Reklama

Wiadomości

Śledztwo ws. nielegalnej kampanii

Choć politycy Koalicji Obywatelskiej dużo mówili o fałszerstwach wyborczych, to jednak prawdziwe nadużycia są po ich stronie sceny politycznej. ABW prowadzi śledztwo ws. hejterskiej kampanii Trzaskowskiego i prania brudnych pieniędzy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prezydencka rywalizacja między Karolem Nawrockim i Rafałem Trzaskowskim i tak była nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadzało to organizacjom popierającym kandydata KO w korzystaniu z nielegalnych pieniędzy, których część prawdopodobnie pochodziła z zagranicy, by zorganizować brudną kampanię w mediach społecznościowych.

Po nieuczciwych wyborach powstało bardzo krytyczne opracowanie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), a Państwowa Komisja Wyborcza zawiadomiła Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW). Z dokumentów tej drugiej wynika, że śledztwo zostało wszczęte m.in. ws. prania brudnych pieniędzy, a prowadzi je jednostka wyspecjalizowana w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej. – Sprawa jest naprawdę poważna i będziemy pilnować tego śledztwa – mówi mec. Dariusz Lasocki, były członek PKW.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytyka OBWE

Reklama

Przed wyborami prezydenckimi portal społecznościowy Facebook był zalany reklamami politycznymi, które były wygenerowane przez zupełnie nieznane wcześniej profile. Nie wiadomo, kto nimi zarządzał, ale jest jasne, że w sponsorowanych spotach wideo atakowano Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena i jednocześnie wychwalano Rafała Trzaskowskiego. „W okresie od 16 kwietnia do 14 maja dwa nowe profile na Facebooku wydały łącznie ok. 500 tys. zł na 136 reklam wideo, co przewyższyło wydatki poniesione przez samych kandydatów. NASK zidentyfikował te reklamy i przekazał sprawę do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), podejrzewając finansowanie ze źródeł zagranicznych” – czytamy w opracowaniu Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE.

W sponsorowanych spotach występowały osoby popierające Platformę Obywatelską, a większość z nich była związana z Fundacją Akcja Demokracja. „Sposób, w jaki instytucje publiczne odpowiedzialne za ten obszar – w tym Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) – zajęły się przypadkiem sponsorowanych reklam na Facebooku, pochodzących od podmiotów trzecich o niejasnym źródle pochodzenia i finansowania, wzbudził zaniepokojenie. W szczególności opóźnione i niespójne informowanie opinii publicznej oraz brak przejrzystości co do ustaleń i podjętych działań rodziły pytania o charakter i terminowość reakcji” – podkreślają obserwatorzy z OBWE.

Tajny raport

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego opracowała nawet specjalny raport na temat nielegalnego finansowania i nieuczciwej kampanii wspierającej Trzaskowskiego. Na razie dokument jest jednak tajny. – ABW nie ujawni raportu ws. finansowania kampanii Rafała Trzaskowskiego, bo w polskim prawie są zapisy, które ograniczają do prokuratury prawo przekazywania takich informacji opinii publicznej – poinformował szef MSWiA Tomasz Siemoniak.

Wbrew standardom międzynarodowym oraz wcześniejszym zaleceniom OBWE przepisy prawa w Polsce nie regulują prowadzenia kampanii przez podmioty trzecie, jak np. różnego typu organizacje, fundacje i stowarzyszenia. Ostatnia kampania prezydencka nie jest też pierwszym przypadkiem, w którym organizacje pozarządowe finansowane przez zagraniczne instytucje angażują się po liberalnej stronie sceny politycznej. Pierwsza taka kampania – „Zmień kraj. Idź na wybory” została zorganizowana w 2007 r. przez fundację George’a Sorosa, a lewarem do jej rozpowszechniania była m.in. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Nadużycia z ostatniej kampanii prezydenckiej oraz wszczęte śledztwa są dobrą okazją, żeby zastopować nieuczciwe praktyki wpływania na przebieg wyborów. Należy tak zmienić prawo, by finansowanie przez podmioty trzecie było zakazane albo przynajmniej transparentnie rozliczane. Trzeba uszczelnić system naszej demokracji, aby zakazane finansowanie kampanii wyborczych z zagranicy stało się autentycznie niemożliwe.

2025-07-08 07:36

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obłudna kampania społeczna LGBT

Niedziela Ogólnopolska 38/2016, str. 49

[ TEMATY ]

kampania

maszwplyw.pl/plakat kampanii

„Przekażmy sobie znak pokoju” – te słowa wzięte z liturgii Mszy św. posłużyły za hasło dziwnej kampanii społecznej, finansowanej za pomocą jeszcze dziwniejszych pieniędzy fundacji należącej do George’a Sorosa i mającej na celu „pojednanie” środowisk homoseksualnych z Kościołem czy z katolikami. Obłudę całego zamierzenia czuć z daleka

Z samego hasła, z konieczności skrótowego, co prawda to nie wynika, ale z wypowiedzi osób stojących za całą akcją – przedstawicieli zarówno środowisk LGBT, jak i liberalnego, niewielkiego, ale nagłaśnianego nieproporcjonalnie do wielkości środowiska katolickiego – wynika wprost, że to Kościół powinien się uderzyć w piersi, a najlepiej – choć takie sugestie czy żądania nie padły – gdyby wygumkował nieco zdań z Pisma Świętego, odłożył na tylne półki w bibliotekach niektóre zapisy Ojców Kościoła i zaczął się wstydzić części dokumentów papieży i Stolicy Apostolskiej w ogólności. Wtedy, jak się zdaje, kampania osiągnęłaby zamierzony cel, a jej twórcy mogliby odtrąbić pełny sukces.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć świętych obcowanie?

2025-10-02 21:00

[ TEMATY ]

Credo

Adobe Stock

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję