Reklama

Święta sprzed lat

O Bożym Narodzeniu w naszej diecezji

Karp czy śledź? Choinka czy stroik u sufitu? Sianko pod obrusem czy snopek w kącie? Skąd to się wzięło i dlaczego w naszej rodzinie świąteczny stół wygląda inaczej, niż u sąsiadów zza ściany?

Niedziela częstochowska 52/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święta Bożego Narodzenia - dzięki nim na chwilę zapominamy o tym, czym żyjemy na co dzień. Myślimy o bliskich, także o tych, których nie ma z nami, a kiedyś byli w centrum naszego życia - rodzicach, dziadkach… Do swojego świata przenieśliśmy trochę z tego, czego nas nauczyli i to chcielibyśmy przekazać swoim dzieciom.

Na Wrzosowiaku

Reklama

„Mama budziła nas wcześnie rano; w Wigilię było jeszcze mnóstwo ważnych działań - opowiada Janina, mieszkanka Częstochowy. - Wszystko musiało być dokończone na czas. Do nas, dzieci, należało ważne zadanie - ubieranie choinki. Dużo było przy tym zabawy. Drzewko kupowało się poprzedniego dnia; w całym mieście można było spotkać wozy, z których sprzedawano choinki. Wybieraliśmy taką wysoką, żeby miała dużo gałęzi, bo choinka musiała być bogato obwieszona smakołykami: jabłkami, orzechami owijanymi w sreberka, podłużnymi cukierkami, piernikami i kruchymi ciastkami, które przeszywało się igłą, żeby przewlec nitkę. Robiliśmy też łańcuchy i inne ozdoby z papieru, przyczepialiśmy żabki ze świeczkami. Tego dnia rano starsze siostry przebierały pościel. Wszystkich obowiązywała kąpiel. Wspaniale było budzić się pierwszego dnia świąt w świeżej, wykrochmalonej pościeli. W Wigilię do kolacji nie wolno było niczego zjeść; taki był wtedy post i mama tego bardzo przestrzegała. Za to sama wieczerza była bardzo bogata. Po modlitwie i dzieleniu się opłatkiem można było zasiąść do stołu. Była zupa grzybowa z pierogami, śledź w zalewie (śledzie solone z beczki przyprawione kwaśną zalewą rozmieszaną z utartym mleczem), śledź w oleju, karp, sałatki (śledziowa i z buraków z fasolą), kutia, kompot z suszu… Niektóre potrawy pochodziły ze Wschodu, gdzie były korzenie rodziny mojej mamy. Na Pasterkę wychodziliśmy dość wcześnie; trzeba było na czas dotrzeć do kościoła św. Józefa na Rakowie, to była nasza parafia. Na Wigilię i święta mama szykowała tyle potraw, że nie dało się tego przejeść. Pamiętam, że ciasta ze świąt jedliśmy jeszcze w Trzech Króli, a mięsa jeszcze dłużej. Na co dzień nie było bogato, mama po śmierci taty wychowywała nas pięcioro. Pieniądze na święta odkładała przez kilka miesięcy” (Częstochowa-Wrzosowiak, lata 40. i 50. XX wieku).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspomnienia z Radostkowa

Reklama

Krystyna Jałowiecka-Szafert przypomniała obraz świąt z przedwojennego Radostkowa k. Mykanowa (pow. Częstochowa), który zachował się w pamięci jej starszego brata Henryka Jałowieckiego. Opowiedział on siostrze o opłatku przynoszonym przez organistę, o żywej choince prosto z lasu, przystrajanej w długi kolorowy łańcuch, kolorowe cukierki w kształcie sopli, kupowane specjalnie w mieście. Bożonarodzeniowe drzewko pokrywał delikatny śnieg z waty i rozjaśniało światło zapalonych świeczek. Jedna osoba zawsze musiała dyżurować przy choince, by nie doszło do pożaru. Przed kolacją wszyscy musieli się wykąpać i czekać na pierwszą gwiazdkę. Do wieczerzy zasiadano odświętnie i z radością. Szczególnie radosne były dzieci - z powodu atmosfery, lecz także z uwagi na lepsze, niż na co dzień jedzenie. Na wigilijnym stole zazwyczaj była zupa grzybowa z grzybów zbieranych przez siebie, kapusta kiszona (przysmakiem była kapusta kiszona w główkach pokrojona na ćwiartki), śledzie solone z beczki, kupione w wiejskim sklepiku, podawane z ziemniakami.
Święta rozpoczynała Pasterka. Ze względu na śnieg i sporą odległość od kościoła, dzieci często zostawały w domu. Wracający z Pasterki zgodnie ze zwyczajem wyrywali furtki przy domach, w których mieszkały panny, i porzucali je w innym miejscu. W Boże Narodzenie kobiety ubierały się w świąteczne, piękne stroje (zapaski, wełniaki, chusty), które świadczyły o statusie rodziny - im bogatsza wieśniaczka tym strojniejsze. Po II wojnie światowej powoli odchodzono od noszenia ludowych strojów na rzecz wygodniejszych ubiorów.
Pan Henryk wspominał, swoją mamę, która na święta piekła ciasto, chałki, dobry chleb, a pomagał jej w tym tato, który przed wojną był piekarzem (we wsi był młyn u Mertza). Na stole można było znaleźć kiełbasy, kaszanki, pasztetową, kupowane na święta w masarni Podgórskiego. Prócz tego były gotowane mięsa. Gospodarze hodowali zwierzęta na własne potrzeby, ten, u którego był ubój, dzielił się mięsem z innymi ze względu na brak możliwości przechowywania większej ilości (obdarowany oddawał, gdy ubój był z kolei w jego gospodarstwie). W pierwszy dzień świąt mama gotowała rosół z kaczki lub królika i robiła makaron. Zamożność świąt była uzależniona od urodzaju w danym roku; jeśli obrodziły owoce, ziemniaki czy zboża, można było sobie pozwolić nawet na kupno kilku bombek na choinkę czy nawet zimnych ogni (pieniądze były też ze sprzedaży mleka, śmietany, serów masła i jaj).

W Łuszczynie

W Łuszczynie k. Mstowa przed II wojną na Boże Narodzenie najbardziej czekały dzieci. Pani Maria pamięta, że w Wigilię nie wolno już było wykonywać żadnej pracy, jedynie tę, która była konieczna do przygotowania kolacji. Do skromnie nakrytego stołu zasiadała cała rodzina odświętnie ubrana, by podzielić się opłatkiem i zjeść zupę grzybową, barszcz czerwony z fasolą, śledzie z ziemniakami. Był też kompot z owoców, które wcześniej suszyły się na piecu. Choinkę przyniesioną z lasu dzieci przystrajały zrobionymi przez siebie łańcuchami, wieszały na niej jabłka i cukierki. W czasie wieczerzy zapalano świeczki przypięte do gałązek malutkimi świeczniczkami. Po posiłku rodzina udawała się do krów z opłatkiem. W gospodarstwie rodziców - wspomina pani Maria - był też koń, ale jemu opłatek nie przysługiwał. Panowało wówczas przekonanie, że koń jest z natury leniwy, co było zgodne z przekazywaną bajką, pochodzącą najprawdopodobniej z wielkanocnych widowisk. W opowieści tej leniwy koń, zajęty skubaniem trawy, odmówił pomocy Jezusowi w przeprawieniu się przez rzekę. Za karę został skazany na wieczny głód i nieustanne skubanie trawy… Na Pasterkę mieszkańcy Łuszczyna chodzili do kościoła we Mstowie. Pani Maria pamięta, że mama nie pozwalała żadnemu dziecku zostać w domu, mimo że droga było długa i czasem bardzo trudna.

* * *

Boże Narodzenie Wyjątkowa okazja, by przypominać tradycje i zwyczaje pochodzące od osób i z miejsc, gdzie tkwią nasze korzenie. Tożsamość rodzinna. Taka najmniejsza ojczyzna.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielka Sobota - cisza i oczekiwanie

[ TEMATY ]

Wielka Sobota

Fot. Monika Książek

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca.

Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. W zwyczaju jest też odwiedzanie różnych kościołów i porównywanie wystroju Grobów.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Niemal 200 interwencji strażaków; wojsko będzie pomagać w usuwaniu skutków ulewy

2025-04-19 00:17

[ TEMATY ]

pogoda

PAP

Blisko 200 razy wyjeżdżali podkarpaccy strażacy do usuwania skutków burz, które w piątek po południu i wieczorem przeszły nad częścią Podkarpacia. Najpoważniejsza sytuacja jest w gminie Pawłosiów, gdzie do pomocy w usuwaniu m.in. błota skierowane zostało wojsko.

Jak poinformował rzecznik podkarpackich strażaków bryg. Marcin Betleja, interwencje polegały głównie na wypompowywaniu wody z zalanych piwnic, budynków, posesji i na udrażnianiu przepustów drogowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję