Główne uroczystości jubileuszowe odbyły się w stolicach dwóch diecezji greckokatolickich - w Przemyślu (7 lipca) i we Wrocławiu (9 lipca), obecny był na nich przedstawiciel Watykanu - kard. Ignace Moussa Daoud, Prefekt Kongregacji Kościołów Wschodnich, emerytowany Patriarcha Kościoła Syryjskiego. Wzięli w nich udział również biskupi i kapłani greckokatoliccy z Niemiec, Słowacji, Białorusi oraz wierni Kościoła rzymskokatolickiego, na czele z kard. Henrykiem Gulbinowiczem (we Wrocławiu) i abp. Józefem Michalikiem (w Przemyślu).
Władze komunistyczne w Polsce planowały likwidację Kościoła greckokatolickiego. W roku 1946 zostali aresztowani dwaj jego biskupi, rok później w ramach akcji „Wisła” ok. 100 tys. grekokatolików przesiedlono z Polski południowo-wschodniej na tereny zachodnie i północne kraju. Odbudowę Kościoła greckokatolickiego w Polsce rozpoczął Ojciec Święty Jan Paweł II. W roku 1991 powołał on diecezję przemyską, zaś pięć lat później, w 1996 r., ustanowił metropolię greckokatolicką. Tworzy ją diecezja wrocławsko-gdańska oraz archidiecezja przemysko-warszawska. Od początku istnienia metropolii na jej czele stoi abp Jan Martyniak.
Zwierzchnikiem diecezji wrocławsko-gdańskiej jest bp Włodzimierz Łuszczak, należą do niej cztery dekanaty - wrocławski, zielonogórski, koszaliński i słupski. Warto wspomnieć, że obecna cerkiew katedralna św. Wincentego we Wrocławiu jest dawną, XIII-wieczną świątynią franciszkańską. Na czele archidiecezji przemysko-warszawskiej stoi abp Jan Martyniak, tworzy ją sześć dekanatów - przemyski, sanocki, krakowsko-krynicki, olsztyński, elbląski i węgorzewski.
Pełna nazwa Kościoła greckokatolickiego brzmi: Ukraiński Kościół Greckokatolicki (UKGK), jego zwierzchnikiem jest kard. Lubomyr Huzar z Kijowa. UKGK jest najliczniejszym katolickim Kościołem wschodnim, należy do niego około 6 mln wiernych na Ukrainie oraz w diasporze, czyli w różnych krajach świata, w tym ok. 100 tys. w Polsce.
Na terenie Polski mieszkają wierni dwóch katolickich Kościołów wschodnich - obrządku grecko-katolickiego (bizantyńsko-ukraińskiego) oraz obrządku ormiańskiego. Współistnienie w Kościele katolickim obrządku łacińskiego z obrządkami wschodnimi jest wyrazem pierwotnej jedności między wszystkimi wyznawcami Chrystusa, istniejącej w pierwszym tysiącleciu chrześcijaństwa. Przy różnorodności form sprawowania liturgii, odmiennej dyscyplinie kanonicznej oraz duchowości i tradycji Wschodu i Zachodu, obrządki te pozostają ze sobą w pełnej jedności, tworząc jeden Kościół katolicki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu