Reklama

Jak wyglądała Europa w prehistorii

Ks. Krzysztof Napiórkowski obronił niedawno pracę doktorską z archeologii na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ciekawostkami z zakresu archeologii dzieli się z naszymi Czytelnikami

Niedziela podlaska 3/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mezolit to okres w epoce kamienia. Wtedy zaczął się kształtować obraz Europy Środkowej pod względem klimatycznym, hydrologicznym, morfologicznym, przyrodniczym, który obecnie oglądamy wokół siebie. Właśnie skończyła się epoka lodowcowa. Lodowiec, który już wcześniej wycofał się do Skandynawii, zanika całkowicie. Klimat ulega ociepleniu. Konsekwencją tego jest zupełna zmiana warunków życiowych w Europie. Cofający się lodowiec i spływająca z niego woda ukształtowała współczesną powierzchnię naszej części kontynentu. Powstały wielkie pradoliny i mniejsze doliny rzek, wiele pasm wzgórz morenowych. Ocieplenie spowodowało zanik jednych gatunków roślin oraz pojawienie się innych. To wpłynęło na populację fauny. Zwierzęta odżywiające się wcześniej występującymi roślinami zanikają, a na ich miejsce wkraczają gatunki spożywające aktualnie występującą roślinność. Wcześniej znaczne połacie Europy Środkowej zajmowała tundra, na której pasły się duże stada reniferów. Teraz pojawia się las. Żyją w nim jelenie, sarny, łosie, dziki, tury, rysie, wilki i bobry. Ludzie stanęli przed wyborem: albo przystosować się do nowych warunków, albo odejść na północ za uchodzącymi stadami reniferów (na które umieli polować). Poszczególne grupy różnie wybierały: jedne odeszły, inne (mniejszość) pozostały. Las, w porównaniu z tundrą, oferował im obfitość pożywienia, ale pod warunkiem przystosowania się do odmiennych niż dotychczas warunków. Mezolityczni łowcy, zbieracze i rybacy poznali prawa otaczającej ich przyrody i szeroko korzystali z jej zasobów.
Charakterystyczną cechą środkowego okresu epoki kamienia jest opanowanie przez człowieka środowiska wodnego i użytkowanie jego bogactw oraz zbieractwo roślin wodnych i lądowych. Na Niżu Europejskim rozpowszechnia się rybołówstwo słodkowodne. W zachodniej części Niżu odnajdywane są w znacznej ilości ości ryb, głównie szczupaków, sumów, węgorzy i łososi. Połowów dokonywano przy pomocy łodzi wykonanych z pni drzew. Obecnie odkopuje się je, wraz z wiosłami, najczęściej w północnych Niemczech i Danii. Znajdowane są także sieci (np. na północnym wschodzie Europy - w Rosji) oraz linki z umocowanymi haczykami (od Danii po Grecję). Mniej rozpowszechnione było rybołówstwo morskie, zwłaszcza w północnej części Europy Środkowej. Jednak i ono odgrywało znaczącą rolę. Ludność nadmorska często korzystała z możliwości zbierania małży słono- i słodkowodnych, np. na północnym wybrzeżu Hiszpanii, w Jutlandii i na Wyspach Duńskich odkryto wielkie składowiska muszli o grubości wielu metrów.
Ludność mezolityczna z racji zamieszkiwania w lasach i wykorzystywania ich zasobów, w poszukiwaniu żywności nie musiała odbywać długich wędrówek, takich jak łowcy paleolityczni. To z kolej spowodowało, że przy wytwarzaniu narzędzi musiała zadowolić się materiałem krzemiennym znajdującym się na miejscu. Bardzo często był on marnej jakości i miał niewielkie rozmiary. Tak więc m. in. styl życia ówczesnych ludzi wymusił mikrolityzację narzędzi mezolitycznych. Najczęściej są one małe i mają geometryczne kształty. Wszystkie je można podzielić na różne typy. Poszczególne typy występowały na różnych obszarach, które czasem się zazębiały, a nieraz leżały na przeciwnych krańcach Europy Środkowej. Korzystając z książki „Atlas of the Mesolithic In Europe” opracowanej przez prof. Stefana K. Kozłowskiego zainteresowałem się problemem granic zasięgów różnych typów narzędzi (zbrojników). Autor w swojej pozycji zamieścił mapy występowania 67 zbrojników. W Europie Środkowej występowało 56 typów. Po zaznaczeniu na mapie granic występowania każdego z nich zostały one (czyli 56 map) nałożone na siebie. W ten sposób powstała jedna mapa wszystkich granic. Na jej podstawie zostały ustalone główne i podrzędne granice w mezolicie. Jedne granice (główne) powstały w wyniku pokrywania się kilkunastu granic zasięgów różnych zbrojników. Inne (podrzędne) są efektem nałożenia się mniejszej liczby granic zasięgów różnych zbrojników. Każda granica otacza pewne terytorium, na którym używano charakterystycznego, odmiennego niż gdzie indziej, zbioru narzędzi. Co ciekawe, granice terytorialne na znacznej długości opierają się o różnego rodzaju bariery naturalne - góry, rzeki, pasma wzgórz morenowych.
W mezolicie tereny naszej diecezji pod względem kulturowym należały do dużej jednostki archeologicznej zwanej technokompleksem północnym. Rozpościerał się on na Niżu i ciągnął od Polski po Holandię. Jednocześnie obszary między Wisłą a Niemnem były terenem „pogranicznym”, przejściowym pomiędzy wpływami kultur zachodnich i wschodnich. Tak pozostało do dziś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy - 11 maja

2024-05-05 08:38

[ TEMATY ]

Matka Boża Łaskawa

Magdalena Wojtak

Kult wizerunku Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy, sięga 1652 r. Wiąże się z uratowaniem miasta przed zarazą. Po raz pierwszy nazwano wówczas Maryję "Strażniczką Polski". Centralne uroczystości odbędą się 11 maja w prowadzonym przez jezuitów sanktuarium Matki Bożej Łaskawej.

Papież Innocenty X ustanowił święto Mater Gratiarum Varsaviensis na drugą niedzielę maja.

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: gdy czynisz znak krzyża, głosisz miłość Boga

2024-05-05 16:06

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

flickr.com/episkopatnews

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

„Gdy z wiarą patrzysz na krzyż, gdy czynisz znak krzyża na sobie, gdy znakiem krzyża błogosławisz drugich, głosisz miłość Boga potężniejszą niż grzech, potężniejszą niż śmierć. Miłość, która zwycięża obojętność i nienawiść, która niesie przebaczenie i pojednanie, która przygarnia i jednoczy” - mówił w niedzielę w Pakości Prymas Polski abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył uroczystościom odpustowym na Kalwarii Pakoskiej, w Archidiecezjalnym Sanktuarium Męki Pańskiej, z okazji święta znalezienia Krzyża świętego. W homilii przypomniał, że właśnie na Krzyżu, w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, najpełniej objawiła się miłość Boga. „To miłość, która rodzi życie” - podkreślił, przypominając, że znakiem tej miłości każdy chrześcijanin został naznaczony w dniu swojego chrztu świętego. „I choć znaku tego nie widać na naszych czołach, to powinien być w naszym sercu”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję