Reklama

Duchowość

Ewangelia wierszem opowiedziana

Powołanie

[ TEMATY ]

Ewangelia

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia na Trzynastą Niedzielę Zwykłą w Roku C
porusza problematykę powołania.
To słowo, które mówi nam o tym,
co następuje "po" wołaniu Chrystusa: "Pójdź za Mną",
skierowanym do Jego uczniów,
posłanych później "na krańce tego świata"
ze słowem prawdy Bożej o zbawieniu
każdego człowieka i całego świata.

To konsekwencja tego wyboru,
który dokonuje każdy uczeń Chrystusa
słuchający Jego wezwania
do pójścia za Nim drogą Jego życia,
bezkompromisowo i bez zastrzeżeń,
co do stylu tego życia
i sposobu bycia z Nim,
aż do końca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To fundamentalna zgoda
na to, aby nie myśleć o sobie,
o własnych potrzebach i pragnieniach,
o zabezpieczeniu miejsca swego przebywania
i posługi, którą się pełni we wspólnocie,
jak "Syn Człowieczy, który nie ma własnego miejsca,
gdzie by głowę mógł wesprzeć», przeciwnie do ,lisów"
posiadających "swe nory" i "ptaków mających… gniazda" (Łk 9,58).

Reklama

To także zaparcie w sobie uczuć rodzinnych
i więzów przyjaźni z bliskimi sobie,
aż do granic rezygnacji z pożegnania ich "w domu",
a nawet pozostawienia "zmarłego ojca",
tym co "grzebią umarłych",
aby bez przeszkód móc iść na głoszenie «Królestwa Bożego»,
"bo kto przykłada rękę do pługa,
a wstecz się ogląda, nie nadaje się" do tego (por. Łk 9, 59-62).

Nasz Mistrz wymaga więcej od swoich uczniów,
jak prorok Eliasz, wobec Elizeusza,
na którego "zarzucił swój płaszcz",
dając mu przyzwolenie na to,
aby mógł pójść do swoich bliskich,
pożegnać się z nimi, a później dopiero
spełnić wołanie proroka
i stać się jego sługą.

Wybór ten - w obu przypadkach -
dokonuje się w pełnej wolności ducha,
ku której "wyswobodził nas Chrystus",
bo wszyscy - zdaniem Apostoła Narodów -
"powołani zostaliśmy do wolności",
która jednak realizuje się
we wzajemnej służbie - pełnej miłości,
a nie jest "zachętą do hołdowania popędom ciała" (Ga 5,1.13).

Miłość zatem do Boga i bliźnich
jest jedynym motywem
tego szlachetnego wyboru,
w którym prawdziwy uczeń Chrystusa
opuszcza ojca swego i matkę,
bez pożegnania i bez spełnienia
podstawowych w życiu rodzinnym obowiązków,
aby móc dalej "postępować według Ducha wolności" (por. Ga 5,16-18).

2013-06-30 12:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Córa Syjonu

W Janowej relacji wjazdu Jezusa do Jerozolimy czytamy: „Nie bój się, Córo Syjonu, oto Król twój przybywa, siedząc na oślęciu”(12, 15). Zdanie to jest nieco zmienionym cytatem z proroka Zachariasza, który zachęca naród wybrany: „Raduj się wielce, Córo Syjonu” (9, 9). Ten zwrot można rozumieć w kategoriach: geograficznej, historycznej i teologicznej. Termin „Syjon” (hebr. ???? – wysoki), który występuje w Biblii ponad 150 razy, po raz pierwszy pojawia się w 2 Księdze Samuela, gdzie jest mowa o tym, że Dawid zdobył twierdzę Syjon (twierdzę Jebuzytów), a zarazem miasto Jerozolimę. Od tego momentu Jerozolima staje się stolicą państwa Dawidowego. To na Syjonie Dawid umieścił Arkę Przymierza. Gdy zbudowano pałac królewski, a potem świątynię (Salomon), nazwę „Syjon” odnoszono najpierw do Wzgórza Świątynnego, następnie do samej Jerozolimy, a nawet do całej ziemi Izraela. Tradycja żydowska jednak określenie „Syjon”, a szczególnie „góra Syjon” odnosi do Izraela jako ludu Bożego, ludu wybranego, ludu nieodłącznie związanego z Bogiem przez Przymierze, czego widzialnym znakiem miała być przechowywana w Świątyni Jerozolimskiej Arka Przymierza, ale i sama świątynia, zbudowana przecież z nakazu Bożego. Dla narodu wybranego Syjon-Jerozolima jest wyraźnym znakiem nie tylko obecności Boga wśród swego ludu, ale przede wszystkim Jego miłości i troski, jakie okazuje On swemu ludowi (na mocy Przymierza Izrael stał się szczególną własnością Boga). To nikt inny tylko sami kapłani i król izraelski (pałac królewski i świątynia) mieli dbać o właściwą relację między Bogiem a Izraelem, mieli troszczyć się o trwanie w Przymierzu. Dlatego – według proroków – Jerozolima zostanie zburzona i odebrana Izraelowi, bo naród odrzucił i nieustannie łamał Boże Przymierze. Ale to ma się zmienić. Prorok Izajasz, opisując przyszłą chwałę odnowionej Jerozolimy, mówi o niej jako o „Mieście Pana, Syjonie Świętego Izraela” – o ludzie Bożym, który wreszcie uzna, że Bóg jest Zbawcą i Odkupicielem. Do tej wizji będzie nawiązywał Nowy Testament, według którego prawdziwy Syjon to królestwo Boże. Jezus, wjeżdżając do Jerozolimy na osiołku (teraz spełnia się słowo proroka Zachariasza), zdaje się mówić do całego Izraela: oto wypełnia się czas, nadchodzi czas radości z bliskiego już odnowienia ludu Bożego. Jak zaznacza w swojej relacji Jan Ewangelista, uczniowie Jezusa jeszcze nie rozumieli tego znaku, dopiero gdy ich Mistrz został uwielbiony, przypomnieli sobie, że zapowiedź Zachariasza dotyczyła właśnie Jego (por. 12, 12-16). A zatem zwrot „Córa Syjonu” zwraca naszą uwagę na naród wybrany, ale też na Dawida i jego potomka – Mesjasza (stąd wzmianka o królu), a wezwanie do radości jest wskazaniem na nową ekonomię zbawczą – od momentu wjazdu do Jerozolimy rozpoczyna się czas Nowego Przymierza – bo w Jerozolimie dokona się akt zbawienia ludzkości, czas wyjątkowego obdarowania łaską.

CZYTAJ DALEJ

Były rugi pruskie, są …rugi warszawskie. Stołeczny Ratusz zakazuje symboli religijnych w urzędach podległych Prezydentowi

2024-05-16 10:55

[ TEMATY ]

Warszawa

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

MEN prowadzi ofensywę wobec nauczania religii w szkołach, MSWiA, któremu podlegają sprawy wyznaniowe - próbuje ograniczyć środki na Fundusz Kościelny. W sukurs organom władzy centralnej idzie największy polski samorząd. Właśnie Prezydent m.st. Warszawy wydał zarządzenie zakazujące umieszczania krzyży w urzędach.

W zarządzeniu nr 822/2024 czytamy o potrzebie równego traktowania wynikającej z przyjętej przez Radę Warszawy „Polityki różnorodności społecznej m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Czuwanie przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego

2024-05-16 11:44

fot s. Amata J. Nowaszewska CSFN

W najbliższą niedzielę obchodzić będziemy uroczystość Zesłania Ducha Świętego. W wigilię tej uroczystości parafie i wspólnoty naszej archidiecezji przygotowują dla wiernych spotkania modlitewne. Oto, gdzie można się włączyć do wspólnej modlitwy.

Brzeg, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Czuwanie rozpocznie się o godz. 19.30 w kaplicy św. Jadwigi. W planie: adoracja z modlitwą o wylanie Ducha Świętego, Eucharystia w intencji uzdrowienia duszy i ciała, uwielbienie i modlitwy wstawiennicze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję