Reklama

Festiwal dla łodzian

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

XV Międzynarodowy Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, który rozpoczyna się w niedzielę 6 listopada, jest organizowany z myślą o wszystkich mieszkańcach Łodzi, a zwłaszcza tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na kupno biletu do filharmonii czy teatru. Przez dwa tygodnie (6-20 listopada) publiczność może obcować z różnorodnymi propozycjami artystycznymi. Festiwal inauguruje Msza św. zaduszkowa sprawowana w kościele środowisk twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22. W tym roku modlitwie w intencji zmarłych twórców przewodniczy ks. Adam Boniecki.
Bp Adam Lepa stwierdził, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu kulturalnym Łodzi i jedynym tego rodzaju wydarzeniem nie tylko w Polsce, ale także w Europie.
W ramy tego niepowtarzalnego święta sztuki wpisze się ponad trzydzieści wydarzeń: przedstawienia teatrów dramatycznych, spektakle baletowe, recitale, wystawy malarstwa i rysunku, a także koncerty - jazzowe, folkowe, muzyki klasycznej. Program dopełnią: konferencja pt. „Św. Augustyn a teatr”, którą poprowadzi o. Wiesław Dawidowski OSA oraz projekcja filmu „Ludzie Boga”. Mszę św. w intencji twórców kultury odprawi bp Ireneusz Pękalski, a Eucharystii dziękczynnej będzie przewodniczył bp Adam Lepa. Gośćmi tegorocznego Festiwalu będą artyści z trzynastu krajów, m.in. ze Słowacji, Gruzji, Austrii, Hiszpanii, Francji, Norwegii, Węgier, USA.
Organizatorem, a zarazem dyrektorem Festiwalu jest ks. prał. Waldemar Sondka, rektor kościoła środowisk twórczych, w którym odbywa się większość festiwalowych prezentacji. Wydarzenia zagoszczą również w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej, Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS, Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Łódzkim Domu Kultury, Teatrze Powszechnym, w pomieszczeniach Opus Filmu i Klubu Wytwórnia oraz kinie „Bałtyk”. Ks. prał. Sondka zaznacza, że Festiwal ma charakter interdyscyplinarny i widzowie mogą wybrać to, co najbardziej ich interesuje. Bogata paleta artystycznych propozycji sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie.
Należy podkreślić, że wydarzenia festiwalowe wzbudzają duże zainteresowanie publiczności. Wymowną miarę tego zainteresowania stanowi fakt, że kilkanaście tysięcy przygotowanych wejściówek „rozeszło się” w błyskawicznym tempie. Liczną grupę wśród publiczności stanowią studenci łódzkich uczelni oraz młodzież szkolna.
Honorowy patronat nad XV Międzynarodowym Festiwalem Kultury Chrześcijańskiej objął abp Władysław Ziółek, metropolita łódzki. Program pierwszego festiwalowego tygodnia drukujemy w kolumnie „Zapraszamy”, na str. III „Niedzieli Łódzkiej”. Z całym programem można się zapoznać odwiedzając stronę: www.fkch.wlodzi.com.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Ataki na katolików w Europie i Ameryce Łacińskiej są coraz bardziej powszechne i tolerowane

2025-04-05 21:10

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

Adobe Stock

Ataki na katolików w Europie i Ameryce Łacińskiej są coraz bardziej powszechne i tolerowane - wynika z dwóch ważnych raportów.

Według danych z 2024 r. Raport Obserwatorium Nietolerancji i Dyskryminacji Chrześcijan w Europie (OIDAC), w 2023 r. w 35 krajach europejskich odnotowano 2 444 przestępstwa z nienawiści wymierzone w chrześcijan. Prawie połowa tych ataków miała miejsce we Francji, a liczba przestępstw przeciwko chrześcijanom znacznie wzrosła również w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Ataki wahały się od nękania i gróźb po przemoc fizyczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję