Reklama

Kolegiata Piasta Henryka (6)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół górny

Wnętrze kościoła górnego ma wręcz doskonałe proporcje. W nawie głównej zastosowano najwcześniej w tej części Europy sklepienia czterorombowe gwiaździste (bez żeber diagonalnych) i trójpodporowe. W nawach bocznych zaś równie oryginalne, ekspresyjne sklepienia trójdzielne dziewięciopolowe. Oba typy sklepień dźwiga dwuipółprzęsłowy korpus charakteryzujący się szerokim rozstawem spłaszczonych filarów. Równie imponujący jest prześwietlony olbrzymimi, gotyckimi oknami chór - długi i wysoki o nierozczłonkowanych ścianach, wzorowany na kościołach zakonów żebraczych z kręgu czesko-austriackiego. To pierwsze takie rozwiązanie we Wrocławiu.
Stojący w prezbiterium pentaptyk z 1403 r. przedstawia Maryję z Dzieciątkiem w asyście św. Jakuba i św. Katarzyny. Rzeźbione są tylko figury w szafie środkowej i jedna strona skrzydeł wewnętrznych, pozostałe są malowane. Dzieło to powstało w warsztacie śląskim.
Bardziej dostosowany skalą do wnętrza był stojący tutaj dawniej neogotycki, wysoki ołtarz, zaprojektowany w 1866 r. (wraz z neogotyckimi stallami) przez Alexisa Langera, którego centralną część zajmował obraz autorstwa J. Schraudolpha, przedstawiający cesarzową Helenę z krzyżem. Flankowały go figury św. Paulusa i św. Bartłomieja. Z obu stron tabernakulum stały figury czterech ewangelistów, a krzyż znajdujący się powyżej obrazu ołtarzowego ozdabiały rzeźby przedstawiające Maryję i św. Józefa. Krzyż ozdabiał herb sufragana wrocławskiego Balthasara von Liesch (1626-1661), proboszcza kolegiaty. Niestety, podczas odbudowy po II wojnie światowej poddano kolegiatę purystycznej regotyzacji: usunięto nie tylko ołtarz główny, ale i wiele elementów wystroju barokowego, w tym uszkodzone w niewielkim stopniu empory chóru organowego (barokizacja wnętrza nastąpiła ok. 1750 r.). Uchroniły się jedynie stiukowe obudowy ołtarzowe transeptu o formach architektoniczno-rzeźbiarskich w stylu regencji, ale zubożone o wielkie obrazy, figury i wazy. W ołtarzu transeptu północnego jest obraz J. F. Backera przedstawiający znalezienie Krzyża Świętego przez św. Helenę, który pierwotnie ozdabiał barokowy ołtarz główny kościoła górnego (sześć figur pochodzących z tego ołtarza dłuta znakomitego rzeźbiarza Tomasza Weisfeldta z lat 1704-1705 przechowywanych jest obecnie we wrocławskim Muzeum Narodowym). Natomiast w ołtarzu transeptu południowego ufundowano w 1975 r. obraz przedstawiający zdjęcie z krzyża (jest to swobodna kopia obrazu Johanna Michaela Rottmayra z wiedeńskiego kościoła augustianów).
W chórze pod oknami wiszą XVIII-wieczne obrazy olejne przedstawiające Drogę Krzyżową. Jest tutaj też nagrobek upamiętniający kanonika świętokrzyskiego, księcia opawskiego Przemysława (zm. 1478), który stoi na lwie. Drugie przedstawione na kamiennej płycie zwierzę to pies, skaczący do prawicy księcia. Stalle w chórze wykonano współcześnie, po reaktywacji kapituły. Nowe są też organy, wmontowane przy ścianie zachodniej nawy. Ufundowana przez Tadeusza Krajewskiego kopia Całunu Turyńskiego, wisząca na ścianie transeptu północngo, poświęcona została przez papieża Jana Pawła II. Umieszczono ją tutaj 13 września 2003 r. po dorocznej procesji z relikwiami św. Stanisława Szczepanowskiego i św. Doroty, która przeszła przez ulice Wrocławia w podziękowaniu za wstawiennictwo świętych podczas wielkiej powodzi w 1997 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy pod wrażeniem pomnika Maryi budowanego w Polsce. To "niemal faraoński projekt”

Brytyjski dziennik „Financial Times” opisuje w sobotę projekt polskiego miliardera Romana Karkosika, z którego inicjatywy we wsi Konotopie (Kujawsko-Pomorskie) powstaje najwyższy w Europie pomnik Matki Boskiej. Figura ma mieć 55 m wysokości i według „FT” zostanie konsekrowana 15 sierpnia 2026 r.

Jak relacjonuje gazeta, na należącej do Karkosika działce, gdzie realizowany jest „ogromny, niemal faraoński projekt”, stoją dwa dźwigi, a robotnicy budują cokół w kształcie korony. Niedaleko, w miejscowości Kikół, znajduje się dom Karkosika, jednego z najbogatszych przedsiębiorców w Polsce, który - jak podkreśla „FT” - unika kontaktów z mediami.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent na dożynkach: w tym roku zebraliście także plon polskiej demokracji

2025-09-07 13:06

[ TEMATY ]

dożynki

Prezydent Karol Nawrocki

plon polskiej demokracji

PAP

Prezydent Karol Nawrocki na Jasnej Górze

Prezydent Karol Nawrocki na Jasnej Górze

Prezydent Karol Nawrocki podczas ogólnopolskich uroczystości dożynkowych na Jasnej Górze w Częstochowie dziękował polskiej wsi za poparcie jego kandydatury w wyborach. Podkreślał, że jest i będzie głosem polskiej wsi w Polsce i na świecie.

CZYTAJ DALEJ

Cudowne Źródełko - Gietrzwałdzkie uzdrowienia

2025-09-07 21:14

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

Matka Boża Gietrzwałdzka

Anna Głos/Archiwum Niedzieli

Na początku wodę czerpaną w Gietrzwałdzie stawiano pod klonem w otwartych naczyniach, podobnie też kładziono tam płótno podczas odmawiania różańca. Po zakończeniu modlitwy zabierano je ze sobą i wykorzystywano przy rozmaitych chorobach, często z bardzo dobrym skutkiem.

Zestaw tekstów Objawienia Najświętszej Maryi Panny w Gietrzwałdzie ze źródeł autentycznych na miejscu i z różnych pism 1878 Andrzeja Samulowskiego oraz Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie podług urzędowych dokumentów spisane za pozwoleniem ks. biskupa Warmińskiego autorstwa ks. prof. dr. Franza Hiplera nie tylko opisuje przebieg wydarzeń, lecz także szczegółowo opowiada o treści przekazów Maryi. Unikatowy zbiór tekstów o objawieniach w Gietrzwałdzie, spisanych natychmiast po wydarzeniach i wydanych w roku 1878. Autorzy doskonale opisują atmosferę tamtych czasów, wielkie duchowe poruszenie Polaków i wielotysięczne pielgrzymki do sanktuarium w Gietrzwałdzie. Autorem znacznej części tekstu jest Andrzej Samulowski, kuzyn wizjonerki Barbary Samulowskiej, warmiński poeta ludowy, działacz oświatowy i społeczny, a także założyciel pierwszej polskiej księgarni w Gietrzwałdzie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję