Reklama

"Ecclesia de Eucharistia"

Niedziela włocławska 32/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trosce o kształt życia sakramentalnego Kościoła oraz każdego chrześcijanina, które osiąga swój szczyt i pełnię w Eucharystii, w której z woli Chrystusa uobecnia się nieustannie na ołtarzach Jego ofiara krzyża, a także w celu odkrycia na nowo w tajemnicy Eucharystii nieprzebranych bogactw łaski, Jan Paweł II podpisał podczas Mszy św. Wieczerzy Pańskiej swoją nową - czternastą - encyklikę, tym razem o tajemnicy Eucharystii w życiu Kościoła. Ogłosił ją w Wielki Czwartek jako list do wszystkich wiernych: duchownych i świeckich, aby był on na progu nowego tysiąclecia przedmiotem lektury, rozważania, medytacji i refleksji nad tym Czcigodnym Sakramentem.
Encyklika ta swoją treścią włącza się w nurt nauczania Jana Pawła II, w którego centrum znajduje się osoba Jezusa Chrystusa - Odkupiciela człowieka. W swoich dokumentach, poczynając od pierwszej encykliki Redemptor hominis, Ojciec Święty często mówi o Eucharystii. W rok po ogłoszeniu wspomnianej encykliki poświęcił sakramentowi Miłości obszerny list apostolski Dominicae Cenae o tajemnicy i kulcie Eucharystii, zaadresowany do wszystkich biskupów. Każdego roku pisał o kapłaństwie i Eucharystii w listach wielkoczwartkowych do kapłanów. O Najświętszej Eucharystii mówił w homiliach wygłaszanych podczas Mszy św. w Wielki Czwartek i w uroczystość Bożego Ciała. Zachęcał do jego czci w przemówieniach podczas kongresów eucharystycznych, w których brał udział. Prawda o obecności Chrystusa pod postacią chleba i wina oraz wezwanie do czynnego uczestnictwa w ofierze Wieczernika znalazły swój wyraz w liście apostolskim Dies Domini o świętowaniu niedzieli, opublikowanym w 1998 r. Obecna encyklika Ecclesia de Eucharistia jest ukoronowaniem i swoistym kompendium nauczania Jana Pawła II o Eucharystii, zawiera bowiem wykład nauki Kościoła o Eucharystii - tajemnicy wiary i sakramencie jedności, o kapłaństwie służebnym oraz łaskach i darach, jakie otrzymują ci, którzy czynnie, świadomie i pobożnie uczestniczą w celebracji eucharystycznej. Dokument ten zrodził się z wielkiej troski Ojca Świętego - papieża Eucharystii - o ten skarb najcenniejszy, który Kościół otrzymał z rąk i z Serca swego Boskiego Założyciela.
Omawiany dokument papieski składa się ze wstępu, sześciu rozdziałów i zakończenia. Jest napisany pięknym i przejrzystym stylem oraz zawiera wielkie bogactwo treści.
We wstępie Jan Paweł II wyjaśnia, że encyklika stanowi kontynuację dziedzictwa roku jubileuszowego, przekazanego już w liście apostolskim Novo millennio ineunte oraz w jego maryjnym zwieńczeniu w liście Rosarium Virginis Mariae. Papież pisze, iż kontemplacja oblicza Chrystusa - wraz z Maryją - jest "programem", który przedstawiłem Kościołowi u początku trzeciego tysiąclecia, zachęcając go, by z entuzjazmem nowej ewangelizacji wypłynął na głębię na morzu dziejów (n. 6). Program ten - zdaniem Jana Pawła II - ma prowadzić do odnowienia gorliwości chrześcijańskiej, właśnie poprzez Eucharystię. Stąd celem encykliki jest na nowo rozbudzić eucharystyczne "zdumienie" Kościoła, który właśnie w sakramencie Eucharystii ma możliwość najpełniejszego doświadczenia obecności Chrystusa. Papież zaznacza również, iż pragnie poprzez tę encyklikę skorygować pewne niewłaściwe sposoby rozumienia Eucharystii, pojawiające się w niektórych miejscach świata (n. 10). Przypomina też fundamentalne postanowienie Soboru Watykańskiego II, że Ofiara Eucharystyczna jest "źródłem i zarazem szczytem całego życia chrześcijańskiego", gdyż w Najświętszej Eucharystii zawiera się całe dobro duchowe Kościoła, to znaczy sam Chrystus, nasza Pascha i Chleb żywy, który przez swoje Ciało daje życie ludziom (n. 1). Stąd zaznacza bardzo wyraźnie, że w Eucharystii Jezus Chrystus przekazał Kościołowi nieustanne uobecnianie tajemnicy paschalnej (n. 5).

Reklama

Tajemnica wiary

To tytuł rozdziału pierwszego, stwierdzającego na samym początku, że Eucharystia jest tajemnicą, która przerasta nasze myśli i może być przyjęta tylko w wierze (n. 15). Jest to tajemnica uobecniania jedynej zbawczej Ofiary Krzyża i tajemnica obecności Ciała i Krwi Chrystusa, bowiem - jak pisze Papież - po przeistoczeniu chleb i wino stają się czcigodnym Ciałem i Krwią Pana Jezusa, które rzeczywiście mamy przed sobą pod sakramentalnymi postaciami chleba i wina (n. 15). Gdy Kościół sprawuje Eucharystię, pamiątkę śmierci i zmartwychwstania swojego Pana, to centralne wydarzenie staje się rzeczywiście obecne i dokonuje się dzieło naszego odkupienia. Ofiara ta ma do tego stopnia decydujące znaczenie dla zbawienia rodzaju ludzkiego, że Jezus złożył ją i wrócił do Ojca dopiero wtedy, gdy zostawił nam środek umożliwiający uczestnictwo w niej, tak jakbyśmy byli w niej obecni. W ten sposób każdy wierny może w niej uczestniczyć i korzystać z jej niewyczerpanych owoców (n. 11). Eucharystia to również - stwierdza Jan Paweł II - tajemnica Komunii, czyli wspólnoty z Bogiem i ludźmi, która powstaje poprzez przyjmowanie Ciała Chrystusa: to prawdziwa uczta, na której Chrystus ofiaruje siebie jako pokarm (n. 16). Stąd zbawcza skuteczność ofiary urzeczywistnia się w pełni, kiedy w Komunii przyjmujemy Ciało i Krew Pana. Wobec tej tajemnicy miłości rozum ludzki doświadcza całej swojej ograniczoności.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty - Osoba czy energia?

Niedziela Ogólnopolska 22/2009, str. 22

[ TEMATY ]

Duch Święty

Karol Porwich/Niedziela

Wydaje mi się, że ciągle za mało mówi się w Kościele o Duchu Świętym. Miałem ostatnio w domu wizytę dwóch nachalnych pań, najwyraźniej nie z naszego wyznania, które próbowały mi udowodnić, że Duch Święty to po prostu jakaś Boża energia, siła, sposób działania. Na dowód tego przeczytały mi całą masę tekstów, w których nigdzie nie było mowy o tym, że Duch Święty choć trochę podobny jest do osoby. Na jakiej podstawie uznajemy, że Duch Święty to Trzecia Osoba Trójcy Świętej, a nie np. energia czy tchnienie, które wychodzi od Jedynego Boga?
Michał

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: Paraklet stoi zawsze po naszej stronie

2024-05-19 08:32

[ TEMATY ]

Zesłanie Ducha Świętego

Pio Si/pl.fotolia.com

Nie musimy się lękać, jesteśmy pocieszeni, bo przy całym dramatyzmie naszych grzechów i słabości wiemy, że nie jesteśmy sami, że Duch - Paraklet - stoi zawsze po naszej stronie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii uroczystości Zesłania Ducha Świętego 19 maja.

Ks. Wojciech Węgrzyniak podkreśla, że od kilku lat słowo Paraklet, jedno z imion Ducha Świętego, nie może się „zadomowić w Ewangelii”. Często tłumaczone jest jako „Pocieszyciel”, ale ten przekład zawęża znaczenie słowa „Paraklet", które „ma w sobie jeszcze odcień mówienia o Obrońcy i o tym, który jest Rzecznikiem”.

CZYTAJ DALEJ

Potrzebujemy światła i odwagi Ducha Świętego

2024-05-19 16:47

Tomasz Lewandowski

Podpisanie dekretu otwierającego II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Podpisanie dekretu otwierającego II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Po podpisaniu przez abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego, dokumentów rozpoczynających II Synod Archidiecezji Wrocławskiej rozpoczęła się Eucharystia.

W katedrze wrocławskiej zgromadziło się ponad 1000 wiernych Archidiecezji Wrocławskiej. Słowo wprowadzenia do Liturgii wypowiedział ks. Paweł Cembrowicz. proboszcz katedry: - Doświadczenie mocy Ducha Świętego stało się także naszym udziałem w ramach długich miesięcy przygotowań synodalnych. Świadczą o tym wasze sprawozdania, w których odkrywamy podobieństwo do Kościoła pierwszych chrześcijan, Kościoła wzajemnej miłości i jedności, wychodzącego do tych, co nie znają Jezusa Chrystusa - są to słowa abp Kupnego w liście na rozpoczynający się synod - mówił ks. Cembrowicz, dodając: - Jesteśmy pielgrzymami nadziei, jesteśmy zaproszeni i wezwani przez Ducha Świętego, w Kościele Chrystusowym, aby idąc wspólną drogą podejmować duchową i religijną formację, aby być przygotowanymi do misji, do której wzywa nas Ojciec Niebieski. Towarzyszy nam Maryja w słowach: “Uczyńcie wszystko, co powie nam Syn”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję