Reklama

Wznoszona na Bożą chwałę

Dekretem Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Stolicy Apostolskiej z 20 lipca 2010 r. kolegiata św. Mikołaja Biskupa w Grudziądzu została podniesiona do godności bazyliki mniejszej. Uroczysta proklamacja dekretu odbędzie się 6 grudnia 2010 r. Uroczystości będzie przewodniczył biskup toruński Andrzej Suski, a homilię wygłosi biskup pelpliński Jan Bernard Szlaga

Niedziela toruńska 48/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świątynie jako budowle wzniesione na Bożą chwałę są pewnego rodzaju organizmem. Mają swoją historię, czas wzrostu, dojrzałości, a także - jak człowiek - czas cierpienia, gdy ulegają zniszczeniu od niegodziwej ręki lub pożaru. Cieszy jednak fakt, gdy w okresie swojego istnienia świątynia pięknieje, będąc widomym znakiem silnej wiary i trwania przy niej wielu pokoleń, a także dbałości jej kustoszy. Świątynia to przede wszystkim dom Boży, znajdują w niej miejsce swojego pochówku fundatorzy, ale równocześnie w tym domu znajdują modlitewne ukojenie ludzkie serca rozkołatane codziennością, a łzy wiernych często znaczą pokutną drogę

Fara św. Mikołaja w Grudziądzu to jeden z najstarszych kościołów ziemi chełmińskiej. Czas jej powstania jest oceniany na wiek XI. Pierwotnie istniejący drewniany grodowy kościół zastąpiono murowanym, budowę zaczęto w 1286 r., a ukończono na początku XV wieku. Po 1620 r. miała miejsce dalsza, znaczna rozbudowa. Dobudowano kaplice grobowe rodziny Kostków i Działyńskich. Nie bez znaczenia były najazdy Szwedów i zniszczenia pożarem. W 1728 r. gruntownie odnowiono świątynię i nadano jej wystrój barokowy. Z czasem założono nowe witraże. Dopiero pożoga II wojny światowej spowodowała znaczne zniszczenia w tak dobrze od lat zachowanym stanie świątyni. Po zakończeniu działań wojennych nastąpiła odbudowa. Odzyskano też wywiezione przez okupantów zabytkowe dzwony - gotycki z 1482 r. i drugi z 1777 r. Najstarszym zabytkiem w kolegiacie jest kamienna, gotlandzka, ośmioboczna chrzcielnica z czarą romańską z XIII wieku umiejscowiona przy łuku tęczowym, przechodząc z nawy głównej do prezbiterium. Posiada płaskorzeźbiony ornament kwiatowy, w polach smoki i w narożach maszkarony. Trzeba tu wymienić stare obrazy przedstawiające: św. Annę Samotrzecią z pocz. XVII wieku, z kręgu Hermana Hana, św. Mikołaja zapewne z pocz. XVII wieku, malowany na desce, Koronację Najświętszej Maryi Panny z ok. poł. XVII wieku, św. Franciszka z XVIII wieku, w neogotyckiej ramie, a także sygnaturkę z 1796 r.
W sanktuarium są 3 ołtarze. W prezbiterium w ołtarzu głównym przykuwa uwagę trójpoziomowa nastawa ołtarzowa wykonana w 1728 r. Znajdują się w niej obrazy w trzech kondygnacjach. W dolnej - obraz prezentuje św. Mikołaja autorstwa Jerzego Hoppena (był pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), w środkowej jest wyobrażenie Trójcy Świętej w typie „Piety Naszego Pana”, którą wykonał Leonard Torwirt (1912-1967, był pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), w górnej - przedstawienie św. Jerzego, obraz z XVIII wieku. Ażur barokowej rzeźby okala bryłę nastawy. Ołtarz zdobią dodatkowo rzeźby świętych: Andrzeja, Piotra, Pawła i Judy Tadeusza, a powyżej - Jana Nepomucena, Grzegorza Wielkiego, Mikołaja, Franciszka Ksawerego, natomiast szczyt zwieńcza figura Matki Bożej z Dzieciątkiem.
W nawach bocznych znajdują się kolejne ołtarze. W południowej nawie bocznej w ołtarzu znajduje się obraz przedstawiający wizję Najświętszego Serca Pana Jezusa według św. Małgorzaty Marii Alacoque wykonany przez Leonarda Torwirta w 1955 r. Po jego obu stronach są dwie figury świętych Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty, zachowane od XVIII wieku razem z grupą ukrzyżowania Chrystusa, która znajduje się na zwieńczeniu ołtarza.
W północnej nawie dwupoziomowy ołtarz w dolnej części przyciąga wzrok obrazem Matki Bożej Łaskawej, zwanej też Grudziądzką. Z pierwotnego ołtarza z poł. XVII wieku, znajdującego się w tej nawie, zachowała się część środkowa i para ażurowych kolumn, predella z namalowaną sceną Zwiastowania oraz rzeźby barokowe z I poł. XVIII wieku, w zwieńczeniu, świętych Jana Ewangelisty i Łukasza. W górnej części ołtarza znajduje się ośmiokątny obraz przedstawiający Trójcę Świętą. Podobnie jak główny ołtarz w prezbiterium, ten również okala barokowa, ażurowa rzeźba, zwieńczona na szczycie dwiema figurkami aniołków i monogramem Matki Bożej. Najstarszy, udokumentowany zapis kultu maryjnego pochodzi z 1655 r.; wyjaśnia, że 4 razy w tygodniu śpiewano Godzinki ku czci Najświętszej Maryi Panny. Wzmożenie kultu nastąpiło podczas wojny ze Szwedami.
Matka Boża Łaskawa przez wieki przekazywała swoje łaski wiernym, którzy odwzajemniali się ufną modlitwą i licznymi wotami. Jej obraz nieznanego autora w tym ołtarzu pochodzi z II poł. XVII wieku i przykrywa go trybowana srebrna sukienka z początku XVIII wieku. Obraz Matki Bożej Łaskawej jest zasłaniany obrazem zewnętrznym przedstawiającym Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny autorstwa Torwirta. Ołtarz ten w obecnym układzie został poświęcony 28 sierpnia 1954 r. W listopadzie tegoż roku nadano indult odpustowy na 8 września - święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, było to owocem Roku Maryjnego. Święta Opiekunka miasta odbierała też cześć wiernych w 1988 r. podczas peregrynacji w swoim cudownym wizerunku z Jasnej Góry oraz w znaku figury z Fatimy w 1996 r. Grudziądzka kolegiata św. Mikołaja na okres trwania Wielkiego Jubileuszu 2000 została wyznaczona jako kościół stacyjny. W 2000 r. 4 grudnia kapłani wywodzący się z Grudziądza dokonali po raz pierwszy aktu oddania się pod Jej opiekę. Matka Boża Łaskawa, Madonna Grudziądzka w 2001 r. została obrana na Patronkę Grudziądza w czasie XIII Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę. Podczas dziękczynnej pielgrzymki wiernych do Rzymu 9 marca 2002 r. Jan Paweł II pobłogosławił korony na skronie Matki Bożej i Dzieciątka Jezus, a koronacja miała miejsce 7 września tegoż roku. Powołano do istnienia diecezjalne sanktuarium Matki Bożej Łaskawej, które afiliowano do Bazyliki Matki Bożej Większej w Rzymie.
Ten piękny gotycki kościół zwany jest też matką wszystkich kościołów Grudziądza. Tu odbywa się wiele uroczystości kościelnych oraz patriotycznych. W 1992 r. bp Andrzej Suski podniósł kościół do godności kolegiaty i erygował Kapitułę Kolegiacką Grudziądzką. Dekretem Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 20 lipca 2010 r. świątynia otrzymała prawa bazyliki, co bp Andrzej Suski 8 września 2010 r. ogłosił publicznie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież przybył na plac Św. Piotra na zakończenie mszy w Niedzielę Palmową

2025-04-13 12:24

[ TEMATY ]

Niedziela Palmowa

papież Franciszek

PAP/EPA

Papież Franciszek

Papież Franciszek

Papież Franciszek, który powoli wraca w Watykanie do zdrowia po ciężkim zapaleniu płuc, przybył na plac Świętego Piotra na zakończenie mszy w Niedzielę Palmową. Na placu entuzjastycznie powitały go tysiące osób. "Dobrej Niedzieli Palmowej, dobrego Wielkiego Tygodnia" - powiedział Franciszek.

W chwili zakończenia mszy papież na wózku pojawił się przed bazyliką i przejechał wśród jej uczestników, pozdrawiając ich.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w Jerozolimie: modlitwa o pokój, niepewny los chrześcijan

2025-04-13 18:47

[ TEMATY ]

Jerozolima

Niedziela Palmowa

chrześcijanie

modlitwa o pokój

Adobe Stock

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

Niedziela Palmowa w Jerozolimie

W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.

W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję