Reklama

Wiadomości

Henryk Miłek – ostatni dyrygent Kapeli Jasnogórskiej

[ TEMATY ]

organy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Henryk Miłek (1878-1943) jest nowo odkrywanym kompozytorem, po niemal 80 latach całkowitego zapomnienia. Fundacja Maestro z Krakowa stara się przywrócić go polskiej kulturze – w tym celu uruchomiła całoroczny projekt, dzięki któremu, w 140. rocznicę urodzin Miłka, jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności w aż 20 miejscach w całej Polsce (miejscach, a nie miastach, ponieważ wśród nich będą również, powiązane z życiem kompozytora, wsie).

Pierwsze wydarzenia Roku Miłka już za nami:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

 odbyły się warsztaty filmowe o tematyce osnutej wokół życia i twórczości Miłka (również z jego muzyką w tle) – październik-listopad 2017;

 poświęcone Marszałkowi Piłsudskiemu pieśni Miłka zabrzmiały 5 grudnia 2017 w Operze Wrocławskiej;

 kilka preludiów jego preludiów organowych można było usłyszeć w olsztyńskiej Bazylice Konkatedralnej 8 grudnia 2017;

 9 grudnia 2017 odbył się koncert kolęd Miłka w Wawrzeńczycach pod Krakowem (to miejsce, gdzie kompozytor przyszedł na świat);

 jego „Msza Pasterska” została zaprezentowana 20 stycznia 2018 również w Wawrzeńczycach i powtórzona dzień później w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.

Henryk Miłek pojawił się na Jasnej Górze w 1911 roku, za czasów 73. przeora o. Justyna Welońskiego. Przyjechał do Częstochowy z Kielc, gdzie wcześniej pracował jako organista Bazyliki Katedralnej. W klasztorze objął prestiżową funkcję dyrygenta Kapeli Jasnogórskiej, zespołu o nieprzerwanej wówczas tradycji, obejmującej ponad 300 lat.

Miłek, wraz z żoną Władysławą i 3-letnim synem Stasiem, zamieszkał w obrębie murów klasztornych, w tzw. Domu Muzykantów, tuż obok Bramy Lubomirskich.

Zaraz po objęciu swojej funkcji, dyrygent zabiera się intensywnie do pracy – sprawdza poziom muzyczny członków Kapeli, spisuje Memoriał o stanie zespołu oraz zaprowadza wzorową organizację prób i występów (przed jego przybyciem dyscyplina muzyków uległa znacznemu rozprężeniu).

Reklama

Na kierujących Kapelą byli zwykle wybierani nie tylko pierwszorzędni dyrygenci, ale zarazem uzdolnieni kompozytorzy. W muzycznych zbiorach klasztoru znajduje się wiele utworów napisanych przez jasnogórskich kapelmistrzów, w tym utwory Henryka Miłka.

W przededniu I wojny światowej, ruch pielgrzmkowy osłabł na tyle, że Kapela musiała zostać rozwiązana, nie było środków na jej utrzymanie. Miłek – ostatni dyrygent zespołu – przenosi się do Łodzi.

Jasnogórski okres działalności kompozytora zaowocował nie tylko utworami religijnymi. W Częstochowie Henryk Miłek tworzy również wiele pieśni patriotycznych, a także operę dziecięcą „Żabi król”, która zyskała później wielką popularność.

Po Henryku Miłku pozostało ponad 100 kompozycji – przede wszystkim pisanych na chóry, którymi przez całe życie dyrygował. To muzyka wygodna do śpiewania, która i dziś podoba się wykonawcom.

W dotychczasowych koncertach wzięły udział zespoły – ARS Cantandi Chór Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz Chór Opery Wrocławskiej (oba pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys) i organiści – Filip Presseisen oraz Krzysztof Michałek.

20 stycznia 2018 r., w 140. – co do dnia – rocznicę urodzin kompozytora w kościele pw. św. Marii Magdaleny w Wawrzeńczycach została odsłonięta pamiątkowa tablica poświęcona kompozytorowi autorstwa warszawskiej rzeźbiarki Aleksandry Śmietany. Uroczystej mszy św. za duszę Henryka Miłka i jego żony Władysławy przewodniczył o. Włodzimierz Ogorzałek, opiekun chórów jasnogórskich.

Niebawem (10 lutego 2018, o godz. 19.) odbędzie się monograficzny koncert organowy – światowe prawykonanie przez Rościsława Wygranienkę 30 preludiów organowych Henryka Miłka w miechowskiej Bazylice Bożogrobców.

Rościsław Wygranienko

Reklama

Koncertujący organista-wirtuoz, specjalizujący się w dawnej i romantycznej muzyce polskiej. Urodził się w 1978 r. w Symferopolu na Ukrainie. Ukończył, z wynikiem celującym, Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (klasa organów prof. Joachima Grubicha). Edukację uzupełniał u wielu znakomitych artystów, m.in.: Johannesa Gefferta, Bernharda Haasa, Martina Haselböcka, Edgara Krappa, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Edith Picht-Axenfeld, Christophera Stembridge’a, Luigiego Ferdinando Tagliaviniego. Jest laureatem konkursów organowych: Międzynarodowego Festiwalu im. Stanisława Ormińskiego w Rumi – III nagroda (2001), I nagroda (2002); Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii – I nagroda oraz Nagroda Kantonu Valais (2003); Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu – I nagroda oraz Nagroda za najlepszą interpretację dzieła F. Nowowiejskiego (2005). Ma w dorobku wydane drukiem prace z dziedziny historii muzyki i wykonawstwa muzycznego, nagrania dla firmy DUX Recording Producers (jedna z płyt była nominowana do „Fryderyka” w 2006), liczne nagrania telewizyjne i radiowe (również dla Radia Suisse Romande i Radia Watykańskiego).

Dla Towarzystwa im. F. Nowowiejskiego nagrał Dumkę (światowe prawykonanie), V Symfonię Organową oraz finał z VI Symfonii Organowej Feliksa Nowowiejskiego (2006; dwupłytowy album CD „Feliks Nowowiejski znany i nieznany”). Na zamówienie Urzędu Miasta Szczecina nagrał płytę „Arcydzieła szczecińskiej muzyki organowej” (2015; w większości utwory dotychczas nieutrwalane).

Od lat prowadzi badania naukowe nad polską muzyką organową, propaguję ją w kraju i za granicą. W wydawnictwie Polihymnia opublikował, po raz pierwszy od 188 lat, unikatowy pomnik polskiej kultury muzycznej – Fugę na temat „Jeszcze Polska nie zginęła” Karola Kurpińskiego. Jako pierwszy w historii światowej fonografii nagrał w 2006 r. dla wydawnictwa Acte Préalable komplet utworów Adama z Wągrowca (†1629) i Petrusa de Drusina (†1611) oraz całą Warszawską Tabulaturę Organową (ok. 1680) na jednych z najstarszych zachowanych polskich organów w Kazimierzu Dolnym.

Reklama

Współpracuje z wybitnymi wokalistami, instrumentalistami oraz zespołami (Małgorzata Armanowska, Iwona Hossa, Piotr Kusiewicz, Piotr Łykowski, Elżbieta Pańko, Juliusz Pietrachowicz, Justyna Reczeniedi, Stanisław Skoczyński, Krystyna Szostek-Radkowa, Ulrich von Wrochem, orkiestra symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej i Filharmonii Lubelskiej, Białoruska Narodowa Orkiestra Kameralna, „Camerata Vistula”, Kwartet Podlaski, Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna), zajmuje się również kameralistyką fortepianową oraz korepetycją operową. Rościsław Wygranienko był członkiem jury Konkursu Dawnej Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (2004) oraz Międzynarodowego Konkursu Organowego w Saint-Maurice w Szwajcarii (2009, 2011). Występuje na prestiżowych festiwalach w kilkunastu krajach Europy. Ma w repertuarze ponad 2000 utworów, w tym wiele współczesnych, jemu zadedykowanych (R. Twardowski, B. Konowalski, Z. Kozub). Od roku 2010 jest dyrektorem muzycznym i organistą Kościoła Anglikańskiego w Warszawie.

Więcej informacji o artyście można znaleźć na stronie www.concertorganist.eu.

Dalsze koncerty, organowe i chóralne, są zaplanowane m.in. w Częstochowie, Tarnowie, Kielcach, Sosnowcu, Łodzi i Pabianicach. Uwieńczeniem całorocznych wydarzeń będzie wydanie biografii i całości odnalezionej spuścizny kompozytorskiej Miłka a także zrealizowanie nagrań jego utworów.

2018-02-03 09:56

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historyczna perełka

Niedziela bielsko-żywiecka 20/2022, str. VII

[ TEMATY ]

zabytki

organy

Tomasz Gronkowski

Członkowie Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w trakcie odbioru instrumentu

Członkowie Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w trakcie odbioru instrumentu

W Bielanach przywrócono pełnię brzmienia zabytkowych organów.

Decyzję o generalnym remoncie organów podjął 3 lata temu proboszcz parafii św. Macieja ks. Andrzej Zając. – Poprzedni remont był wykonywany 33 lata temu. Dzięki zaangażowaniu parafian i ich hojności, udało się przywrócić świetność instrumentowi i spłacić wszystkie koszty. Z pieniędzy, które jeszcze zostały, zakupimy witraż bł. kard. Wyszyńskiego do kaplicy na Zasolu – mówi kapłan. Remont organów o trakturze mechanicznej prowadził organmistrz Andrzej Guziak z Zakopanego. Wymienił m.in. instalację elektryczną i zużyte podzespoły organów, naprawił zniszczenia wskutek działania drewnojadów, dokonał przeglądu podzespołów, odnowił klawiatury, zrealizował korekty w dyspozycji, intonacji i stroju. Organy były gotowe już na Niedzielę Bożego Miłosierdzia. W parafii gościł przewodniczący Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej ks. dr Krzysztof Kurnik, który głosił słowo Boże i opowiedział o organach. Natomiast wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i pedagog Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej – Szkoły Muzycznej II stopnia w Bielsku-Białej dr Michał Duźniak przybliżył ich brzmienie po remoncie.

CZYTAJ DALEJ

Matko Boża Piaskowa, módl się za nami...

2024-05-16 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

Jan Paweł II zatwierdził z kolei tytuł Matki Bożej Kodeńskiej jako Matki Jedności. Burzliwe losy obrazu Matki Bożej Kodeńskiej ilustrują, jak kręte i skomplikowane drogi prowadzić mogą do pojednania ludzi z Bogiem i pomiędzy sobą.

Rozważanie 17

CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję