Młodzi Afrykanie do Papieża: więcej dialogu i mniej korupcji w Kościele
Młodzi Afrykanie napisali do Franciszka osobisty list przed październikowym Synodem Biskupów poświęconym młodzieży. „Chcielibyśmy, aby biskupi i księża dedykowali nam więcej czasu i nas słuchali. Zależy nam również na większej inkulturacji i na tym, by było mniej korupcji w Kościele” – piszą młodzi.
Sygnatariusze listu określają siebie „młodymi misjonarzami” wyrosłymi z doświadczenia charyzmatu posługującego w Afryce Zgromadzenia Misjonarzy Kombonianów. Od dwóch lat regularnie spotykają się na modlitwie i wspólnej refleksji. Pochodzą m.in. z Kenii, Zambii i Sudanu Południowego i wielu z nich ma za sobą doświadczenie dorastania na ulicy, a także dzieciństwa spędzonego w obozach dla uchodźców. Łączy ich wiara i zatroskanie o przyszłość Kościoła na Czarnym Lądzie.
„Nasz kontynent potrzebuje reewangelizacji. Jeśli chodzi o liczby chrześcijaństwo w Afryce wprawdzie bardzo dynamicznie się rozwija, jednak zdecydowanie gorzej jest z jakością wiary” – piszą młodzi do Papieża. Dzielą się z nim refleksją nad zbyt zhierarchizowanym Kościołem, dalekim zwykłym ludziom: „Chcielibyśmy by biskupi i kapłani spotykali się z nami twarzą w twarz nie tylko przy okazji wielkich uroczystości”. W liście do Papieża duży akcent kładą na konieczność większej inkulturacji. Wskazują, że wciąż zbyt często w Afryce adaptowane są modele europejskie często nieprzystające do miejscowych realiów. „Ewangelia niejednokrotnie wydaje się nam pokarmem przygotowanym przez mamy nieznajomych, a my kochamy jeść potrawy afrykańskie” – podkreślają młodzi. Zaznaczają m.in., że potrzebują promowania i utrwalania rodzimych wzorców, których nie brakuje. W tym kontekście przypominają m.in. męczenników braterstwa z Burundi, którzy ponad podziały etniczne postawili wiarę w Chrystusa.
Pisząc o trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej i konfliktach trawiących Afrykę ze smutkiem wskazują, że korupcja, interesy polityczne i trybalizmy mocno naznaczają życie Kościoła. Apelują do biskupów, by większy nacisk kładli na budowanie prawdziwej wspólnoty. W swym liście młodzi Afrykanie przedstawiają też Franciszkowi propozycję, którą kierują do swych pasterzy, aby przez najbliższą dekadę nie martwili się o budowanie kolejnych kościołów, tylko skoncentrowali się na umacnianiu wspólnoty i budowaniu pokoju.
Porzucane dzieci przez rodziców, którzy nie są w stanie ich wyżywić i ponad milion uciekinierów z kraju do wrogiego Sudanu - to sytuacja, do jakiej doprowadził brak jedzenia w najmłodszym i jednym najbiedniejszych państw Afryki. W akcję pomocy społeczności ogarniętej kataklizmem humanitarnym angażuje się m.in. Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej oraz Salezjański Wolontariat Misyjny.
- W efekcie blisko 50 letniej wojny domowej, ponad 10 tysięcy dzieci znalazło się na ulicach miast Sudanu Południowego. Zdecydowały się one na opuszczenie swoich domów na wioskach, gdyż ich rodziny nie są w stanie zaspokoić ich podstawowych potrzeb takich jak jedzenie, dostęp do edukacji czy ubrań - informują salezjańscy wolontariusze. Wskazują, że dzieci, pozostawione bez opieki i dachu nad głową zmuszone są do kradzieży, aby przetrwać kolejny dzień. Wiele z nich cierpi z powodu skrajnego wyczerpania, wygłodzenia i ciężkich chorób.
Piękno rodziny budują wszyscy, którzy ją tworzą. Wszyscy w niej są nauczycielami i uczniami. Są nawzajem dla siebie przykładem i wzorem, zachętą do dobra i gotowi na przebaczenie. Ponoszą wspólną odpowiedzialność za dobro. A wówczas nie tylko go pomnażają, ale też strzegą przed mnóstwem zagrożeń. Siłę twórczą posiada wyłącznie rodzina piękna w relacje.
Rodzice Jezusa chodzili co roku do Jeruzalem na Święto Paschy. Gdy miał lat dwanaście, udali się tam zwyczajem świątecznym. Kiedy wracali po skończonych uroczystościach, został młody Jezus w Jerozolimie, a tego nie zauważyli Jego Rodzice. Przypuszczając, że jest wśród pątników, uszli dzień drogi i szukali Go między krewnymi i znajomymi. Gdy Go nie znaleźli, wrócili do Jeruzalem, szukając Go. Dopiero po trzech dniach odnaleźli Go w świątyni, gdzie siedział między nauczycielami, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. Wszyscy zaś, którzy Go słuchali, byli zdumieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami. Na ten widok zdziwili się bardzo, a Jego Matka rzekła do Niego: «Synu, czemu nam to uczyniłeś? Oto ojciec Twój i ja z bólem serca szukaliśmy Ciebie». Lecz on im odpowiedział: «Czemu Mnie szukaliście? Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca?» Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi i wrócił do Nazaretu; i był im poddany. A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te sprawy w swym sercu. Jezus zaś czynił postępy w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi.
Bardzo lubię wymyślne wysiłki egzegetów, mające na celu wygładzenie rzekomych chropowatości Biblii. Na przykład taką próbę usprawiedliwienia nieuwagi Maryi i Józefa, którzy zagubili Jezusa w świątyni: „przypuszczać należy, że kobiety maszerują dużo wolniej niż mężczyźni, stąd na pewno Maryja wyruszyła w drogę powrotną z Jerozolimy wcześniej niż Józef, a ten podążył za Nią dopiero kilka godzin później. Ona myślała, że Jezus jest z Józefem, on – że pozostał z Maryją”.
Misternie zbudowana konstrukcja nie bardzo jednak przystaje do opowiadania Łukasza, który stwierdza jedynie, że rodzice nie zauważyli, iż ich dwunastoletni Syn pozostał w Świętym Mieście.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.