Reklama

Duchowni diecezji chełmińskiej (2)

Człowiek miłujący naukę i szlachetność ludzkiego charakteru

Niedziela toruńska 11/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku mija 130. rocznica urodzin ks. Franciszka Sawickiego - profesora Seminarium Duchownego w Pelplinie, wybitnego filozofa, którego ks. Jan Walkusz nazwał „człowiekiem miłującym naukę i szlachetność ludzkiego charakteru”.
Urodził się 13 lipca 1877 r. w Godziszewie k. Tczewa. Uczył się w progimnazjum biskupim Collegium Marianum w Pelplinie oraz w Klasycznym Gimnazjum w Chełmnie, tak jak starszy o 7 lat sługa Boży Konstantyn Dominik i wielu innych alumnów seminarium duchownego w Pelplinie, w którym 1 kwietnia 1900 r. otrzymał święcenia kapłańskie. Krótko był wikarym przy kościele św. Brygidy i kapelanem Szpitala Mariackiego w Gdańsku, bo udał się na studia do Fryburga, gdzie uzyskał doktorat z filozofii. W 3. rocznicę swoich święceń kapłańskich objął stanowisko profesora w Seminarium Duchownym w Pelplinie. Wykładał filozofię, teologię dogmatyczną i apologetykę. Stosował nowatorskie jak na tamte czasy metody kształcenia seminarzystów: wdrażał ich do samodzielnych poszukiwań źródłowych, konfrontowania różnych punktów widzenia i umiejętności dyskutowania. Dla wielu z nich, zwłaszcza absolwentów gimnazjum chełmińskiego, zaangażowanych w ruch filomacki z jego ideą samokształcenia, nie było to nic nowego.
W stolicy diecezji pełnił ważne funkcje: należał do Kapituły Katedralnej, był egzaminatorem synodalnym i cenzorem ksiąg. Cieszył się ogromnym zaufaniem bp. Okoniewskiego, który powierzał mu przygotowywanie wystąpień publicznych i kazań. Tylko nieliczni dostępowali tego zaszczytu. W latach 1927-37 był prezesem Wydziału Teologicznego Towarzystwa Naukowego w Toruniu (z siedzibą w Pelplinie). Jako członek rady diecezjalnej patronował Stowarzyszeniu Świętych Wojciecha i Bonifacego, którego celem było wspomaganie nowo powstałych parafii. Był asystentem kościelnym prężnie działającego Katolickiego Stowarzyszenia im. Piotra Skargi, które skupiało pomorską inteligencję. Idealnie nadawał się do tej funkcji ze względu na swój autorytet naukowy i sławę uczonego wykraczającą daleko poza Pelplin.
Ks. prof. Franciszek Sawicki był autorem dzieł z filozofii personalistycznej, egzystencjalnej, etyki, filozofii dziejów i filozofii życia. Jego dociekania dotyczyły człowieka jako istoty tęskniącej do nieskończoności, którą można znaleźć tylko u Boga. Filozof jednak nie ograniczał się do poznania i ukazania prawdy o istnieniu Boga. Jego zamiar był szerszy: pragnął ukazać Boga przez Jego zbawcze objawienie. Nie sposób tutaj zawrzeć bogactwa dorobku ks. Sawickiego zawartego w wykładach, często wygłaszanych gościnnie w różnych ośrodkach naukowych, w setkach rozpraw i recenzji, w 26 książkach opublikowanych w języku niemieckim oraz 12 po polsku, tj. „Filozofia dziejów”, „U źródeł chrześcijańskiej myśli filozoficznej”, „Dlaczego wierzę?”. Ubiegały się o niego uniwersytety warszawski, wileński i lwowski. Miał także szanse na objęcie katedr uniwersyteckich w Niemczech, ale na przeszkodzie stanęło to, że wydawał się za mało „niemiecki”, choć pochodził z rodziny zgermanizowanej, jak pisze ks. Jan Walkusz.
Całe dwudziestolecie międzywojenne spędził więc w Pelplinie, który jednak, choć maleńki i prowincjonalny, cieszył się zasłużoną sławą. Prof. Stefan Świeżawski nadał mu miano „Aten Pomorskich” ze względu na liczne grono wykładających tam znakomitości. Gwiazda prof. Sawickiego świeciła najjaśniej; „lumen seminarium” - nie wahał się o nim napisać ks. Henryk Ormiński. W 1938 r. Stolica Apostolska wyznaczyła go do objęcia godności biskupa gdańskiego, jednak dla hitlerowców było nie do przyjęcia, by na tronie biskupim zasiadł Polak, nawet taki, który cieszył się sławą na skalę europejską i miał opinię człowieka „dwóch kultur”. Ich zakulisowe zabiegi sprawiły, że biskupem gdańskim został Niemiec - C. M. Splett (notabene absolwent seminarium w Pelplinie).
We wrześniu 1939 r. ks. kan. Franciszek Sawicki zastępował ciężko chorego sufragana chełmińskiego Konstantyna Dominika, pełniąc obowiązki wikariusza generalnego, jednak po zapieczętowaniu przez Niemców budynku Kurii Biskupiej nie mógł się kontaktować ani z księżmi, ani z władzami świeckimi. Życie diecezji zamarło; dochodziły niepokojące wieści o aresztowaniach. „Aż przyszedł czarny dzień, w którym wszystko się załamało” (z przemówienia ks. Sawickiego nad trumną bp. Dominika), kiedy hitlerowcy aresztowali wszystkich pelplińskich członków Kapituły i profesorów Seminarium. 20 października 1939 r. maltretowanych i upokarzanych kapłanów wywieźli do Tczewa i rozstrzelali w tamtejszych koszarach. Dzięki zrządzeniu Opatrzności ocaleli jedynie bp Dominik i ks. Sawicki, który był potrzebny przybyłemu z Berlina dygnitarzowi do pomocy w przejęciu cennych zbiorów z biblioteki seminaryjnej. Ks. Sawicki pragnął wykorzystać tę okazję do uratowania innych. Udało mu się przekonać Niemców, by przydzielili kogoś do pomocy. Ci początkowo zgodzili się na trzech księży asystentów, jednak po kilku dniach i ich rozstrzelali. Ks. Sawickiemu darowano jednak życie i pozwolono jako jedynemu kapłanowi przebywać w Pelplinie. Po wojnie został dziekanem i prepozytem-infułatem chełmińskiej kapituły katedralnej. W marcu 1949 r. z bp. sufraganem Bernardem Czaplińskim witał w stolicy diecezji ciało swojego przyjaciela, zmarłego przed 7 laty podczas internowania w Gdańsku - sługi Bożego bp. Konstantyna Dominika. „Spocznie obok naszych Księży Męczenników. Miał iść razem z nimi na śmierć, teraz spocznie obok nich, bo do nich należał” - powiedział w porywającej mowie pogrzebowej w pelplińskiej katedrze „ostatni z Kapituły przedwojennej”. Później codziennie odwiedzał grób bp. Dominika na pelplińskim cmentarzu. Tam też został pochowany. Na kilka miesięcy przed śmiercią otrzymał doktorat honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Ani stosy przeczytanych książek, ani tysiące zapisanych kart papieru, ani ogromna erudycja, ani profesorska sława nie przesłoniły mu tego, co ludzkie i piękne w swojej prostocie. Zaznał smaku przyjaźni z Konstantynem Dominikiem, walczył o życie współbraci kapłanów w czasie „krwawej jesieni pelplińskiej”, a podczas okupacji pomagał polskim rodzinom. Boga, człowieka i przyrodę pojmował jako nierozerwalną, logiczną całość, co pośrednio wyraził w swojej „Filozofii dziejów”: „Przyroda z całym bogactwem uwrażliwia człowieka na rzeczy piękne i prowadzi ku Bogu Stwórcy”.

W następnym odcinku cyklu przypomnimy sylwetkę ks. Józefa Wryczy (1884-1961) - legendarnego działacza niepodległościowego na Pomorzu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętych Aniołów Stróżów

Niedziela łowicka 39/2001

Na drodze do nieba grożą nam różne niebezpieczeństwa. Podobnie jak podróżny potrzebuje na niepewnych drogach przewodnika, tak nam na trudnych drogach do wieczności dał Pan Bóg przewodnika - Anioła, którego zwiemy Aniołem Stróżem. Kojarzy się nam ten Niebiański Duch z obrazkiem przedstawiającym dziecko, idące po wąskiej kładce nad przepaścią - a za nim skrzydlaty Anioł Opiekun. Z ufnością modlimy się co dzień do Niego, by nam spieszył z pomocą w dzień i w nocy: " Strzeż duszy, ciała mego i zaprowadź mnie do żywota wiecznego". Kościół wspomina ich liturgicznie 2 października. Tego dnia Kościół modli się za ich wstawiennictwem i ich wstawiennictwu poleca. Jest to więc szczególny dzień, by uświadomić sobie ich rolę w naszym życiu chrześcijańskim. Lex orandi est lex credendi - mówi teologiczne adagium. Prawo modlitwy jest prawem wiary. Współczesne prądy teologii postawiły jako dyskusyjny problem Aniołów, ich istnienia i ich roli. Niezależnie od dyskusji teologów Lud Boży modli się i liturgią 2 października potwierdza wiarę w istnienie Aniołów, a także ich specjalne funkcje odnośnie poszczególnych wiernych i społeczności. Wiara ta mówi, iż Bóg dał każdemu człowiekowi opiekuna - Anioła, aby był jego szczególnym stróżem na drodze przez ziemię do Królestwa niebieskiego. Największy teolog średniowiecza, św. Tomasz z Akwinu, utrzymuje, że w chwili, gdy przychodzi na świat dziecko, Bóg przywołuje jednego ze swych cudownych Aniołów i oddaje noworodka jego specjalnej opiece. Każdy człowiek, heretyk czy katolik, ma swego Anioła Stróża. Anioł jednak nie potrafi ingerować w naszą wolną wolę, lecz działa w sferze naszych wspomnień, przypominając nam wyraźnie o czymś, co powinniśmy zrobić lub też ostrzegając przed czymś. Życzliwie wpływa na naszą wyobraźnię i motywy postępowania, przekonując nas, namawiając do zwalczania naszej słabości oraz złych skłonności. To on natchnie nas czasami wspaniałymi ideałami i zachęca do nowego, większego wysiłku. Nauka ta niesie nam pociechę i ukazuje dobroć Boga, mając głębokie podstawy biblijne. Pismo Święte 300 razy mówi o Aniołach, przytaczając rozmaite ich zadania, które spełniają z rozkazu Bożego, choćby np. z Dziejów Apostolskich: "Ale Anioł Pański w ciągu nocy otworzył bramy więzienia i wyprowadził ich" (Dz 5, 19); "I natychmiast poraził go (Heroda) Anioł Pański dlatego, że nie oddał czci Bogu, a stoczony przez robactwo wyzionął ducha" (Dz 12, 23). Sam Pan Jezus przestrzegając przed zgorszeniem powiedział: "Powiadam wam, że aniołowie ich (tzn. dzieci) w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mego, który jest w niebie" (Mt 18, 10). Wśród aniołów jest hierarchia. Archaniołowie: Rafał - Bóg uzdrawia, Gabriel - Moc Boża, Michał - Któż jak Bóg! Rafał - dany jako towarzysz Tobiaszowi w drodze do Rages (Tob 8, 3), uwolnił córkę Raguela Sarę od demona Asmodeusza i szczęśliwie przyprowadził Tobiasza do domu i ojcu Tobiasza przywrócił wzrok. Gabriel - jest zwiastunem narodzin Jana Chrzciciela i nawet samego Syna Bożego. Michał - książę niebieski, wódz broniący nas w walce przeciw złości i zasadzkom szatana, który mocą Bożą strącił do piekła Lucyfera i jego adherentów. Prawda o Aniołach Stróżach, którą liturgia przypomina nam 2 października, rozszerza nasze horyzonty, pozwala nam patrzeć na świat nie tylko poprzez zmysłowe poznanie, szkiełko i oko uczonego przyrodnika, fizyka, ale w duchu wiary dostrzegać to, co dla zmysłów wszakże niedostępne, ale rzeczywiste, bardzo rzeczywiste. Z tego poznania trzeba nam także wyciągać prawdziwe wnioski, aby żyć w atmosferze spraw Bożych we wspólnocie z Bogiem i wszystkimi bytami, które Mu służą.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Dom misjonarek stał się domem dla uchodźców z Ukrainy

2025-10-02 18:49

[ TEMATY ]

uchodźcy

Ukraina

Holandia

siostry misjonarki

Vatican Media

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

W czasie, gdy Europa doświadcza spadku powołań, Siostry Najdroższej Krwi w holenderskim Aarle-Rixtel oferują schronienie uciekającym przed wojną, przemieniając zabytkowy klasztor w dom nadziei.

W Aarle-Rixtel, w Holandii, wiekowy zamek, który niegdyś gościł setki sióstr Misjonarek Najdroższej Krwi, dziś daje dach nad głową rodzinom uciekającym przed okropnościami wojny. Miejsce, które dawniej było Domem Macierzystym rozbrzmiewającym modlitwą i hymnami, stało się sanktuarium dla uchodźców szukających bezpieczeństwa i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję