Reklama

W poszukiwaniu utraconej jedności

Pokora nie jest czymś, na czym dzisiaj człowiekowi szczególnie zależy. Powodów tego stanu rzeczy jest oczywiście wiele, ale co do jednego powinniśmy się zgodzić, jest to między innymi wynik błędnego jej rozumienia. By to zmienić, należy zacząć od prawidłowej definicji cnoty pokory. Otóż jest ona trwałym nastawieniem woli człowieka, dzięki któremu ten, kto ją posiada, potrafi wydać o sobie w praktyce rozumny sąd wartościowy, czyli rzecz inaczej ujmując, jest to ujrzenie siebie w prawdzie takim, jakim rzeczywiście jestem. Tak więc cnota pokory pozwala w sposób odpowiedzialny podejmować się różnorodnych zadań, co do których wiemy, że jesteśmy w stanie je wykonać. Czasami jednak przychodzi zmierzyć się z problemami, które przerastają - uczą one wtedy pokory. Tak na przykład jest z tajemnicą jedności Kościoła.

Niedziela lubelska 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tytuł tego artykułu pochodzi z książki Jana Pawła II pt. Przekroczyć próg nadziei, w której odnajdujemy cztery rozdziały poświęcone zagadnieniu tajemnicy jedności Kościoła. Dostrzegalny fakt podzielonego chrześcijaństwa skłania Ojca Świętego do refleksji nad pytaniem: dlaczego w ogóle Duch Święty dopuścił do tych wszystkich podziałów? Według niego podstawową przyczyną są grzechy samych chrześcijan, których „owocem” stały się liczne rozłamy - ten aspekt możemy prześledzić, przyglądając się historii Kościoła. Tak zarysowana sytuacja, gdybyśmy rozpatrywali ją na płaszczyźnie doczesnej, byłaby znakiem braku nadziei na odzyskanie „utraconej jedności”. Dramatycznie rozbrzmiewa zdanie przedstawicieli wspólnot protestanckich na spotkaniu ekumenicznym w Kamerunie, skierowane do Papieża: „wiemy, że jesteśmy podzieleni, ale nie wiemy dlaczego”. Jan Paweł II zdaje sobie sprawę z wielu trudności stojących przed wspólnotami chrześcijańskimi, które pragną się między sobą porozumieć. Ich wielość, ta „swoista wielobarwność” nosi w sobie jakieś niewątpliwe bogactwo. Może, jak zastanawia się Papież, „trzeba, ażeby rodzaj ludzki dochodził do jedności przez wielość, ażeby uczył się być jednym Kościołem w pluralizmie form myślenia i działania, kultur i cywilizacji”, ale zaraz stanowczo, po ojcowsku dodaje: „jednakże nie może być on usprawiedliwieniem dla coraz dalej idących podziałów! Musi przyjść czas na to, ażeby objawiła się jednocząca miłość”. To pokora i pełne oddanie się woli Boga przemawiają przez następcę św. Piotra. Proponuje on współczesnemu człowiekowi wejście na drogę Prawdy, którą należy poznać i ukochać. Jej siła ma swe źródło w Ewangelii. Z niej wypływa tajemnica jednego, świętego, powszechnego i apostolskiego Kościoła. Jego istotą jest właśnie Tajemnica, ma ona wymiar niewidzialny. Przenika i ożywia całą jego strukturę: „Struktury i organizacje służą Tajemnicy, gdyż Kościół, jako Ciało mistyczne Chrystusa, przenika nas wszystkich i wszystkich ogarnia. Jego duchowa, mistyczna jedność jest o wiele większa, aniżeli potrafią to ukazać jakiekolwiek socjologiczne statystyki. Otwiera to obszary dociekań teologicznych, wobec których wierzący odkrywa swą małość, bo jak w sposób prosty przedstawić Tajemnicę Trójcy Świętej, misterium Trójjedynego Boga. Może, jak św. Patryk, patron Irlandii, wystarczy trójlistna koniczyna, może sięgnąć do tekstów św. Tomasza z Akwinu, w których Doktor Anielski porównuje Kościół do ciała składającego się z wielu członków, gdzie „duszą ożywiającą to ciało jest Duch Święty”.
Motywem wszelkiego zbawienia jest niezgłębiona miłość Boża, to w Jezusie Chrystusie okazuje się Bóg tym, kim naprawdę jest: absolutną miłością, która swą pełnię uzyskuje w tajemnicy trynitarnej, tzn. może być pomyślana jako wiekuiste powiązanie Ojca z Synem w Duchu Świętym. Czy te teologiczne podstawy jedności jesteśmy w stanie ogarnąć naszym jakże niedoskonałym rozumem? Oddajmy jeszcze raz głos Ojcu Świętemu i spróbujmy otworzyć się na to, co usłyszymy: „W posłudze Piotra jest więc również posługa jedności, która znajduje swój wyraz na polu ekumenicznym. Zadaniem Piotra jest stale szukać dróg, które służą utrzymaniu jedności. A więc nie ma on stwarzać przeszkód, ale szukać dróg”. I tu pojawia się pokora, która powinna cechować każdego człowieka stającego wobec bezgranicznej Prawdy. Podobnie jak to miało miejsce z Piotrem, któremu Jezus nakazał „Umacniaj twoich braci w wierze” (Łk 22, 32). Rzecz znamienna - dodaje Jan Paweł II - że słowa te wypowiedział Chrystus do Piotra wówczas, kiedy niedługo potem Piotr miał się Go zaprzeć. Jakby sam Mistrz chciał mu powiedzieć: „Pamiętaj, że i ty jesteś słaby, że i ty potrzebujesz nieustannego nawrócenia. Możesz innych umacniać o tyle, o ile masz świadomość swojej słabości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krew tego męczennika upłynnia się do dziś

Każdego roku w Neapolu wierni gromadzą się w tamtejszej katedrze, by oddać cześć św. Januaremu. Czekają również na cud, który jest związany z relikwiami tego świętego męczennika. Jego krew, zamknięta w ampułce, zmienia stan skupienia – z zastygłej grudki skrzepu staje się płynną substancją, przypominającą krew żywego człowieka. I choć Kościół nie zajął oficjalnego stanowiska w sprawie stwierdzenia nadprzyrodzoności tego zjawiska, to wierni nie mają wątpliwości, że krew męczennika z IV wieku upłynnia się po dziś dzień.
CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi nadziei – prawnicy przybyli do Rzymu

2025-09-19 08:58

[ TEMATY ]

Watykan

prawnicy

pielgrzymi z Polski

Vatican Media

bp Janusz Stepnowski

bp Janusz Stepnowski

W trwającym Roku Jubileuszowym także środowisko prawnicze przybyło do Watykanu, aby przeżyć swoją pielgrzymkę wiary. Jak podkreśla bp Janusz Stepnowski, nie chodzi tylko o utwierdzenie w zawodowej tożsamości, lecz o głębokie duchowe przeżycie i odnalezienie nadziei w wartościach, które prawo powinno chronić.

Pielgrzymka pracowników wymiaru sprawiedliwości do Rzymu będzie miała swój punkt kulminacyjny w sobotę, 20 września. Pielgrzymi o godz. 12.00 spotkają się z Papieżem Leonem XIV. Wcześniej będą przechodzić przez Drzwi Święte w Bazylice św. Piotra.
CZYTAJ DALEJ

Francja/ W Paryżu znów można zwiedzać wieże katedry Notre Dame

2025-09-20 08:02

[ TEMATY ]

Notre Dame

Adobe Stock

Wieże paryskiej katedry Notre-Dame są od soboty znów dostępne dla zwiedzających po kilkuletniej przerwie spowodowanej pożarem świątyni w 2019 roku. Obejrzeć można dzwonnicę wieży południowej, a także podziwiać z góry jeden z najpiękniejszych widoków na Paryż.

Wstęp jest płatny (16 euro), choć wejście do samej katedry, otwartej po renowacji w grudniu 2024 roku, jest darmowy. Pokonać trzeba 424 schody prowadzące na górę, dlatego trasę doradza się osobom w dobrej formie fizycznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję