Francka, Brosiga, Regera oraz Alena i Messiaena. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator na renomowanych, międzynarodowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej oraz okolicznościowych koncertach organowych w wielu miastach Polski i za granicą. Współpracuje z wieloma solistami, chórami, orkiestrami i instytucjami muzycznymi w kraju i na świecie. Przez wiele lat współpracował z Archidiecezjalną Komisją ds. Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej w Białymstoku. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta w Mońkach, Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku oraz Festiwalu Muzyki Kościelnej Archidiecezji Białostockiej. W 2012 r. Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało medalem Towarzystwa.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego Jezus musiał nas zbawić właśnie na krzyżu?

2025-04-10 20:45

[ TEMATY ]

zbawienie

Katechizm Wielkopostny

BP Episkopatu

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o zbawieniu.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego krzyż nazywamy Drzewem Życia?

2025-04-11 10:31

[ TEMATY ]

książka

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Od kiedy krzyż zaczęto przedstawiać jako Drzewo Życia? Z czym jest to związane i jakie ma znaczenie? Jak słowa Pisma Świętego odnajdywać w formie przedstawianego krzyża? Wyjaśnia to w swojej najnowszej książce o. Eugeniusz Grzywacz, pijar, historyk sztuki.

Artykuł zawiera fragment książki „Krzyż. Historia odkrywana w dziejach sztuki”, wyd. eSPe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję