Reklama

Ewangelizacja i Caritas w parafii jako owoc Eucharystii

Niedziela łowicka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Umiłowani,
Siostry i Bracia w Chrystusie
Drodzy Diecezjanie!

Od Środy Popielcowej przeżywamy okres Wielkiego Postu. Naszą uwagę, nasze myśli, uczucia i wolę kierujemy ku Jezusowi Chrystusowi, który został wydany w ręce ludzi. Ludzie osądzili Syna Bożego, skazali na śmierć i ukrzyżowali.
Zanim jednak Jezus został pochwycony przez oprawców, wpierw sam siebie wydał w ręce Apostołów. Uczynił to w czasie Ostatniej Wieczerzy, karmiąc uczniów swoim Ciałem i Krwią. Uczniowie przyjęli niezwykły Pokarm. Myślą i sercem uwierzyli swemu Mistrzowi, ale taka wiara, pozbawiona wtedy jeszcze uczynków, nie zdołała skłonić ich do wytrwania przy Nim w godzinie Jego męki i śmierci. To była bolesna lekcja zawinionej bezradności. Uczestnik tych wydarzeń - św. Jakub - jakby ku przestrodze wszystkim wierzącym zapisał w swym liście słowa: „Wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie” (Jk 2,17). Czy bardzo się pomylimy, jeśli dziś dopowiemy od siebie: „Wiara bez uczynków prowadzi do śmierci”?
W każdej Eucharystii Chrystus powierza się Kościołowi, powierza się każdemu z nas. Z Eucharystii Kościół czerpie siłę do nowej ewangelizacji. Jednak sama ewangelizacja, pozbawiona dzieł miłosierdzia wobec bliźnich, mogłaby się okazać zachowaniem równie bezradnym, jak postawa Apostołów wobec męki i śmierci Chrystusa. Taka ewangelizacja nie jest wiarygodna. Więcej! Może nawet irytować ludzi i ostatecznie prowadzić do odrzucenia wiary.
Papież Jan Paweł II, kreśląc pod koniec Wielkiego Jubileuszu główne kierunki pracy duszpasterskiej w nowym tysiącleciu, nauczał, że „... Kościół na drodze swego rozwoju historycznego będzie potrzebował wielu różnych rzeczy; jeśli jednak zabraknie mu miłości (rozumianej jako służba bliźnim), wszystko inne będzie bezużyteczne” (NMI, 42). Służba wobec bliźnich, nazywana w Kościele caritas, jest znakiem rozpoznawczym Kościoła, miarą jego wiarygodności i podstawą nadziei jego trwania i rozwoju w przyszłości. Czy Eucharystia budzi w nas potrzebę podejmowania dzieł takiej miłości?

Reklama

1. Głosić Chrystusa
Wypływająca z tajemnicy Eucharystii ewangelizacja zawsze jest głoszeniem Jezusa Chrystusa. Najpierw ukazuje Jego Osobę jako prawdziwego Syna Bożego i prawdziwego Człowieka. Jednocześnie jest głoszeniem Jego nauki przez Słowo, które rodzi wiarę. Wreszcie ewangelizacja prowadzi do kontemplacji oblicza Chrystusa jako Pana i Zbawiciela. Natomiast miłość służebna - caritas - jest samym sercem ewangelizacji. Jest żywym świadectwem decyzji człowieka, że wierząc w Chrystusa, prawdziwie żyje z Nim, żyje dla Niego, żyje przez Niego dla Boga i dla bliźnich.
Ojciec Święty Jan Paweł II w liście apostolskim Novo Millennio Ineunte ukazuje, jak istotny jest związek pomiędzy kontemplacją a miłością służebną: „Rozpoczynający się wiek i tysiąclecie będą świadkami (...) jak wielkiego poświęcenia wymaga miłosierdzie wobec najuboższych. Jeśli nasze działania rzeczywiście mają początek w kontemplacji Chrystusa, to powinniśmy umieć Go dostrzegać przede wszystkim w twarzach tych, z którymi On sam zechciał się utożsamić: «Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; byłem spragniony, a daliście Mi pić; byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie; byłem nagi, a przyodzialiście Mnie; byłem chory, a odwiedziliście Mnie; byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie» (Mt 25, 35-36)” (NMI, 49). Według Ojca Świętego, wierność temu wezwaniu jest sprawdzianem wierności Kościoła wobec Chrystusa (por. NMI, 49).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Prawdziwe oblicze Chrystusa w Kościele i w świecie
Podobnie jak w czasie Mszy św. Chrystus Eucharystyczny uobecnia się przez słowo i gest kapłana, tak i w społecznej działalności Kościoła Chrystus daje się poznać przez ewangelizację i miłość służebną. Ewangelizacja i caritas są zatem nierozdzielne, podobnie jak słowa i gesty kapłana w czasie Mszy św. Nie można ewangelizacją zastąpić miłości służebnej, podobnie jak nie można samymi słoami zastąpić gestu konsekracji, łamania chleba czy też Komunii wiernych. Ewangelizacja bez caritas jest martwa, a caritas bez ewangelizacji nie jest wiarygodna - nie jest głoszeniem Chrystusa. Dopiero obydwie razem ukazują prawdziwe oblicze Jezusa obecnego w Kościele.
Skoro w naszych wspólnotach parafialnych sprawowana jest Eucharystia, skoro uczestniczą w niej członkowie rozmaitych ruchów i wspólnot należących do Kościoła, to wydaje się koniecznym, aby po zakończeniu Mszy św. naszej modlitwie, rozważaniu i głoszeniu słowa Bożego towarzyszyły konkretne dzieła ewangelizacji i miłości bliźniego.
Jeśli uczestniczymy we Mszy św. jako Ofierze Chrystusa, to i nasze zaangażowanie wobec bliźnich powinno mieć charakter ofiary - daru złożonego z samych siebie. Zbyt łatwo chyba ograniczamy praktykę miłosierdzia do okazjonalnych datków na tzw. jałmużnę. Zbyt łatwo uspokajamy swoje sumienia, oddając ubogim to, co nam zbywa, albo już nie jest potrzebne. Takie zachowanie bywa upokarzające dla szukających pomocy. Oni potrzebują człowieka, bezinteresownej ofiary serca, spotkania z kimś, kto choć trochę poświęci siebie, zatrzymując się nad ich biedą i cierpieniem. „Potrzebna jest dziś nowa wyobraźnia miłosierdzia” - powie Jan Paweł II (NMI, 50). Dopiero takie głębsze, osobowe zaangażowanie pozwoli dostrzec prawdziwe przyczyny ludzkiej nędzy, wyjść na przeciw autentycznym potrzebom leżącym u źródeł ujawniającej się na zewnątrz biedy i ludzkiego cierpienia.
Prawdziwe oblicze Chrystusa w świecie to przepojone miłością słowa i czyny wiernych Kościoła, pobudzonych przez uczestnictwo w Ofierze Eucharystycznej do oddania samych siebie bliźnim.

Reklama

3. Ponownie odkryć znaczenie ludzkiej solidarności
Komunia św., w której żywy Chrystus przychodzi pod postacią Chleba do wiernych i pozostaje w ich sercach, jest samą istotą solidarności, rozumianej jako współprzeżywanie i współtworzenie historii ludzkiego życia. Chrystus nie tylko dostrzega ludzką słabość, ale też odpowiada na nią darem z samego siebie. Jest z nami i jest w nas jako żywa Nadzieja, abyśmy dzięki Niemu przezwyciężyli zło niszczące nasze życie.
Podobnie też i w działaniu wspólnoty Kościoła wobec ubogich i cierpiących potrzebna jest solidarność, rozumiana jako współuczestniczenie i współtworzenie historii życia z ludźmi oczekującymi daru miłości. Być razem z samotnymi, starszymi, ubogimi, razem z rodziną doświadczającą trudności, razem z bezrobotnymi. Współtworzyć wraz z nimi nową historię ich życia, przepełnioną nadzieją na dobro. Być solidarnym oznacza więc przez komunię życia dać nadzieję tym, którzy przez dramat biedy i cierpienia ją utracili. Bez takiej ludzkiej solidarności nasza osobista wiara może okazać się tylko wygodną, pozbawioną ryzyka, daleką od życia, liturgiczną celebracją własnego egoizmu.
Ojciec Święty, otwierając oczy wierzących na nowe przejawy ubóstwa w świecie, dodaje: „Winniśmy zatem postępować w taki sposób, aby w każdej chrześcijańskiej wspólnocie ubodzy czuli się jak u siebie w domu. Czyż taki styl bycia nie stałby się największą i najbardziej skuteczną formą głoszenia Dobrej Nowiny o Królestwie Bożym? Bez tak rozumianej ewangelizacji, dokonującej się przez miłosierdzie i świadectwo chrześcijańskiego ubóstwa, głoszenie Ewangelii - będące przecież pierwszym nakazem miłosierdzia - może pozostać niezrozumiane i utonąć w powodzi słów, którymi i tak jesteśmy nieustannie zalewani we współczesnym społeczeństwie przez środki przekazu” (NMI, 50).

Drodzy Diecezjanie!
Jak poucza nas Apostoł Jakub: „Wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie” (Jk 2,17) Być może dotychczas skłonni byliśmy uważać, że wystarczającym czynem wynikającym z wiary jest samo uczestnictwo we Mszy św. Musimy jednak przyznać, że przeżywanie Eucharystii jako Ofiary Chrystusa odkrywa przed nami powinność ofiarowania siebie bliźnim. Chrystus oczekuje od nas czynów wynikających z wiary, a polegających na ewangelizacji i miłości służebnej.
Ewangelizacja i caritas powinny być owocem uczestniczenia w Ofierze Eucharystycznej, znakiem żywej wiary. Chrystus, który w Komunii św. powierza się dłoniom i sercom wiernych nieustannie oczekuje, że tym razem nie powtórzy się sytuacja Jego osamotnienia i opuszczenia. Liczy na to, że dostrzeżemy Jego obecność w tych, którzy dzisiaj przez trudną sytuację swego życia w sposób szczególny dźwigają Jego krzyż. Ufa, że służąc biednym i cierpiącym, Jemu samemu przyjdziemy z pomocą.
Niech tegoroczny Wielki Post stanie się dla nas wszystkich czasem bardziej intensywnego przeżywania Ewangelii w konkretnych czynach wobec innych. Zechciejmy zatem podjąć postanowienie przynajmniej jednego dobrego uczynku, który będzie konkretną pomocą potrzebującym - znakiem caritas.
Na dni owocnego przeżywania czasu Wielkiego Postu wszystkim z serca błogosławię: w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję