Reklama

Rozmowy z bratem Stanisławem

Homines, dum docent, discunt

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Red. Lidia Dudkiewicz: - Żal nam tych ludzi, którzy - często bez własnej winy - pozbawieni są potrzeby wiedzy, nauki, mądrości. Przytoczony tu aforyzm zawdzięczamy Senece, wychowawcy Nerona. Dzięki temu mistrzowi mógł Neron osiągnąć cenne walory ducha. Niestety, wiemy, że stało się inaczej. Seneca (zwany Młodszym) był posądzony o udział w spisku. Zmuszono go - jak ongiś Sokratesa - do zażycia trucizny.

Br. Stanisław Rybicki FSC: - Różnymi drogami od najdawniejszych czasów ludzie, ucząc innych, sami kształcili siebie, zdobywając wiedzę teoretyczną albo umiejętności praktyczne. Cenny to skarb, nie wszystkim dostępny; cenniejsza jest jednak taka formacja osobowościowa, charakterologiczna, która czyni człowieka szlachetnym, cnotliwym, prawdziwie altruistycznym.

- Czy słuszne jest twierdzenie natywistów, że człowiek dochodzi do takiej czy innej dojrzałości zależnie od dodatniego albo ujemnego wpływu wychowawczego albo też w zależności od uwarunkowań tkwiących w organizmie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Dobre wychowanie, cechy odziedziczone dają pożądane wyniki, nie są one jednak „stuprocentowe”. Różne są efekty zasianego ziarna.
Wśród dwunastu wybranych uczniów Nauczyciela z Nazaretu nie zabrakło Judasza.
Nie rozstrzygniemy skomplikowanego problemu stopnia „wychowalności” i autoedukacji, ale nie wątpimy, że istnieją umiarkowane i zależne od różnych czynników możliwości wychowawczego wpływu na młode pokolenie, wpływu, który jest też procesem samowychowawczym. Więcej osiągamy przez to, kim jesteśmy, niż przez nauczanie zaprogramowane. Słuszne jest twierdzenie, że historia jest nauczycielką życia, ale też takie albo inne życie człowieka czy ludzkości stanowi pozytywną albo szkodliwą lekcję.

- Człowiek jest zdolny oceniać swoje postępowanie waloryzująco.

- Człowiek pozostaje pod wpływem działania różnych motywów. Jego sumienie, dobrze uformowane sumienie jako sąd moralny kształtują: rodzina, szkoła, mass media, Kościół, obyczajowość. Chodzi o to, by nasz sąd etyczny był podporządkowany woli Bożej przez wychowanie i samowychowanie. Obowiązek kształtowania sumienia spoczywa na wszystkich wychowawcach. Prawdziwy nauczyciel to taki człowiek, co daje nie tylko wiedzę, ale też umie podnosić serca i czynić ludzi lepszymi właśnie dzięki ustawicznej formacji sumienia własnego i wychowanków.

- Dziękuję za rozmowę.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Grzegorz z Nazjanzu

Niedziela Ogólnopolska 33/2007, str. 4-5

[ TEMATY ]

święty

anonimus / pl.wikipedia.org

Św. Grzegorz z Nazjanzu

Św. Grzegorz z Nazjanzu

Grzegorzu z Nazjanzu, pochodzący - podobnie jak Bazyli - z Kapadocji. Ten wspaniały teolog, mówca i obrońca wiary chrześcijańskiej z IV wieku był znany ze swojego daru wymowy, a jako poeta miał wnętrze subtelne i wrażliwe.

Grzegorz urodził się w rodzinie arystokratycznej. Matka ofiarowała go Bogu już w chwili narodzenia, które nastąpiło ok. 330 r. Po wstępnej edukacji w rodzinie uczęszczał do najbardziej znanych szkół swoich czasów. Najpierw przebywał w Cezarei Kapadockiej, gdzie przyjaźnił się z Bazylim, przyszłym biskupem tego miasta, a później w innych metropoliach starożytnego świata, jak Aleksandria w Egipcie, a przede wszystkim Ateny, gdzie ponownie spotkał Bazylego (por. „Oratio” 43, 14-24: SC 384, 146-180). Wspominając tę przyjaźń, Grzegorz napisze później: „Wówczas nie tylko ja odczuwałem podziw wobec mojego wielkiego Bazylego z racji powagi jego postaw, dojrzałości oraz mądrości jego wypowiedzi, ale zachęcałem do czynienia podobnie innych, którzy go jeszcze nie znali... Kierowało nami to samo pragnienie wiedzy… Była to nasza rywalizacja: nie o to, kto będzie pierwszy, lecz kto pozwoli drugiemu, żeby nim był. Wydawało się, jak byśmy mieli jedną duszę w dwóch ciałach” („Oratio” 43, 16. 20: SC 384, 154-156. 164). Są to słowa, w których zawarty jest w pewnym sensie autoportret tej szlachetnej duszy. Można sobie również wyobrazić, jak ten człowiek, który był zdecydowanie ukierunkowany na wartości pozaziemskie, bardzo cierpiał z powodu spraw tego świata. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Święci Bazyli Wielki i Grzegorz z Nazjanzu

CZYTAJ DALEJ

Jubileusz 2025: ostatnie tygodnie „Białego Ukrzyżowania” w Rzymie

2025-01-02 13:36

[ TEMATY ]

sztuka

Vatican News

Do 27 stycznia można podziwiać w Rzymie „Białe Ukrzyżowanie” Marca Chagalla. Jest to jedna z wielu inicjatyw Dykasterii ds. Ewangelizacji, która w ramach Jubileuszu 2025 oferuje wiernym w Wiecznym Mieście serię bezpłatnych wystaw dzieł sztuki pod hasłem „Jubileusz to kultura”. Dzieło Chagalla zostało wypożyczone z Art Institute of Chicago i jest wystawiane w Palazzo Cipolla na Via del Corso.

Jak przypomina Radiu Watykańskiemu Mélina de Courcy, historyk sztuki z Collège des Bernardins w Paryżu, Chagall, choć był praktykującym chasydzkim Żydem, w swej twórczości wielokrotnie powracał do tematu ukrzyżowania. „Białe Ukrzyżowanie” powstało w 1938 r.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję