Reklama

Wielkanoc po polsku!

Święta Wielkiej Nocy to największe święta chrześcijaństwa. Radość zwycięstwa życia nad śmiercią, miłości nad nienawiścią, życzliwości nad podłością. Warto temu świętowaniu nadać odpowiednią oprawę. Najlepiej, oczywiście, świętować po polsku, bo to i sercu, i słowiańskiemu charakterowi najbliższe.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święta Wielkanocne obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa przypadają na wiosnę. Czasem, jak w tym roku, na bardzo wczesną wiosnę. Początkowo miały miejsce w okresie żydowskiego święta Paschy, ale już na synodzie w Nicei ustalono, że Wielkanoc będzie przypadała zawsze w pierwszą pełnię księżyca po przesileniu wiosennym. Stąd Wielkanoc, inaczej niż święta Bożego Narodzenia, jest świętem „ruchomym”.
W dawnej Polsce naprawdę się pościło w Wielkim Poście. Kobiety w Popielec, który rozpoczyna ten czas, czyściły garnki piaskiem i ostrymi narzędziami, żeby nawet gram tłuszczu nie pozostał. Jadano więc jedynie kaszę, ziemniaki, żur i śledzie. Na dodatek popijano to jadło lekko osoloną wodą z dodatkiem czosnku (brr!). Gdy więc kończył się ten czas, radość panowała także ze względów kulinarnych, a wiejscy chłopcy przybijali znienawidzonego śledzia do drzewa.

Wielki Piątek

W tym jednym dniu nie odprawia się w Kościołach Mszy św. Wspomina się i rozpamiętuje mękę i śmierć Chrystusa. W porządnych domach nie wypadało w tym dniu nawet głosu podnosić. Co w warunkach współczesnego Chicago jest niewykonalne, w dawnej Polsce należało do obowiązku - przed wschodem słońca trzeba było umyć się w najbliższej rzece, stawie, potoku. Miało to symbolizować cielesne odżegnanie się od grzechu, ale i zabezpieczyć przed chorobami. Przypominano sobie wtedy przekroczenie przez Chrystusa rzeki Cedron.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielka Sobota

W Wielką Sobotę należało być cicho, bo... Pan Jezus śpi. Z należną więc temu dniu powagą szło się do kościoła na święcenie potraw. W przybranym pstrokato koszyczku musiało znaleźć się to wszystko, co na świątecznym stole. Do dziś prawie zawsze na wyposażeniu koszyczka są: chleb, kiełbasa, sól, pieprz, ocet oraz oczywiście pisanki. A w każdym kościele artyści lokalni, liderzy parafialni starają się wykonać symboliczny grób Chrystusa.
Polskie świętowanie Wielkiej Nocy słynie z oryginalności i niepowtarzalności obyczajów, wiele jest obrzędów lokalnych, które warto kultywować właśnie ze względu na ich unikalność. Polskie zwyczaje ludowe są mieszanką prastarego obrządku chrześcijańskiego i jeszcze starszych zwyczajów pogańskich.

Reklama

Wielkanocna symbolika

U początków chrześcijaństwa Święta Wielkanocne bardzo ściśle wiązano z rychłym nadejściem Chrystusa. Jednak od tamtych czasów sposób przeżywania tych Świąt uległ znacznym zmianom. Nie zmienił się tylko ich fundament - śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, tajemnica życia i śmierci. Cała symbolika Świąt Wielkanocnych krąży wokół tych pojęć: przemijania, śmierci i cudu Zmartwychwstania.
Czy zastanawialiśmy się, dlaczego stawiamy na świątecznych stołach i wkładamy do koszyczków ze święconką, np. baranka? Bo to symbol Chrystusa. Baranek pojawia się już w Starym Testamencie. W noc ucieczki Żydów z Egiptu krwią zabitego baranka znaczono drzwi domów Izraelitów, by Bóg ocalił pierworodnych od śmierci. Potem przez krew Baranka - Jezusa zostaliśmy wszyscy ocaleni od śmierci.
Jajko jest starożytnym symbolem życia. Filozofowie używali go w dyskusjach jako symbolu odradzania się życia. Uważa się je za metaforę ukrytego życia, tajemniczej siły istnienia i odradzania się życia w przyrodzie. Stąd też wywodzi się powiązanie symbolu jajka ze Zmartwychwstaniem. Tej poważnej symbolice towarzyszy nieco lżejsza, ludowa. Jajko to rodzaj staropolskiej walentynki. Chłopcy mieli w zwyczaju nie tylko obdarowywać ukochane ozdobnymi pisankami, ale w niektórych regionach do dobrego tonu należało rzucanie w wybrankę pisanką, co miało utwierdzać dziewczynę w przekonaniu o gorących uczuciach rzucającego.
Skąd wziął się pomysł, by zdobić jajka? Etnografowie twierdzą, że uważano to za zabieg niemal magiczny. Słowianie zaczęli malować jajka dopiero od X w. Mogły to czynić tylko kobiety, jako te, które noszą w sobie nowe życie. Jajka w zależności od techniki zdobienia nazywa się pisankami (bogate zdobienia na jednolitym tle), rysowankami, skrobankami (jajka rzeźbione), nalepiankami, wyklejankami. Obecnie wszystkie zdobione jajka potocznie nazywa się pisankami.
Nieprzypadkowe są też szlaczki, kwiatuszki, czy inne esy-floresy, które malujemy na pisankach. Szlaczki symbolizują bowiem nieśmiertelność, kolory: czerwień, czerń i biel szacunek dla zmarłych, natomiast brąz - pomyślność w rodzinie.
Dzielenie się święconym jajkiem z bliskimi przy świątecznym stole to umocnienie więzów. Według wierzeń ludowych broni rodzinę przed złymi wpływami z zewnątrz, zapewnia jej też nowe siły witalne i zdrowie.
Dotykanie zwierząt gospodarskich święconym jajkiem chroni je przed chorobami. Moc święconego jajka jest bowiem zupełnie niebywała, do tego stopnia, że nawet skorupki pełnią ważną rolę w świątecznych rytuałach domowych. Zgniecione skorupki rozsypywano wokół domu, by zapewnić mu ochronę, zakopywano w narożnikach pól, żeby zwiększyć urodzaj, a nawet przyczepiano do drzwi wejściowych, aby przyczyniały się do spokoju domowników.
Woda po gotowaniu jaj na pisanki to także substancja o dobroczynnym działaniu - umycie się nią zapewniało urodę dziewczętom, a chorym przywracało zdrowie. Woda z pokruszonymi skorupkami święconego jajka była uważana za lek na ból zębów.
Kurczaczek i zajączek nie są pomysłem Disneya. Jeszcze w XIX w. w Galicji mówiono: „Wstał z grobu (Chrystus) jak z jaja kurczę”. Zajączek w wielu starych kulturach kojarzony był z płodnością, przyrodą, odrodzeniem, ruchliwością oraz tchórzliwością. Jednak dopiero w XVII w. połączono ten symbol ze Świętami Wielkanocnymi. Do Polski zwyczaj ten dotarł z Niemiec na początku XX w. Zajączek jest raczej rekwizytem niż bohaterem obrzędu.

Lany Poniedziałek, czyli czas na śmigusa-dyngusa

Symbolika wody kojarzy się w chrześcijaństwie z obrzędami chrztu. Woda jest żywiołem przywracającym wiosną życie ziemi. Stare, ludowe zwyczaje zobowiązywały biorących udział w zabawie do przestrzegania pewnych zasad. W lany poniedziałek mężczyźni oblewali kobiety. Dopiero we wtorek panie mogły brać odwet, co więcej przywilej ten przysługiwał białogłowom aż do Zielonych Świątek. A jako że oblewanie wodą kojarzono z pomyślnością, także w życiu osobistym, brzydkie panny wolały same oblać się tego dnia wodą, niż wystawić na pośmiewisko innych. Wierzono bowiem powszechnie, że woda w Poniedziałek Wielkanocny „przyda licu gładkości i rumieńca”. Natomiast określenie „śmiguśny” to nic innego jak zbieranie po domach jadła w zamian za „nieoblanie wodą”. Po wsiach lano się na wiadra, w miastach im kawaler zamożniejszy, tym droższymi perfumami polewał, których kilka kropel mogło tylko spaść na wybrankę serca, inaczej wiadomo było, że panna ma do czynienia z gburem.
Z religijnej obrzędowości polskiej wsi do naszych czasów przetrwało jednak niewiele obyczajów. Praktykowane jeszcze pod koniec XIX i na początku XX w., po obu wojnach światowych straciły na znaczeniu. Eksterminacja polskiej ludności i ich repatriacje doprowadziły w wielu regionach kraju do przerwania ciągłości kulturowej. Nie bez znaczenia był także proces postępującej edukacji wsi, która zaprzeczyła starym przesądom, eliminując związane z tym zwyczaje. A szkoda!
Istnieją też pisankowe wróżby miłosne. Gdy na stole znajdzie się parzysta liczba jajek święconych, pannie wróży to rychłe zamążpójście. Obdarowywanie się święconym jajkiem przez zakochanych wróżyło im udany związek, pomyślność, potomstwo. Na Wołyniu istniał zwyczaj, według którego w Niedzielę Wielkanocną kawaler mógł ofiarować pannie pisankę, mówiąc: „Chrystus zmartwychwstał”, i trzykrotnie ją pocałować. Czyż nie warto podtrzymywać rodzime zwyczaje?

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w Kościele chodzi o przekaz łaski!

2024-05-21 20:35

- Jesteście potrzebni do przekazywania łaski - mówił kard. Grzegorz Ryś do przyszłych diakonów archidiecezji łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję