Reklama

Tym razem nie przegapmy szansy!

Niedziela częstochowska 30/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Płatna obwodnica wokół Częstochowy - to pomysł, na który nie mogą zgodzić się mieszkańcy miasta. Opóźnianie rozpoczęcia budowy autostrady A1 to druga sprawa, o którą warto kruszyć kopie. W naszym najbliższym sąsiedztwie alarm w tych sprawach podniosły już Rybnik i Katowice - im także nie podoba się rządowy plan. Co ważne, tej wiosny miasta te połączyły siły i chcą protestować jednym głosem, mając nadzieję, że wtedy głos ten Warszawa usłyszy.
Dlaczego bezpłatna obwodnica wokół Częstochowy to dla mieszkańców sprawa priorytetowa? Obwodnica to część mającej powstać autostrady A1 - w której najbardziej nas interesuje odcinek między Tuszynem a Pyrzowicami, a dokładniej jego szybkie wybudowanie. I tu pojawia się pierwszy problem. Początek inwestycji jest ciągle przekładany. Obiecywany 2013 r. już wydaje się nierealny. Im dłużej potrwa powstawanie autostrady, tym większe straty gospodarcze, w tym utrudniony ruch turystyczno-pielgrzymkowy. - Bez połączenia z systemem autostrad miastu będzie trudniej ściągać inwestorów, generować nowe miejsca pracy. Będzie to także dogodne połączenie regionu z dwoma najbliższymi lotniskami (Pyrzowice oraz Łódź) - tłumaczą członkowie Stowarzyszenia SOS dla Częstochowy, autorzy społecznych akcji protestacyjnych w tej sprawie. Argumenty te znalazły się także w petycji, jaką Stowarzyszenie przygotowało dla Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka.
Drugą kwestią jest zadbanie, by obwodnica wokół miasta była bezpłatna. Inne większe miasta takie bezpłatne rozwiązania już mają. W czym Częstochowa jest gorsza?
- Ruch na przyszłej obwodnicy możemy podzielić na trzy kategorie - tłumaczą Łukasz Kot i Stanisław Oset - zaangażowani w tworzenie petycji i zbieranie pod nią podpisów. - Pierwsza sprawa, to ruch tranzytowy z północy na południe i odwrotnie (Częstochowa leży przy najkrótszej drodze z centrum kraju na Śląsk). Obecnie na skrzyżowaniu Al. Wojska Polskiego z ul. Krakowską codziennie przejeżdża 55 tys. aut. Jeśli nie wywalczymy bezpłatnej obwodnicy, liczba ta znacznie wzrośnie.
Wydaje się to oczywiste dla każdego, z wyjątkiem urzędników. Właściciele firm transportowych będą chcieli ciąć koszty i każą swoim kierowcom jechać bezpłatną drogą, czyli przez miasto. A Częstochowa jest miastem prezydenckim, co oznacza, że płacimy za utrzymanie dróg w granicach miasta. Za reperowanie rozjeżdżonych i zniszczonych zapłacimy z własnej kieszeni. Nie mówiąc już o hałasie, spalinach i niebezpieczeństwie związanym ze wzmożonym ruchem w mieście.
- Za obwodnicę powinien być uznany odcinek A1 między węzłami Kościelec a Zawodzie. Zakwalifikowanie do obwodnicy - bezpłatnej - węzła Kościelec zapobiegnie odcięciu od Częstochowy gmin takich jak Mykanów czy Rędziny, korzystających dotąd z bezpłatnej DK1, która będzie przebudowana na płatną A1. (...) Wspomniany odcinek jest niezbędny dla dalszego rozwoju Częstochowy - tłumaczą autorzy petycji.
Trudno jest nam uwierzyć, że w ciągu ostatnich miesięcy założenia programu budowy dróg i autostrad w Polsce uległy aż tak wielkim zmianom, aby mieszkańcy Częstochowy musieli płacić za przejazd Autostradową Obwodnicą Częstochowy. Jako mieszkańcy całego regionu oraz Częstochowy czujemy się przez Pana (czytaj ministra Grabarczyka - przyp. red.) nabici w butelkę, gdyż rzeczywistość okazała się daleka od złożonych publicznie obietnic - takim mocnym stwierdzeniem petycja się kończy.
Istotną kwestią jest w tej chwili mobilizacja społecznych sił. Trzeba zebrać jak najwięcej podpisów pod petycją w sprawie bezpłatnej obwodnicy wokół Częstochowy. Powinniśmy pamiętać gorzką lekcję sprzed kilku lat, gdy brak społecznego pospolitego ruszenia doprowadził do zaprzepaszczenia szansy na własne województwo. Wtedy też „nikomu nie zależało”. Autostrada A1 to dla nas droga do Warszawy czy nad morze. Nie można pozwolić, byśmy zostali w planach infrastruktury pominięci. Teraz jest czas, by mówić o tym głośno.
Stowarzyszenie SOS dla Częstochowy określa się jako apolityczne, zainteresowane jedynie kwestiami społecznymi. Chce działać ponad podziałami dla dobra wspólnego. Petycję podpisał już m.in. prezydent Tadeusz Wrona, do akcji przyłączyło się też kilka miejskich parafii. Potrzebne jest jednak znacznie większe zainteresowanie sprawą.
Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie: www.sos.czest.pl. Tam także można podpisać petycję elektronicznie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Ewangelia życia” - 30 lat temu ukazała się Encyklika „Evangelium vitae”

2025-04-07 10:49

[ TEMATY ]

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Marco Invernizzi

Włodzimierz Rędzioch

Marco Invernizzi

Marco Invernizzi

Marco Invernizzi - Włoski filozof i historyk, krajowy regent „Alleanza Cattolica”, stowarzyszenia świeckich katolików, którego celem jest studiowanie i upowszechnianie społecznej nauki Kościoła.

W 1995 r., po upadku Muru Berlińskiego w 1989 r. i wraz z końcem Związku Radzieckiego dwa lata później, świat zaczynał się zmieniać. Ludzkość wkroczyła w erę globalizacji - „wielkiej iluzji” postkomunizmu, kiedy rozpowszechniła się idea, że wolny rynek rozwiąże wszystkie problemy, uciszy broń i zapewni wszystkim ludziom obfitość żywności.
CZYTAJ DALEJ

Co ma zrobić para, która nie może mieć dzieci?

2025-04-07 20:55

[ TEMATY ]

małżeństwo

Katechizm

Katechizm Wielkopostny

bezpłodność

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Jesteśmy stworzeni do tego, by wydawać na świat potomstwo… co w przypadku par, które nie mogą mieć dzieci?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Wielkopostne zasłony w Orawce – do podziwiania tylko przez dziewięć dni w roku

2025-04-07 19:56

[ TEMATY ]

Wielki Post

Parafia św. Jana Chrzciciela w Orawce

Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.

Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję