Jesteśmy jednością, choć różni, tworzymy wspólnotę. Łączy nas Bóg w Trójcy Świętej Jedyny. Pokazujmy to. Żyjmy tą prawdą. Głośmy ją – zachęcał ks. Kazimierz Musioł.
Kilkadziesiąt osób wyruszyło 15 czerwca z archikatedry Chrystusa Króla do katowickiego parku Kościuszki w X Marszu dla Życia i Rodziny. Jego uczestnikom towarzyszyła m.in. orkiestra górnicza. Marsz rozpoczęła Msza św., której przewodniczył ks. dr Kazimierz Musioł, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Kurii Metropolitalnej w Katowicach. Nawiązując do obchodzonej tego dnia uroczystości Trójcy Przenajświętszej, przypomniał, że to jedna z niezgłębionych tajemnic wiary. – Głową i rozumem trudno ją pojąć, ale pozostaje jeszcze jeden narząd poznawczy: serce – powiedział. – Bóg jest miłością. I od samych początków świata, gdy nie było jeszcze ludzi, nie mógł być sam. Miłość opiera się na relacjach, na dawaniu i braniu. Stąd intuicja podpowiada nam, że w samym Bogu musi istnieć jakiś rodzaj wspólnoty opartej na miłości, okazywaniu miłości, dawaniu jej i otrzymywaniu – dodał.
Odnosząc się do Marszu dla Życia i Rodziny, ks. Musioł zachęcił, aby na co dzień pokazywać piękno wspólnoty i życia w rodzinie. – Jak piękna jest wspólnota, która nie musi dzielić! Jak piękne jest życie, które dla wszystkich jest największą wartością! Świętowanie uroczystości Trójcy Świętej to nie jest jakieś ćwiczenie teologiczne. To rewolucja naszego sposobu życia i myślenia – zaznaczył.
Tegoroczne wydarzenie odbyło się pod hasłem: „Przyszłość dzieci w naszych rękach”.
Abp Wiktor Skworc, abp koadiutor Adrian Galbas i biskupi pomocniczy przewodniczą uroczystościom pogrzebowym za zmarłych tragicznie górników na „KWK Pniówek” i „KWK Zofiówka”. Do katastrof górniczych doszło kolejno 20 i 23 kwietnia w kopaniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Śląscy biskupi od samego początku towarzyszą rodzinom poszkodowanych górników przede wszystkim modlitwą, indywidualną i wspólnotową – liturgiczną. To wyraz religijnej i społecznej odpowiedzialności za powierzony im lud, w tym ludzi ciężkiej pracy.
Dane dotyczące żywotu świętego czerpiemy z „Martyrologium Rzymskiego”, do którego wpisał świętego Leonarda, kardynał Cezary Baroniusz. Dodatkowo wzmianki o świętym odnajdujemy w „Historii”, spisanej przez Ademara z Chabannes, na początku XI wieku. Jednakże Leonard najżarliwiej czczony był przez lud. To właśnie dzięki wdzięczności prostych ludzi doczekał się niezwykle bogatego kultu. W Polsce w drugiej połowie XVIII wieku zarejestrowano kilkadziesiąt parafii pod jego wezwaniem. Do najstarszej świątyń jego imienia, należy krypta św. Leonarda katedry wawelskiej z X wieku.
Przyjmuje się, że Święty urodził się w Galii, podczas rządów cesarza Anastazego w 466 roku. Pochodził ze szlacheckiej rodziny frankońskiej, która miała duże wpływy na dworze cesarskim, żyła także w przyjaźni z królem Franków Chlodwigiem. Został oddany pod opiekę biskupowi Reims, św. Remigiuszowi. Według legendy, Leonard służył jako rycerz na dworze Chlodwiga. Król przed ważną bitwą miał złożyć przysięgę, że jeśli odniesie zwycięstwo, przyjmie chrzest. Tak też się stało i Leonard wraz ze swoim władcą, odrzucili pogańskie wierzenia. Św. Leonard niezwykle szybko zyskał sobie szacunek na dworze królewskim. Wśród ludu panowało ogólne przekonanie o jego niezwykłej świątobliwości. Król oferował mu wiele przywilejów. Jednak Leonard wycofał się całkowicie z dworskiego życia i wyruszył do klasztoru Micy. Tam złożył śluby zakonne.
Sygnatariusze nowej Karty Ekumenicznej podczas audiencji u Leona XIV
Kościół tylko wtedy może być wiarygodnym narzędziem pojednania, gdy sam żyje jednością – mówi w rozmowie z mediami watykańskim kard. Grzegorz Ryś, nawiązując do podpisanej wczoraj nowej Karty Ekumenicznej. Hierarcha zwraca uwagę na potrzebę odnowienia świadomości ekumenicznej w całym Kościele, także w Polsce.
„Kościół opisał się na Soborze Watykańskim II jako sakrament jedności całego rodzaju ludzkiego” – przypomina kard. Ryś, który uczestniczył w Rzymie we wspólnym spotkaniu Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (CEC), podczas którego w środę 5 listopada podpisana została nowa Karta Ekumeniczna, zastępująca dokument z 2001 r. „Nie trzeba być nie wiadomo jak wnikliwym obserwatorem świata i Europy, żeby zobaczyć, jak ta definicja jest z dnia na dzień coraz bardziej i bardziej ważna. Bo jedność to jest dokładnie to, czego nam coraz bardziej brakuje”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.