Reklama

Cenne malowidła w Dworku Orzechowskiego w Przemyślu

Przywracanie dawnej świetności

Niedziela przemyska 22/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Dworku Orzechowskiego w Przemyślu zakończyły się wstępne prace przy renowacji zabytkowych XVII i XVIII-wiecznych polichromii. Wśród unikatowych malowideł jest m.in. nieznany dotąd portret króla Jana III Sobieskiego oraz szereg innych równie cennych obiektów.
Dworek kanoniczny Orzechowskiego należący do Kurii Metropolitalnej obrządku łacińskiego, jest jednym z nielicznych a zarazem cenniejszych obiektów dawnej architektury Przemyśla. Został wybudowany prawdopodobnie jeszcze w XI wieku a następnie przebudowany w 1731 r., w stylu późnego baroku. Unikatowy obiekt (pozostałość po licznej niegdyś zabudowie okalającej przemyską archikatedrę) był mieszkaniem dla wielu przemyskich kanonistów. Prace przy jego renowacji rozpoczęły się w 2004 r. Wówczas odkryto kilka warstw dekoracji malarskich z różnych okresów. Jak powiedział nam Mariusz Czuba, podkarpacki wojewódzki konserwator zabytków, odsłonięto fragmenty, ale także całe, dość dobrze zachowane sceny figuralne i ornamentalne. Do najciekawszych należą XVII-wieczne polichromie figuralne z motywami biblijnymi. „Z czasem konstrukcja budynku ulegała przemianom i rozbudowie. Początkowo był to obiekt o konstrukcji drewnianej albo ryglowej, a częściowo zrębowej. Ostateczny, dzisiejszy kształt budynek otrzymał w XVIII wieku za rządów biskupów Fredry i Sierakowskiego. Część wcześniejszych malowideł wraz z belkami, które stanowią ich podobrazie, jako obiekty ruchome będzie prezentowana w Muzeum Archidiecezjalnym” - wyjaśnia Mariusz Czuba. W jego ocenie stan zachowania poszczególnych XVIII-wiecznych scen charakterystycznych dla rezydencji szlacheckich czy magnackich był na tyle dobry, iż pozwalał na ich odtworzenie. W niedalekiej przyszłości, po zakończeniu robót remontowo-budowlanych wnętrza dworku, zyskają pierwotny wygląd. Część obrazów poprzez analogie nawiązuje do dekoracji w warszawskim Wilanowie. Wśród zachowanych malowideł są przykłady malarstwa iluzjonistycznego, które polega na tworzeniu iluzji przestrzeni i głębi na płaskich powierzchniach imitujących architekturę. Prace te nawiązują do wybitnych mistrzów gatunku i choć autorzy ich nie są znani, to wszystkie odznaczają się wysokim kunsztem. Do cenniejszych a zarazem wyjątkowych odkryć należy portret ścienny króla Jana III Sobieskiego. „Najprawdopodobniej dzieło to powstało jeszcze za życia monarchy bądź wkrótce po jego śmierci. Malowidła przeszły już konserwację techniczną, która ma na celu zabezpieczenie, utrwalenie i uczytelnienie oryginalnych fragmentów. Pozostaje jeszcze konserwacja estetyczna z aranżacją malowideł a więc zrekonstruowanie brakujących fragmentów i połączenie ich w jedną całość. Prace te zostaną przeprowadzone jeszcze w bieżącym roku, ale po zakończeniu trwających jeszcze robót budowlanych murarsko-tynkarskich” - mówi Mariusz Czuba. Na uwagę zasługuje też kaplica o sklepieniu kolebkowym, gdzie znajduje się bardzo ciekawa dekoracja sztukatorska. „W dworku, który na przestrzeni wieków zmieniał swoją funkcję i był kilkakrotnie przebudowywany odnaleziono i odrestaurowano wiele innych cennych detali architektonicznych m.in. XVIII-wieczny kominek z dekoracją malarską, który znajduje się w sieni” - podkreśla konserwator. Okryte i zabezpieczone polichromie nie mają odpowiedników na Podkarpaciu. W XVI-wiecznym dworku kanonicznym, zwanym także dworkiem Orzechowskiego lub Orzechówką mieszkał wybitny literat i publicysta epoki odrodzenia, kanonik przemyski ks. Stanisław Orzechowski (1513-66). Liczne remonty i przebudowy zwłaszcza w XVIII i XIX wieku znacząco zmieniły pierwotny kształt i charakter budowli, która w obecnej postaci nosi cechy architektury późnego baroku i klasycyzmu.
Prace przy renowacji zabytkowych polichromii finansuje Urząd Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a roboty remontowo-budowlane przemyska Kuria Metropolitalna przy wsparciu urzędu konserwatorskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego tak naprawdę Maryja oczekuje od nas wołaniem z Fatimy?

[ TEMATY ]

Fatima

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne każdy z nas słyszał o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, ale czy tak naprawdę wiemy, co wtedy Maryja chciała nam przekazać? Czy orędzie fatimskie to tylko historia, wydarzenie, sensacja? Co ono oznacza dla mnie, dla mojego życia?

Dziś Fatima jest jednym z największych sanktuariów maryjnych świata. Rocznie odwiedza ją około 4 milionów pielgrzymów i turystów, przy czym największe nasilenie tego ruchu przypada na 13 maja i 13 października, w rocznicę rozpoczęcia i zakończenia objawień.

CZYTAJ DALEJ

Niebo – misja na co dzień!

2024-05-07 08:46

Niedziela Ogólnopolska 19/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Zmartwychwstały Pan dał swoim uczniom wystarczająco wiele dowodów na to, że żyje. A teraz, przed wstąpieniem do Ojca, przygotowuje ich do nowego etapu w dziejach zbawienia ludzkiej rodziny. Rozstający się z Apostołami Pan objawia im swoje (i Ojca) dalekosiężne plany. Oto dość zwyczajni ludzie – uczniowie Jezusa, chrześcijanie – mają maksymalnie zaangażować się w rozwój królestwa Bożego na ziemi. Wnet ruszą w świat z Dobrą Nowiną. Pamiętają też, że mają się modlić, wiedzą, jak to czynić i o co prosić Ojca: „Przyjdź królestwo Twoje, bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi”. Podczas licznych spotkań ze Zmartwychwstałym uczniowie zostali obdarowani tchnieniem Ducha Pocieszyciela. Ale będzie Go „więcej”. Jezus uroczyście obiecał, że wydarzy się cud zstąpienia Ducha Świętego, który obdarzy uczniów mocą i licznymi nadprzyrodzonymi darami. Tak wyposażeni będą zdolni nieść Ewangelię „aż po krańce ziemi”. Dobra Nowina o zbawieniu powinna być zaniesiona do wszystkich ludzi. A tymczasem Jezus – po wydaniu misyjnego polecenia i złożeniu obietnicy – „uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy jeszcze wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba»”. Osamotnieni uczniowie, a po nich kolejne pokolenia wierzących mają się przystosować do nowego rodzaju obecności Zbawiciela. Już się boleśnie przekonali, że nie potrafią zatrzymać Go przy sobie. Teraz mają codziennie pielęgnować i doskonalić sztukę słuchania słowa Bożego, by odradzała się i rosła ich ufna wiara w Jezusa obecnego pośród nich – obecnego i udzielającego się szczególniej w eucharystycznej Ofierze i Uczcie.

CZYTAJ DALEJ

Matko Boża Pocieszenia, módl się za nami...

2024-05-12 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Mateusz Góra

Matka Boża Pocieszenia w Pasierbcu

Matka Boża Pocieszenia w Pasierbcu

Obraz, przed którym chcemy dziś się zatrzymać, nie jest obrazem oryginalnym. Ten pierwotny obraz był późnogotycki, namalowany temperą na desce.

Rozważanie 13

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję