Reklama

Dzieła sztuki w praskiej katedrze

Obrazy z Muzeum Narodowego oglądać można w katedrze warszawsko-praskiej. - To przykład dobrej współpracy, który mógłby zaistnieć także w innych miastach Polski - mówi Ferdynard Ruszczyc, dyrektor Muzeum Narodowego.

Niedziela warszawska 5/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieła wypożyczone zostały z inicjatywy ordynariusza diecezji warszawsko-praskiej abp. Sławoja Leszka Głódzia. Pierwszy z czterech obrazów: Chrystus w Emaus pędzla Jana Tera Borcha (XVII w.), eksponowany jest w kaplicy Jezusa Miłosiernego, znajdującej się po lewej stronie ołtarza głównego. Znany temat religijny - spotkanie Jezusa z uczniami po Zmartwychwstaniu, Borch przedstawia w interesujący sposób. Decydującą rolę w obrazie odgrywa światło, którym artysta nie tylko modeluje postaci, ale także podkreśla przesłanie sceny. To jedno z niewielu dzieł, które pozostawił po sobie ten utrechcki malarz ze środowiska caravaggionistów. Obraz wypożyczony został do katedry praskiej w związku z przeżywanym w Kościele Rokiem Eucharystii.
W świątyni podziwiać można także Ostatnią Wieczerzę znakomitego francuskiego malarza scen religijnych i portretów Jeana Jouveneta (1644-1717). Obraz znajduje się nad tabernakulum. Jest on autorskim powtórzeniem sceny Ostatniej Wieczerzy wystawionej na paryskim salonie w 1704 r. Chociaż Jouvenet sięgnął po bardzo popularny w malarstwie temat, to nadał mu indywidualny rys widoczny w sposobie kompozycji sceny. Dzieło utrzymane jest w tradycji akademickiego francuskiego baroku. Warto zwrócić uwagę na świetne sportretowanie Apostołów w pełnej ekspresji scenie ustanowienia Eucharystii.
W kaplicy bocznej św. Antoniego, znajdującej się po prawej stronie katedry, umieszczony jest Poliptyk Bożonarodzeniowy z 1906 r. Hansa Thomy. Sześć dzieł składających się na cykl obrazowy ukazuje sceny związane z narodzeniem Pańskim. Są to kolejno od lewej: Anioł z gwiazdą betlejemską, Bóg Ojciec ze stajenką, objawienie Anioła pasterzom, Trzej Królowie w drodze do Betlejem oraz Matka Boża adorująca Dzieciątko.
Thoma był jednym z najbardziej cenionych artystów niemieckich przełomu XIX i XX w. W jego twórczości znajduje się wiele dzieł o tematyce chrystologicznej, są to głównie sceny odwołujące się do nauk i działalności publicznej Jezusa. W latach 1904-1906 Thoma wykonał cztery wersje przedstawienia z Narodzeniem Pańskim. Najbardziej znane znajduje się w kaplicy Hansa Thomy przy Kunsthalle w Karlsruhe. Kaplica została ufundowana przez Wielkiego Księcia Badenii Fryderyka I i grupuje dzieła malarza ukazujące sceny z życia Chrystusa, od narodzin aż do zbawczej śmierci na Kalwarii. Cykl obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego jest rzadkim przykładem zainteresowania się tematyką religijną na przełomie XIX i XX w.
W kaplicy św. Antoniego znajduje się także Spowiedź Vlastimila Hofmana, obraz namalowany przez niderlandzkiego artystę w 1906 r.
Dyrektor Ruszczyc wyraża zadowolenie, że obrazy z Muzeum Narodowego mogą znaleźć godne miejsce prezentacji, jakim jest kościół. Katedra warszawsko-praska jest drugą w stolicy świątynią, w której znajdują się dzieła malarskie wypożyczone z Muzeum Narodowego. Obrazy w ekspozycji stałej są także w kościele św. Brata Alberta na pl. Teatralnym. W katedrze św. Floriana będą one przebywały czasowo. Dzieła mają służyć lepszemu przeżywaniu przez wiernych wydarzeń w poszczególnych okresach roku liturgicznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

150 minut do potęgi

2024-05-11 09:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko projekt infrastrukturalny, lecz także manifestacja polskiej determinacji i ambicji. W kraju, gdzie przez lata samo mówienie o potrzebie rozwoju i byciu na równi z zachodem było kwestionowane. Gaszenie polskich ambicji pustymi hasłami o „megalomanii”, „mocarstwowości” i „machaniu szabelką” to zmora ostatnich 35 lat. Dziś sama idea CPK stanowi punkt zwrotny, jako symbol odrzucenia kompleksów na rzecz przyszłościowych inwestycji.

Zacznijmy od faktu, że projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale cała, rozległa sieć kolei, którą może zobrazować jedna liczba: 2,5 godziny, czyli 150 minut. Tyle zajmowałby dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Złożyli przysięgę, będą święceni

2024-05-10 23:38

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

wsd świdnica

alumni

archiwum prywatne

Marcin Dudek składa przysięgę przed święceniami diakonatu.

Marcin Dudek składa przysięgę przed święceniami diakonatu.

W sobotę 11 maja Kościół świdnicki cieszyć się będzie z czterech nowych duchownych.

CZYTAJ DALEJ

Rzym: Papież Franciszek odwiedzi Kapitol

2024-05-11 13:55

[ TEMATY ]

Rzym

Papież Franciszek odwiedzi Wzgórze Kapitolińskie w Rzymie 10 czerwca o godzinie 9:00. Wiadomość, która została ogłoszona przez kapelana lokalnej policji Roma Capitale, ks. Massimo Cocci, podczas inauguracji nowego posterunku policji drogowej na Piazza del Campidoglio, została teraz potwierdzona przez Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

26 marca 2019 r., dokładnie dziesięć lat po ostatniej wizycie papieża na Kapitolu, papież Franciszek odwiedził Campidoglio - Kapitol. Ówczesna burmistrz Rzymu, Virginia Raggi (dziś burmistrzem jest Roberto Gualtieri), przyjęła papieża w Palazzo Senatorio, a następnie towarzyszyła mu w prywatnym spotkaniu w swoim gabinecie. Była także u jego boku podczas innych etapów wizyty, w tym ostatnim w Sali Juliusza Cezara, skąd papież zaapelował do Rzymu i Rzymian: "Niech Rzym, zapłodniony krwią męczenników umie czerpać ze swej kultury, ukształtowanej przez wiarę w Chrystusa zasoby kreatywności i miłości niezbędne do przezwyciężenia obaw, które grożą zablokowaniem inicjatyw i możliwych dróg. Mogą one sprawić, że miasto rozkwitnie, stanie się bardziej braterskie i stworzy możliwości rozwoju, zarówno obywatelskiego jak i kulturowego, gospodarczego i społecznego. Niech Rzym będzie miastem mostów, a nie murów!".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję