Reklama

Nadzieję głosić

Niedziela warszawska 35/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie tylko w samym przygotowywaniu się do głoszenia nadziei, lecz również w trakcie tak rozumianego posłannictwa życiowego każdego chrześcijanina poleca Ojciec Święty nieustanne obcowanie z natchnionym Słowem Bożym, czyli z Pismem Świętym. Papież zwraca się do nas z takim oto apelem: „Niech wszyscy wierni odpowiedzą na soborową zachętę, aby przez częste czytanie pism Bożych osiągali najwyższą wartość poznania Jezusa Chrystusa (Flp 3, 8): Nieznajomość Pisma Świętego jest bowiem nieznajomością Chrystusa. Niech Biblia nadal będzie skarbem dla Kościoła i dla każdego chrześcijanina; w uważnym zgłębianiu Słowa znajdziemy pokarm i moc, by wypełniać codziennie swą misję. Weźmy do rąk tę Księgę! Przyjmijmy ją od Pana, który stale nam ją przekazuje za pośrednictwem swojego Kościoła (por. Ap 10, 8). Połykajmy ją (por. Ap 10, 9), aby stała się życiem naszego życia. Zasmakujmy w niej aż do końca; nie będzie nam szczędzić trudu, ale da nam radość, bo jest słodka jak miód (por. Ap 10, 9-10). Będziemy pełni nadziei i zdolni przekazywać ją każdemu mężczyźnie i każdej kobiecie, których spotkamy na naszej drodze” (pkt 65).
Trzeba by nam sobie naprawdę wziąć do serca to w pewnym sensie nowe określenie działalności misyjnej Kościoła. Jest to głoszenie Ewangelii nadziei wśród tych, którzy takiej nadziei nie mają. Prócz tych apeli kierowanych do poszczególnych chrześcijan nie brak w adhortacji papieskiej pouczeń przeznaczonych do całej społeczności chrześcijańskiej jako takiej a zwłaszcza do instytucji programujących ogólnokościelne działania duszpasterskie. Oto niektóre spośród tych pouczeń:
- głoszeniem Ewangelii nadziei pobudzać do przechodzenia od wiary podtrzymywanej społeczną tradycją… do wiary bardziej osobistej i dojrzałej, oświecanej i płynącej z przekonania;
- należy zabiegać o skuteczne oddziaływanie na środowiska kulturalne, gospodarcze, społeczne i polityczne;
- budzić kulturę chrześcijańską, zdolną ewangelizować najszerzej pojętą kulturę, w której żyjemy;
- należy rozwijać a w razie potrzeby na nowo podejmować posługę katechezy, pojętej jako kształtowanie i rozwijanie wiary każdego człowieka;
- podkreślać i odpowiednio wykorzystać rolę teologii, ponieważ istnieje nierozerwalna więź między ewangelizacją a refleksją teologiczną;
- trzeba krytycznie, ale ze spokojem spojrzeć na aktualną sytuację kulturową dzisiejszego świata a zwłaszcza Europy i poddać ocenie nowe tendencje i ważniejsze fakty;
- trzeba odnowić duszpasterstwo młodzieżowe, uwzględniając wiek i różnorodne sytuacje najmłodszej, dorastającej i starszej młodzieży;
- trzeba włączyć się w działanie środków społecznego przekazu, by zapewnić w nich poszanowanie prawdy informacji i godności osoby ludzkiej.
Ojciec Święty mawiał dotychczas o celebracji wiary poprzez udział w sprawowaniu Najświętszej Eucharystii. Okazuje się teraz, że w podobny sposób winno się celebrować nadzieję, albo dokładniej, Ewangelię nadziei. Ma się to dokonywać:
- we wspólnocie trwającej na modlitwie,
- poprzez sprawowanie liturgii
- i życie sakramentalne.
Każdej modlitwie ludzkiej towarzyszy nadzieja, tej dziękczynnej, że Bogu będą miłe nasze uwielbienia, a zwłaszcza błagalnej, że nasze prośby zostaną wysłuchane. Ojciec Święty mówi: „W modlitwie odkrywa się na nowo ożywiającą obecność Pana. W ten sposób, ściśle wiążąc z Nim wszystkie nasze działania, będziemy mogli dojść do spotkania z Nim samym, naszą prawdziwą nadzieją” (pkt 66).
Sprawowanie liturgii zaś to nie tylko uroczyste przypominanie przeszłości (anamnesis); to także wprowadzanie w przyszłość (prolepsis), czyli przygotowanie na ponowne spotkanie z Panem, który jest przedmiotem wszelkiej nadziei. „Kościelne celebracje liturgiczne głoszą, że nasza nadzieja, to dar Boga otrzymany za pośrednictwem Jezusa, naszego Pana” (pkt 71). I nieco dalej: „Liturgię trzeba przeżywać jako głoszenie i antycypację przyszłej chwały, która jest podstawą naszej nadziei” (tamże). Wspólnota modląca się podczas liturgii „słucha swego Pana… wielbi Go, chwali, składa dziękczynienie i prosi o przyjście wołając: Przyjdź, Panie Jezu. W ten sposób wyraża swoją nadzieję, że tylko od Niego oczekuje zbawienia” (pkt 66).
W Adhortacji Ojca Świętego pojawia się formuła: „Kościół, który świętuje”. Jej odpowiednikiem jest na innym miejscu wyrażenie „świętowanie nadziei”. Polega ono:
- na tworzeniu nowych możliwości wyciszenia, modlitwy i kontemplacji;
- na powrocie do sakramentów, zwłaszcza do Eucharystii i pokuty jako źródła wolności i nowej nadziei;
- na odkryciu na nowo poczucia tajemnicy.
Do tej ostatniej Papież zdaje się przywiązywać szczególniejszą wagę. Co więc oznacza to odkrywanie na nowo poczucia tajemnicy? Na czym polega w swej istocie poczucie tajemnicy? Ojciec Święty pisze: „Jak zaświadcza również tradycja czcigodnych Kościołów wschodnich przez liturgię wierni wchodzą w komunię z samą Trójcą Przenajświętszą, doświadczając uczestnictwa w Bożej naturze jako daru łaski” (pkt 70). Tak więc liturgiczne poczucie tajemnicy to owa nie dająca się dokładnie opisać świadomość bycia w łączności z całą Trójcą Świętą. „Liturgia daje w ten sposób przedsmak ostatecznej szczęśliwości i udziały w chwale niebieskiej” (tamże). Poczucie tajemnicy ożywia nadzieje wejścia do wiecznej szczęśliwości.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

A jednak małżeństwo górą! Papież mówi „stop” rewolucji

2025-09-18 14:08

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Leon XIV

Red

W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.

Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
CZYTAJ DALEJ

MŚ siatkarzy - Brazylia i Francja poza turniejem

2025-09-18 18:37

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/FRANCIS R. MALASIG

Siatkarze Brazylii i Francji niespodziewanie odpadli w czwartek z mistrzostw świata na Filipinach. W ostatniej kolejce fazy grupowej „Canarinhos” przegrali z Serbią 0:3, natomiast „Trójkolorowi” ulegli Argentynie 2:3.

Brazylijczycy to trzykrotni mistrzowie świata, nie schodzili z podium tej imprezy od 2002 roku, ostatnie mistrzostwa, przed trzema laty, zakończyli na trzecim miejscu. Turniej na Filipinach rozpoczęli od zwycięstw nad Chinami 3:1 i Czechami 3:0. Niekorzystnie jednak ułożyły się dla nich wyniki innych spotkań. Wygrana Czech z Chinami 3:0 zepchnęła Brazylię na trzecie miejsce w grupie. Przesądził o tym przegrany set w meczu z Chińczykami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję