Reklama

Jesteśmy piechotą Maryi pielgrzymom chicagowskim - pielgrzymi z Częstochowy

„Pomyśl: nie potrzeba Ci czegoś „mocniejszego” w relacji do Pana Boga i Maryi? Nie tęsknisz za doświadczeniem radosnej wspólnoty, za kontaktem z przyrodą, za prawdziwą modlitwą, za pokutą, wyciszeniem? To wszystko odnaleźć można podczas tej świętej wędrówki. Popytaj tych, którzy szli, poczytaj artykuły i książki na ten temat i pomyśl: mogli jedni, mogli drudzy - czemu i Ty nie miałbyś spróbować?” - tak do pielgrzymowania zachęca ks. Stanisław Orzechowski, przewodnik XXII Pieszej Pielgrzymki Wrocławskiej. Czy słowa te da się przełożyć na realia amerykańskie?

Niedziela w Chicago 32/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pielgrzymki trzeciego tysiąclecia

W lipcu i sierpniu Polska idzie na pielgrzymki. Za tydzień rusza chicagowska pielgrzymka, która rośnie w oczach liczbą pątników. To cieszy, bo udział w pielgrzymce jest doznaniem niezwykłym. Kto raz poszedł, wie o czym piszę. W lipcu i sierpniu do Częstochowy wkracza ok. 60 dużych pielgrzymek. Z każdej polskiej diecezji wyrusza przynajmniej jedna. Organizują je także w skali ogólnopolskiej zgromadzenia zakonne, duszpasterstwa akademickie, a nawet regiony - np. Podhale. Najliczniejsza jest pielgrzymka warszawska, najstarsza kaliska, najdłuższy dystans pokonuje koszalińsko-kołobrzeska. Najbliżej do Jasnej Góry mają pątnicy z Sosnowca, Opola i Gliwic. Dla porównania, grupa z Nowego Dworu Gdańskiego (diecezja elbląska) pokonuje 550 km.
Polskie pielgrzymki słyną z perfekcyjnego przygotowania. W grę wchodzi nie tylko wybranie i przygotowanie tematu pielgrzymki, zsynchronizowanego z ustaleniami Komisji Duszpasterskiej Episkopatu Polski. Rozpisaniu na detale podlega też sama trasa, po takie szczegóły jak np.: jakość dróg, „wynajmowanie” noclegów po wsiach, wyżywienie czy wywożenie śmieci. Kierownictwo pielgrzymki ma obowiązek w stosownym czasie powiadomić urzędy państwowe, samorządowe, a nawet policję z terenów, przez które będzie przechodzić, o trasie i liczebności pielgrzymki. Pracuje nad tym sztab ludzi odpowiedzialnych za liturgię, bezpieczeństwo i techniczną stronę przedsięwzięcia. Gdy na szlak wyjdą tysiące pątników, nie powinno być miejsca na improwizację, chociaż i takie sytuacje zapewne mają miejsce. Organizatorzy twierdzą, że więcej trudu kosztują przygotowania niż potem sama pielgrzymka.

Kto sponsoruje pielgrzymki?

Współczesna pielgrzymka nie obędzie się bez sponsorów. Opłaty pobierane od pątników muszą być skalkulowane na minimum, pozostaje więc znalezienie dobroczyńców, którzy uczestniczyć będą w jej niebagatelnych kosztach. Nie zawsze chodzi o osobę, która wykłada sporą kwotę pieniędzy, choć i takie się zdarzają. Wdzięczność należy się tym setkom sponsorów, którzy np. gotują za darmo tysiące litrów zupy, herbaty, kompotów, zapraszają na darmowe noclegi, pozwalają rozbijać namioty w ogrodach; dla księży proboszczów, którzy dwoją się i troją, by w ich parafii pielgrzymów przyjęto po staropolsku „czym chata bogata”, dla życzliwych pątnikom policjantów, czy postawionych w stan gotowości lokalnych szpitali, gdzie pielgrzymów leczy się i opatruje za darmo. Pielgrzymki są coraz młodsze. Coraz więcej uczestniczy też w nich kleryków seminariów duchownych. W Elblągu na przykład przygotowaniem pielgrzymki zajmuje się 1/3 kleryków, większość z nich dołącza potem do pielgrzymki. Zmienia się też nastawienie uczestników do samej idei pielgrzymowania. Coraz mniej młodzieży traktuje pielgrzymkę jako najtańszy sposób spędzania wakacji. „Ilość zmienia się w jakość” - tak komentowana jest ta przemiana przez kapłanów. To na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za najważniejszy, duchowy przebieg pielgrzymki. Jej owoce są efektem wielogodzinnych modlitw, spowiedzi, tzw. duchowych rozmów i ogólnej atmosfery panującej w grupie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pielgrzymki etniczne i niezwyczajne...

Średnia trasa dzienna pielgrzymki w Polsce wynosi ok. 30-35 km. Zazwyczaj pokonuje się ją w ok. 6 kilometrowych odcinkach, po których następuje odpoczynek. W żadnym jednak informatorze pielgrzymkowym nie znajdziemy warunku, by pielgrzym był osobą młodą i sprawną fizycznie. Widok pątnika na wózku inwalidzkim, niewidomego, niepełnosprawnego umysłowo - nikogo już nie dziwi. Co więcej, zdaniem niepełnosprawnych, pielgrzymki są doskonałą szkołą tolerancji dla ludzi pełnosprawnych. Każda polska pielgrzymka ma swoich cudzoziemców. Najczęściej braci Słowian: Litwinów, Ukraińców, Białorusinów, Rosjan. Fenomenem polskiego stylu pielgrzymowania (maksymalny wysiłek, minimum komfortu) zachwycili się już w latach 80. katolicy z Europy Zachodniej, a nawet tak egzotyczne nacje, jak Argentyńczycy, Chilijczycy, Filipińczycy, czy mieszkańcy Afryki. W pielgrzymkach chodzą także i to wcale nie w małej liczbie Polacy mieszkający na co dzień w Chicago. Jest to - obok wrażeń natury duchowej - doskonała szkoła języka polskiego, polskiej codzienności i obyczajowości.
Pielgrzymki mają też własne legendy i bohaterów. W 1982 r., jeszcze w stanie wojennym, wyruszyła bez zezwolenia ówczesnych władz z Czerwiennego, małej wsi pod Zakopanem, pielgrzymka górali, pod wodzą paulinów z pobliskiej Bachledówki. Organizatorów wzywano do Urzędu Bezpieczeństwa prośbami, groźbami nakłaniano do zrezygnowania z pielgrzymki. Uczestnikom pomysł ten odradzały nawet rodziny: „To wariactwo chodzić na pielgrzymki w stanie wojennym”. Trwającą przez 7 dni pielgrzymkę (240 km), tylko 3 dni nie pilnowała pątników milicja. Na jej czele podążał na motorze jeden z organizatorów o. Mieczysław Łacek, który wspomina zdumienie tubylców na widok mnicha w powiewającym na wietrze białym habicie. Niektórzy zarzekali się potem, że widzieli na tylnym siedzeniu dwuśladu zjawę, ducha albo... pannę młodą. Na Jasną Górę weszli w strojach góralskich w akompaniamencie braw i wiwatów mieszkańców miasta i innych pielgrzymów. Dzisiaj pątnicy-górale, choć budzą nie mniejszy entuzjazm, nie są jedynymi „ludowymi” pielgrzymami. W barwnych strojach regionalnych, manifestując przywiązanie do tradycji, wkracza na Jasna Górę młodzież z Łowicza, Kaszub czy Żywiecczyzny. Swoistego kolorytu nadają Częstochowie Romowie (Cyganie), ale zdecydowane zdumienie budzą ciągle hipisi pod wodza ich duszpasterza ks. Andrzeja Szpaka. Widok długowłosego rockmana zatopionego w modlitwie na jasnogórskich błoniach, w podkoszulku z napisem „Nie biorę narkotyków”, jest bodaj najlepszą nie tylko kampanią antynarkotykową, ale i akcją ewangelizacyjną. Nowością jest zapewne pielgrzymowanie więźniów z zakładów karnych. Taki, udany zresztą eksperyment, przeprowadzano w 2000 r. z czwórką podopiecznych Zakładu Karnego w Iławie (diecezja elbląska). Autorem pomysłu był kapelan więzienia w Iławie o. Kazimierz Tyberski OMI. Więźniowie zachowywali się nie tylko bez zarzutu, ale świadectwo ich życia stało się dla niektórych ostrzeżeniem, a dla nich samych rodzajem resocjalizacji.

Pielgrzymki medialne i duchowe

Powiększa się zakres oddziaływania pielgrzymek. Medialne społeczeństwo ma swoje prawa. Nie wystarcza już prasowa obsługa pielgrzymek. Do akcji włączyły się lokalne, diecezjalne radia, które niemal codziennie przygotowują relacje z trasy. Wymaga to nie lada wysiłku ze strony dziennikarzy, ale w efekcie „słuchalność” audycji katolickich rozgłośni znacznie w tym okresie wzrasta. Przy odbiornikach zasiadają nie tylko rodziny pielgrzymów, lecz także osoby uczestniczące w niej duchowo. Pomysł duchowego uczestnictwa ludzi, którzy z różnych względów nie mogą pielgrzymować osobiście, jest sprawdzony przez lata. Oblicza się w przybliżeniu, że liczba uczestników ulega wówczas podwojeniu. Za pielgrzymów i z pielgrzymami modlą się najczęściej ludzie starsi, chorzy, albo ci pozbawieni w tym czasie urlopów. Znakiem czasu jest na pewno pielgrzymkowy Internet. To nowe medium daje olbrzymie możliwości, co skutkuje kilkudziesięcioma obecnie pielgrzymkowymi witrynami internetowymi. Przygotowuje je nie tylko większość pielgrzymek diecezjalnych, ale nawet poszczególne ich grupy. Co daje strona internetowa? Można na niej znaleźć podstawowe informacje na temat pielgrzymki, jej historię, modlitwy i konferencje głoszone na szlakach, bogaty serwis fotograficzny i wspomnienia uczestników. Co więcej, Internet sprawia, że pielgrzymka nie kończy się z dniem wejścia na Jasną Górę, daje możliwość stałego kontaktu uczestników, organizowanie popielgrzymkowych spotkań, ułatwia dogadanie szczegółów kolejnej pielgrzymki, itd. Daje szansę tworzenia nowego rodzaju wspólnoty.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty od trudnych spraw

Nie ma tygodnia, żeby na Marianki, do Wieczernika, nie trafiło świadectwo cudu lub łaski za sprawą św. Stanisława Papczyńskiego

Ten list do sanktuarium św. Stanisława Papczyńskiego na Marianki w Górze Kalwarii nadszedł z jednej z okolicznych miejscowości. Autorem był kompozytor i zarazem organista w jednej z parafii. Załączył dwie pieśni ku czci św. Stanisława, jako wotum dziękczynne za uzdrowienie żony. Oto, gdy dowiedzieli się, że jeden z guzów wykrytych u żony jest złośliwy, od razu została skierowana na operację. „Rozpoczęły się modlitwy. Nasze rodziny, zaprzyjaźnieni ludzie i ja osobiście polecałem zdrowie żony nowemu świętemu, o. Papczyńskiemu. Nowemu, a przecież staremu, bo znam go od dzieciństwa, pochodzę z parafii mariańskiej” – napisał w świadectwie.

CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Stanisz: Propozycja minister Nowackiej to wstęp do usunięcia religii ze szkół

2024-05-17 12:47

[ TEMATY ]

wywiad

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji jest to inicjatywa mająca się przyczynić do wypchnięcia nauki religii z polskich szkół i przedszkoli - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Stanisz z Katedry Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ekspert zwraca uwagę, że w świetle obowiązującego prawa, decyzje związane ze zmianą warunków nauczania religii w publicznym systemie oświaty powinny być dokonane „w porozumieniu” z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a nie jedynie po przeprowadzeniu konsultacji publicznych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W ostatnich dniach kwietnia do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/123 84702/katalog/13056494#1305649). Projekt ten zakłada dużo większe niż do tej pory możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii w grupy międzyoddziałowe, obejmujące uczniów na tym samym poziomie nauczania oraz w grupy międzyklasowe, zbierające uczniów z różnych poziomów kształcenia. Co Ksiądz Profesor na to?

CZYTAJ DALEJ

Święcenia kapłańskie w Przemyśl

2024-05-18 13:30

kl. Krzysztof Bilik

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Kapłan jutra ma mieć zatem serce podobne do serca Jezusowego, ma poznać swoje serce i mieć to serce otwarte tak jak serce Jezusa, otwarte na Pana Boga, na wolę Bożą, ale także na drugiego człowieka – mówił abp Adam Szal – metropolita przemyski w czasie święceń kapłańskich, w czasie których udzielił tego sakramentu sześciu diakonom Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu.

W czasie homilii abp Szal zwrócił się do kandydatów do święceń: „jesteście drodzy bracia diakoni w ręku Pana Boga, za chwilę przyjmiecie szczególną posługę jako kapłani jak przypomniał nas Chrystus. To On nas wybrał na tę służbę. Wybrał was po to, abyście szli w Jego imieniu na cały świat – mówił metropolita przemyski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję