Tydzień ekumeniczny: nie tylko migranci, ale także łódź Kościoła
Temat tegorocznego tygodnia modlitw o jedność chrześcijan: „Życzliwymi bądźmy” wybrali chrześcijanie z Malty. W ten sposób chcieli przypomnieć o życzliwej postawie swych przodków względem św. Pawła i innych towarzyszących mu rozbitków.
Ks. Hector Scerri, przewodniczący tamtejszej Rady Kościołów zapewnia, że taką postawę względem przybyszów, migrantów i uchodźców Maltańczycy zachowują do dzisiaj. Zasadniczo jesteśmy gościnni, pomoc obcokrajowcom należy niemalże do naszego DNA – mówi maltański kapłan, przyznając jednak, że również wśród jego rodaków pojawiają się niekiedy postawy ksenofobii.
Podkreśla on zarazem, że tegoroczny temat ekumenicznego tygodnia ma podwójne znaczenie. Z jednej strony zachęca do międzywyznaniowej pomocy dla migrantów, a zrazem jest wezwaniem do większej życzliwości w ruchu ekumenicznym.
„Jednym z symboli światowego ruchu ekumenicznego jest właśnie łódź. Jest ona wyobrażeniem Kościoła Chrystusowego, który doświadcza zarówno burz, jak i dobrej pogody. A zatem w tym haśle odnosimy się zarówno do rozbitej łodzi św. Pawła, jak i łodzi, która jest symbolem pielgrzymującego Kościoła, który dąży do jedności, ale zmierza też do naszego ostatecznego przeznaczenia, którym jest wieczność – powiedział Radiu Watykańskiemu ks. Scerri. – Jak często powtarza papież Franciszek ruch ekumeniczny nie zależy tylko od człowieka. My oczywiście mamy być dla siebie dobrzy, mili, wielkoduszni... Ale to nie wystarczy. Ruch ekumeniczny jest dziełem Boga. Jemu trzeba to zawierzyć. Trzeba się modlić, musimy mieć ufność, a także słuchać tego, co Pan chce nam powiedzieć w tym momencie dziejów”.
Dopiero Sobór Watykański II, musiał te drzwi na nowo otworzyć. W Polsce szło to dużo wolniej, niż np. w Europie zachodniej - powiedział KAI prof. dr hab. Karol Karski z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, mówiąc o ekumenicznej współpracy między wydziałami teologicznymi w Warszawie.
Prof. Karski wygłosił referat pt. "Od izolacji do dialogu. Niełatwa droga do współpracy warszawskich wydziałów teologicznych", podczas konferencji ekumenicznej „200 lat teologii uniwersyteckiej w Warszawie”, która rozpoczęła się dziś w Warszawie.
Do zastanowienia się nad tym, jak bardzo Pan zaspokaja pragnienie życia, miłości i światła zachęcił w poniedziałek rano Ojciec Święty siostry zakonne, który przybyły do Rzymu z okazji kapituł generalnych oraz Roku Jubileuszowego.
Na audiencji z Leonem XIV obecne były Siostry Zakonu Świętego Bazylego Wielkiego, Córki Bożej Miłości, siostry ze Zgromadzenia Córek Augustianek od Pomocy oraz siostry franciszkanki Najświętszych Serc. Papież podkreślił, że należą one do zgromadzeń, które powstały w różnych momentach i okolicznościach, a jednak ich historie ukazują wspólną dynamikę.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.