Reklama

Dolnośląscy parlamentarzyści o in vitro

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Jan Paweł II przepełniony troską o życie pisał, że „choć samo zjawisko eliminacji wielu ludzkich istot poczętych lub bliskich kresu życia jest niezwykle groźne i niepokojące, równie groźny i niepokojący pozostaje fakt, że nawet ludzkie sumienie pozostaje jak gdyby zaćmione przez oddziaływanie wielorakich uwarunkowań i z coraz większym trudem dostrzega różnicę między dobrem a złem w sprawach dotyczących fundamentalnej wartości ludzkiego życia” (Evangelium vitae 4).
Nikogo nie trzeba przekonywać jak ważne jest sumienie osób piastujących funkcje społeczne. Dlatego redakcja „Niedzieli” postawiła pytanie: Co w świetle trwającej w Polsce dyskusji o in vitro myślą dolnośląscy parlamentarzyści.
Warto, aby potraktować te odpowiedzi jako rodzaj swoistej ściągi - pomocnej nam, katolikom, dokonywać w przyszłości roztropnych, politycznych wyborów. Spotkało nas rozczarowanie, bowiem na 14 wrocławskich posłów, którzy być może jeszcze w tym roku będą musieli opowiedzieć się w głosowaniu nad dyskutowaną sprawą refundacji kosztów in vitro, zaledwie 6 wypowiedziało swoje stanowisko. Część z nich stwierdziła, że nie ma jeszcze zdania, nie zna problemu, czy po prostu przez kilkanaście dni, podczas których oczekiwaliśmy na odpowiedź, nie znalazła czasu, aby przedstawić wyborcom swój punkt widzenia w tej fundamentalnej sprawie.
Dobrze by było, gdyby w przyszłości posłowie nie unikali odpowiedzi nawet na trudne i kontrowersyjne problemy. Przyjęcie mandatu posła wiąże się ze świadomością, że wyborcy mają prawo znać ich stanowisko w ważnych, społecznych sprawach.

BEATA KEMPA
poseł PiS

Problem trzeba rozpatrywać na tle odpowiednich regulacji prawnych, tzn. ustaw bioetycznych, którymi ustawodawca jeszcze się nie zajął. Metoda in vitro może budzić wątpliwości w sferze etycznej, chociażby ze względu na fakt, że przy każdej próbie w tej metodzie giną liczne embriony. Dobrze by było wspierać naukę, albo badania, czy prace, aby szły w kierunku całkowitego ograniczenia takiego zjawiska. W przypadku niepłodności powinno się również brać pod uwagę możliwość adopcji i rodzicielstwa zastępczego. Trudno o jednoznaczne stanowisko w sprawie refundacji zapłodnienia metodą in vitro, zwłaszcza w obliczu trwającego kryzysu w służbie zdrowia oraz braku wystarczających środków. Jest to kwestia bardzo szeroka. Rząd RP powinien przedstawić konkretny program regulujący tę kwestię, a dyskusja nad tą sprawą powinna odbyć się z udziałem zainteresowanych środowisk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ALDONA MŁYŃCZAK
poseł PO

Decyzja w sprawie refundowania in vitro powinna być wynikiem dialogu społecznego, między rządem, społeczeństwem i Kościołem. Należy też rozstrzygnąć ten problem od strony prawnej, zgodnie z duchem europejskiego ustawodawstwa. Niezależnie od możliwości refundowania metody in vitro państwo powinno kłaść większy nacisk na profilaktykę i zapobieganie bezpłodności.

KAZIMIERZ M.UJAZDOWSKI
poseł PiS

Reklama

Jestem przeciwny refundacji zapłodnienia in vitro ze względów zasadniczych, nie zaś ekonomicznych. Zapłodnienie in vitro wiąże się z ryzykiem unicestwiania ukształtowanych już płodów ludzkich. Tego typu ingerencja oznacza zatem wielkie ryzyko zabójstwa istot niewinnych. Encyklika „Evangelium vitae” nie pozostawia wątpliwości w tej sprawie, gdy stwierdza, że: zabójstwo niewinnych istot ludzkich, nawet gdy przynosi korzyść innym, jest aktem absolutnie niedopuszczalnym.

ALEKSANDRA NATALII-ŚWIAT
poseł PiS

Nie powinno być refundacji zapłodnienia in vitro z budżetu państwa. Środki, którymi dysponuje budżet, są ograniczone i wciąż niewystarczające, dlatego powinny być przeznaczane na finansowanie procedur ratujących życie i zdrowie. Podzielam też stanowisko Kościoła w kwestiach etycznych związanych ze stosowaniem tej metody.

MICHAŁ JAROS
poseł PO

Jestem przeciwny refundacji metody in vitro zarówno w tym roku budżetowym, jak i następnych.

DAWID JACKIEWICZ
poseł PiS

W obliczu tak wielu wątpliwości natury zdrowotnej oraz nieuregulowaną sytuacją prawną związaną ze stosowaniem metody in vitro nie powinno być mowy o jej finansowaniu przez państwo. Tworzyłoby to bowiem sytuację niespójności systemu prawnego, który z jednej strony chroniąc „dziecko poczęte”, z drugiej oficjalnie aprobowałby finansowanie zabiegów często kończących się śmiercią embrionu. Embrionu, który należy traktować właśnie jako życie poczęte.

Nie udzielili odpowiedzi redakcji:

Poseł Ewa Wolak PO
Poseł Bogdan Zdrojewski PO
Poseł Roman Kaczor PO
Poseł Sławomir Piechota PO
Poseł Stanisław Huskowski PO
Poseł Norbert Raba PO
Poseł Aleksander Skorupa PO
Poseł Janusz Krasoń LiD

Katechizm Kościoła Katolickiego

2318. Każde życie ludzkie od chwili poczęcia aż do naturalnej śmierci jest święte, ponieważ osoba ludzka była chciana dla niej samej na obraz i podobieństwo Boga żywego i świętego.

Zebrał ks. CC

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Silna i przedsiębiorcza kobieta

Niedziela Ogólnopolska 12/2022, str. VIII

pl.wikipedia.org

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności Cambiagio Frassinello

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności
Cambiagio Frassinello

Ideał, który realizowała św. Benedykta od Bożej Opatrzności stał się fundamentem nowoczesnego podejścia do edukacji i roli kobiety w społeczeństwie.

Już w dzieciństwie Benedykta Cambiagio miała pragnienie życia w zakonie, ale jej rodzice byli temu przeciwni. Dlatego, zgodnie z ich wolą, 7 lutego 1816 r. wyszła za mąż za Giovanniego Battistę Frassinellego. Postanowili jednak żyć w czystości. Za zgodą męża, w lipcu 1825 r., Benedykta wstąpiła do klasztoru sióstr urszulanek w Capriolo. Giovanni natomiast został bratem zakonnym w zgromadzeniu ojców somasków. Po kilku miesiącach pobytu u urszulanek Benedykta zrozumiała, że jej powołaniem nie jest kontemplacja, lecz apostolstwo czynne. Wróciła do domu rodziców w Pawii i, mimo ogromnych trudności – głównie materialnych, opiekowała się młodymi dziewczętami. W 1826 r. założyła dla nich ośrodek pomocy. Tak powstało dzieło apostolskie wspomagane przez licznych dobroczyńców i wolontariuszy. W tej pracy pomagał jej również Giovanni. W 1827 r. oboje odnowili przed biskupem ślub czystości. Pobyt w Pawii przyniósł jednak Benedykcie dużo cierpień. Na skutek pomówień w 1838 r. musiała opuścić miasto i przekazać biskupowi założony przez siebie ośrodek.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Stanisław Lodziński. Miał 33 lata

2025-03-20 14:54

[ TEMATY ]

ksiądz

śmierć

diecezja kielecka

diecezja.kielce.pl

Dnia 20 marca 2025 r. w 33 roku życia i 8 roku kapłaństwa zmarł ks. Stanisław Lodziński - wikariusz parafii w Chęcinach oraz Diecezjalny Asystent Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży.

Termin pogrzebu nie został jeszcze ustalony.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: III niedziela Wielkiego Postu

2025-03-22 10:00

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję