Reklama

Sztuka jako terapia duszy i umysłu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich dniach Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych 2003 odbyła się wycieczka terapeutyczna osób niepełnosprawnych z całej Polski do Lwowa na operę Giacomo Pucciniego Madame Butterfly.
Organizatorem wycieczki było Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem o/ Przemyśl, Centrum Kulturalne w Przemyślu, a inspiratorem i koordynatorem instruktor rehabilitacji osób niewidomych Marek Pantuła. Patronat medialny objęła Niedziela Przemyska. Uczestnikami tej wycieczki były głównie osoby niewidome.
Godna podziwu jest postawa Aleksandry Grzywacz-Kałaski z Sopotu, która będąc tyflopedagogiem (nauczycielem i wychowawcą dzieci niewidomych), przyjechała do Lwowa z czteroma osobami niewidomymi (950 km), ukazując prawdziwą pasję i powołanie w służbie dzieciom i młodzieży.

* * *

Sztuka jako forma terapii nie tylko osób niepełnosprawnych, ale też współczesnego człowieka, który prezentuje konformistyczny styl życia, staje się główną sferą aktywności ludzkiej. W moim pojęciu sztuka powinna nas inspirować do podejmowania idealistycznych postaw w życiu codziennym, gdyż wartość takiej postawy nie tylko jest coraz mniej ceniona, ale i degradowana poprzez zimny, materialistyczny, niehumanitarny pragmatyzm życiowy. Warto w tym miejscu przypomnieć myśl polskiego filozofa Stefana Swieżawskiego: „Nowość chrześcijaństwa jest sprowadzona do elementów zupełnie wtórnych a mianowicie zwrócenie uwagi na podmiot (stąd idealizm)”. (1)
Niestety, coraz rzadziej traktujemy drugiego człowieka jako podmiot, traktując go jako kolejny przedmiot i to mniej interesujący niż inne przedmioty np.: luksusowy samochód, butelka wódki i inne dobra materialne. A przecież słowo „interesować” wywodzi się od łacińskiego interesse tzn. być w czymś.
„Być w czymś” to autentyczne, a nie zewnętrzne, powierzchowne zainteresowanie. I takiego zainteresowania wymagam w procesie integracyjnym z osobami niepełnosprawnymi.
Dlaczego? Otóż w takim autentycznym zainteresowaniu się drugim człowiekiem znika dystans między jego uczestnikami. Trzeba wówczas przekroczyć granice swojego „ja”, swojego egoizmu a przez to uniknąć dyskryminacji osób niepełnosprawnych, która nadal występuje w naszym kraju.
„Gdy człowiek ślepnie na człowieka, być może jego zewnętrzne zachowanie jest poprawne, grzeczne i układne, ale przez to samo nie staje się ono etyczne”. (2)
Wielkość nie boi się spotkania z przeciętnością, jeżeli rzeczywiście jest ona przeciętnością, a nie tylko pozorem przeciętności.
Sztuka jest też pewnego rodzaju kulturą. A kultura zawiera w sobie element wychowywania. Pryncypium wychowania stanowi wychowywanie siebie samego od wewnątrz, gdzie rodzi się ekspresja, która jest elementem sztuki wychowywania siebie ku wartościom niezmiennym jak dobro, miłość, prawda. Przywołanie w swej duszy piękna wyższego wyzwala w człowieku nowe siły, które pozwalają postrzegać ideę piękna w życiu codziennym. Poprzez kontemplację, przeżycie, refleksję odbiorcy sztuki, następuje terapia, której celem jest odkrycie intelektualne - emocjonalne - duchowe, wartości piękna i dobra, zapomnianych i nie przebudzonych w człowieku. I choć wejście w świat żywej muzyki i śpiewu ma charakter intencjonalny, to jednak droga ku urzeczywistnieniu dostrzeżonych i przeżytych wartości staje się bardzo realna. Wystarczy tylko utrzymać owe wartości estetyczne i moralne w swej duszy, umyśle i wnieść je do życia codziennego, podnosząc tym samym jakość każdego przeżytego dnia.
Proces terapii sztuką zaczyna się już w momencie dostrzeżenia nowej możliwości w zakresie jakości swojego życia i pragnienia zrealizowania tej możliwości, np. osoba niepełnosprawna może poprzez odkrycie nowej wartości estetycznej czy moralnej, wyzwolić w sobie siły, które będą w stanie pokonać apatię, depresję, zniechęcenie do życia, szarość dnia.
Wybierając się na operę do Lwowa z moimi przyjaciółmi, osobami niepełnosprawnymi, starałem się przygotować nas do odbioru tej sztuki poprzez nastrojenie psychiki i duszy, wyjścia intelektem z postawy praktycznego życia i przejścia w postawę estetyczną. Przebywanie w starych zaułkach Lwowa, pięknych świątyniach i poddanie ich refleksji intuicyjnej, staje się pewną formą modlitwy i jest owym nastrojeniem siebie ku odbiorowi wartości estetycznych i moralnych. I to nastrojenie zaprowadziło mnie podczas przebywania w Operze Lwowskiej do nietypowej refleksji: jak trudne zadanie miał Jezus Chrystus dokonując inwersji wartości estetycznych, ukazując piękno w „brzydocie”. A musimy wiedzieć, że w starożytnej Grecji piękno nie było tożsame z dobrem. Spora część Greków uważała, że piękno jest dziedziną, poprzez które definiujemy inne wartości.
Ten punkt grecki został złamany przez filozofię chrześcijańską: piękne jest to, co jest dobre, gdyż dobro zawsze zawiera w sobie piękno.
Tak więc osoby niepełnosprawne, sparaliżowane, bez nóg, bez oczu, zewnętrznie brzydkie, mogą być piękne.
Pozwolę sobie przedstawić tutaj przykład z mojego doświadczenia z osobami niepełnosprawnymi. Opiekowałem się kobietą, staruszką (85 lat), która była całkowicie sparaliżowana a jej ciało pomarszczone ze starości. Pewnego razu skupiłem swój wzrok na jej pomarszczonym ciele i przebiłem się przez pozory brzydoty sięgając do piękna tej kobiety, jako człowieka szlachetnego. Ujrzałem swym umysłem piękno, mimo zewnętrznej brzydoty.
Dlaczego zmysły miałyby sobie uzurpować prawo wyrokowania o rzeczach pięknych? Jak powiada św. Augustyn w swym dziele De musica: „Dostrzeżenie piękna jest uwarunkowane pięknem duszy”.
Wracając do moich przyjaciół, osób niepełnosprawnych, jednym z uczestników naszej wycieczki do Lwowa był artysta malarz Leszek Mędrala. Pan Leszek (lat 48) jest osobą sparaliżowaną, posługuje się tylko prawą dłonią i porusza się na wózku inwalidzkim. Mieszka w Domu Opieki Społecznej w Huwnikach, żyjąc jakby na skraju naszego społeczeństwa. Jak sam stwierdził, dla niego ten wyjazd stał się (choć przez chwilę) zapomnieniem o swoim cierpieniu fizycznym i duchowym.
Po wyjeździe ze Lwowa pan Leszek zwierzył się, że piękno, jakie przeżył w swej duszy pod wpływem sztuki, którą usłyszał i obejrzał, zbliżyło go do Boga, jako przyjaciela ukazującego mu piękno i harmonię duszy.
Na koniec tych rozważań pragnę podkreślić, że to osoby niepełnosprawne biorące udział w tej wycieczce, okazały się sprawne, a osoby sprawne okazały się niepełnosprawne, okazując kalectwo aksjologiczne, zapominając o istocie rzeczy w tym inspirującym nas ku dobru świecie.
Dlatego też tylko człowiek szukający idealistycznej postawy, jako podmiot świadomy, jest faktycznym nosicielem wartości moralnych, których urzeczywistnienie jest warunkiem sine gra non w odnalezieniu prawdziwego piękna i dobra.
Szczególne podziękowania za wszelką pomoc osobom niepełnosprawnym składam: siostrze zakonnej Barbarze z parafii Świętej Trójcy w Przemyślu oraz Mirosławowi Barowi i Andrzejowi Szpunarowi.

1) St. Swieżawski, Dzieje Europejskiej Filozofii Klasycznej PWN 2000 s. 253
2) Ks. J. Tichner, Wobec wartości, Poznań 1984 s. 88 (praca zbiorowa)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Norbercie Biskupie! Czy Ty nie lubisz Polaków?

Ależ skąd! Oczywiście, że lubię! Kocham przecież wszystkich ludzi. Rozumiem jednak, dlaczego padło takie pytanie. „Usprawiedliwię się” za chwilę. Wpierw powiem parę zdań o sobie.
Moje staroniemieckie imię oznacza osobę, która dokonuje wielkich i widocznych czynów gdzieś na północy (nord, czyli „północ” i beraht, czyli „błyszczący”, „jaśniejący”). W pewnym sensie byłem taką osobą. Żyłem na przełomie XI i XII wieku. Urodziłem się w Niemczech w bogatej i wpływowej rodzinie. Dzięki temu od dziecięcych lat obracałem się wśród elit (przebywałem m.in. na dworze cesarza Henryka V). Można powiedzieć, że zrobiłem kościelną karierę - byłem przecież arcybiskupem Moguncji.
Wcześniej, mając 35 lat, cudem uniknąłem śmierci od rażenia piorunem. Wydarzenie to zmieniło moje życie. Przemierzałem Europę, ewangelizując i wzywając do poprawy postępowania. Będąc człowiekiem wykształconym i jednocześnie mającym dar popularyzacji posiadanej wiedzy, potrafiłem szybko zgromadzić wokół siebie grono naśladowców. Umiałem zjednywać sobie ludzi dzięki wrodzonej inteligencji, kulturze osobistej oraz ujmującej osobowości. Wraz z moimi uczniami stworzyliśmy nowy zakon (norbertanie). Poświęciliśmy się bez reszty pracy apostolskiej nad poprawą obyczajów wśród kleru i świeckich.
Powrócę do pytania. Zapewne wielu tak właśnie myśli o mnie. Dzieje się tak, ponieważ jako arcybiskup sąsiadującej z wami metropolii rościłem sobie prawo do sprawowania władzy nad diecezjami w Polsce, które podlegały metropolii w Gnieźnie. Przyznaję, że nie było to zbyt mądre. Jako usprawiedliwienie mogę tylko dodać, że kierowała mną troska o dobro Kościoła powszechnego. Wtedy na Waszych ziemiach chrześcijaństwo jeszcze dobrze nie okrzepło. Bóg jednak wezwał mnie rychło do siebie, a Stolica Apostolska przywróciła bardzo szybko arcybiskupom gnieźnieńskim przysługujące im prawa. Wszystko więc dobrze się skończyło.
W sztuce przedstawia się mnie zwykle w stroju biskupim z krzyżem w dłoni. Moimi atrybutami są najczęściej anioł z mitrą i monstrancja.
Mógłbym jeszcze sporo o sobie powiedzieć, gdyż moje życie obfitowało w wiele wydarzeń. Patrząc jednak na nie z perspektywy tylu stuleci, chcę na koniec gorąco zachęcić wszystkich do realizowania Bożych zamysłów w swoim życiu. Proszę mi uwierzyć, że nawet najgorsze rzeczy Bóg jest w stanie przemienić w dobro. One też mają sens, choć my jeszcze tego nie widzimy z niskiego poziomu naszej ludzkiej egzystencji.

CZYTAJ DALEJ

Prokuratura stawia nowe zarzuty ks. Michałowi Olszewskiemu

2024-06-05 21:58

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Archiwum ks. Michała Olszewskiego SCJ

Prezes Fundacji Profeto, ks. Michał Olszewski, usłyszał dwa nowe zarzuty dotyczące popełnienia przestępstwa „prania pieniędzy”. Poinformowała o tym Prokuratura Krajowa. Sprawa dotyczy nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości.

„Jak można wyprać czyste pieniądze? Muszą to być brudne pieniądze. Jeżeli pieniądze pochodzą z Funduszu Sprawiedliwości, to jak one mogą być brudne? Kuriozum goni kuriozum. Jedynym wytłumaczeniem, dlaczego prokuratura tak lansuje zarzut, jest to, że do 10 czerwca prokurator musi złożyć wniosek, jeżeli chciałby żądać przedłużenia tymczasowego aresztowania dla księdza Michała Olszewskiego” – wskazał mec. Krzysztof Wąsowski, obrońca kapłana, odpowiadając na zarzuty.

CZYTAJ DALEJ

Franciszkański Wieczór Muzyczny [Zaproszenie]

2024-06-06 17:10

Karol Porwich/Niedziela

Franciszkanie Konwentualni z ul. Kruczej we Wrocławiu zapraszają na kolejny z koncertów w ramach Franciszkańskich Wieczór Muzycznych "Mater Familiae"

8 czerwca o godz. 19:00 w Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej przy ul. Kruczej we Wrocławiu wystąpią Paweł i Mikołaj Ożgowie, czyli ojciec i syn - duet organistów z Oławy - Paweł Ożga i jego 8-letni syn Mikołaj, który ma na swoim koncie już wiele koncertów i wygranych ogólnopolskich konkursów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję