Reklama

Wiara

Anioła do Niej posłał

Uroczystość Zwiastowania Pańskiego przypomina przyjście archanioła Gabriela do Maryi, by zwiastować Jej, że za sprawą Ducha Świętego pocznie Syna Bożego.

Niedziela Ogólnopolska 12/2025, str. 14-15

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

en.wikipedia.org

Dante Gabriel Rossetti, Ecce Ancilla Domini, 1850 r.

Dante Gabriel Rossetti, Ecce Ancilla Domini, 1850 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świętowanie Zwiastowania Pańskiego wprowadzono w Rzymie w drugiej połowie VII wieku, a papież Sergiusz I (687 – 701), by podkreślić znaczenie uroczystości, zarządził tego dnia procesję stacyjną od diakonii Hadriana na Forum Romanum do Bazyliki Matki Bożej Większej, podobnie jak w święto Ofiarowania Pana Jezusa, Narodzenia i Zaśnięcia Maryi.

W samo centrum tego wydarzenia, które św. Tomasz z Akwinu w Komentarzu do Sentencji Piotra Lombarda nazwał mysterium mysteriorum – tajemnicą tajemnic, najwspanialszym wydarzeniem w historii zbawienia, w historii ludzkości, wprowadza nas modlitwa Akatystu ku czci Bogurodzicy: Archanioł z nieba posłan był, by witaj Matce Boga rzekł. A kiedy ujrzał, że na jego bezcielesny głos bierzesz na siebie ciało, Panie, stanął w zachwycie, wołając do Niej: Witaj, przez którą jaśnieje radość,

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

witaj, dla której klątwa odpuszczona,

witaj, która Adama podnosisz z upadku,

Witaj, która od łez uwalniasz Ewę.

Odbicie piękna Boga

Reklama

Próbę kontemplacji tajemnicy wejścia nieograniczonego, wszechmogącego Boga w skończony, zanurzony w czasie świat podejmuje też przez wieki sztuka. Miastem, które w sposób szczególny zakochało się w Maryi, czcząc tajemnicę Jej piękna i tajemnicę Zwiastowania, jest Florencja. Ten zachwyt wyrażają nie tylko wspaniała, górująca nad wszystkimi budynkami katedra Santa Maria del Fiore; freski z przedstawieniem archanioła przychodzącego do Maryi, które zdobią kościoły, kamienice i pałace, ale przede wszystkim nieco ukryta, jak zazdrośnie strzeżony najcenniejszy skarb, bazylika Najświętszego Zwiastowania – ukochane sanktuarium florentczyków. To tutaj, odgrodzona ciszą od turystycznego gwaru, stale trwa modlitwa przed znajdującym się w bocznej kaplicy freskiem przedstawiającym scenę Zwiastowania.

Historia tego dzieła sięga 1252 r., gdy bracia Zakonu Serwitów postanowili ozdobić budowlę dziełami sztuki poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie. Według legendy, malarz Fra Bartolomeo stracił nadzieję, że namaluje twarz Maryi. Wyczerpany nieudanymi próbami, głęboko zasmucony, że nie potrafi oddać Jej niezwykłego piękna, w końcu zasnął. Kiedy się obudził, odkrył, że ręka anioła wykończyła szczegóły twarzy Dziewicy, dlatego obraz nazwano Cudownym Zwiastowaniem. Średniowieczna legenda, mimo swej prostoty i naiwności, zawiera w sobie jednak głęboką teologiczną intuicję – przypomina bowiem o niezwykłym pięknie Maryi, które wynika z Jej szczególnego zjednoczenia z Bogiem. Archanioł Gabriel pozdrawia Ją słowami: „Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą” (Łk 1, 28). Staje przed Tą, która cała napełniona jest Bogiem, żyje Bogiem, która jest odbiciem Jego nieskończonego piękna, stanowi bowiem najpełniejsze wypełnienie słów z Księgi Rodzaju: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył” (Rdz 1, 27). W Niej ten obraz pozostał nienaruszony grzechem, stąd Jej niezwykłe piękno, przejrzystość, harmonia, będące odbiciem blasku samego Boga.

Wspaniałość Syna Bożego

Reklama

W momencie Zwiastowania objawia się tajemnica niezwykłej delikatności działania Boga, który czeka na odpowiedź człowieka. Ukazuje to w swoim kazaniu na uroczystość Zwiastowania św. Bernard z Clairvaux, przedstawiając całe niebo i ziemię z niecierpliwością oczekujące na słowo Maryi: „Usłyszałaś, Dziewico, że poczniesz i porodzisz Syna; usłyszałaś, że stanie się to nie za sprawą człowieka, ale z Ducha Świętego. Wyczekuje anioł na odpowiedź, bo trzeba mu już było powrócić do Boga, który go posłał. Oczekujemy i my, o Pani, na słowo zmiłowania, nieszczęśni i przygnieceni wyrokiem potępienia. Oto jest Ci ofiarowana cena naszego zbawienia: jeśli się zgodzisz, natychmiast będziemy wyzwoleni (...). Tego wyczekuje cały świat, do stóp Twoich się ścielący”.

Pokorne: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego” (Łk 1, 38) – to moment, gdy Słowo staje się ciałem i początkiem nowego stworzenia. Pokorne i bezwarunkowe „tak” Maryi staje się uczestniczeniem w schodzeniu Boga do człowieka, w Jego kenozie – uniżeniu, które jest obecnością przy swoim stworzeniu w sposób najbardziej tajemniczy, a równocześnie rzeczywisty. Oto Bóg wyrzeka się swojej wielkości, przybiera zasłonę i staje się człowiekiem. To tajemnica nieskończonej, niepojętej Bożej miłości, która wyraża się w przyjęciu na siebie tego, co w życiu człowieka najtrudniejsze: cierpienia, opuszczenia i śmierci, tego, co zawarte jest w tajemnicy paschalnej. Święty Tomasz z zachwytem powie: „Nic nie jest wspanialsze od Syna Bożego, który stał się człowiekiem” (Komentarz do Ewangelii Jana). To dlatego w uroczystość Zwiastowania przyklękamy, wypowiadając słowa wyznania wiary: „On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy, i stał się człowiekiem”. Oddajemy w ten sposób cześć tajemnicy Wcielenia, tajemnicy naszego odkupienia.

Wspólnota z Bogiem

Reklama

Refleksja nad wydarzeniem Zwiastowania prowadzi nas szczególną drogą: od spojrzenia na Maryję – wzór zjednoczenia życia z Bogiem i otwarcia się na Jego działanie – do zachwytu i wdzięczności za tajemnicę Wcielenia – tajemnicę Boga z nami – by skierować nasze serce ku tajemnicy Trójcy Świętej. W tym bowiem, co wydarzyło się w Nazarecie, obecna jest Trójca Święta. Oto ukazują się po raz pierwszy w dziejach zbawienia Trzej w Ich jedności: „Najwyższy – Pan Bóg”, „Duch Święty – moc Najwyższego”, który zstępuje na Maryję i okrywa Ją swoim cieniem, „Syn Najwyższego – Syn Boży – Święte”, którego Ona poczyna i który z Niej się rodzi. Maryja jest Tą, której jako pierwszej objawiają się trzy Osoby Boże, by ukazać, że One są źródłem i początkiem wszystkiego, co dzieje się w Jej życiu. „Tak” Maryi prowadzi Ją do uczestnictwa w nieskończonej tajemnicy życia i miłości Boga, który otwiera się na człowieka, który zaprasza do wspólnoty życia z sobą.

To zaproszenie po raz kolejny może pokazać nam przedstawienie tajemnicy Zwiastowania w sztuce Florencji. W klasztorze dominikańskim San Marco, położonym niedaleko bazyliki della Santissima Annunziata, znajduje się jedno z najpiękniejszych przedstawień tego wydarzenia – fresk bł. Fra Angelico. Umieszczony został u szczytu schodów, którymi codziennie bracia zakonni po modlitwie wracali do swoich cel. Maryja zasłuchana w słowa Boskiego posłańca, ubrana w proste, podobne do habitu biało-czarne szaty, w pomieszczeniu podobnym do celi mnicha, miała za każdym razem przypominać członkom dominikańskiej wspólnoty, a dzisiaj także nam: tak jak Ona, tak i my.

„To zachęca nas do otwarcia się na przemieniające działanie Ducha Stworzyciela, który czyni nas nowymi, czyni nas jedno z Nim i napełnia nas swoim życiem. Zachęca nas z niezmierną delikatnością, byśmy zgodzili się na to, że zamieszka w nas, byśmy przyjęli słowo Boże do naszych serc, dzięki czemu będziemy zdolni odpowiedzieć Mu z miłością i z miłością odnosić się jedni do drugich” (Benedykt XVI).

2025-03-18 13:52

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Koronka do Miłosierdzia Bożego – potężna modlitwa grzeszników

2025-09-13 21:22

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Koronka Bożego Miłosierdzia

Red.

90 lat temu, 13 i 14 sierpnia 1935 roku, Pan Jezus podczas objawienia przekazał siostrze Faustynie treść Koronki do Miłosierdzia Bożego. To najbardziej dziś znana na świecie modlitwa do Bożego Miłosierdzia, która – zgodnie z obietnicą Jezusa – wyjednuje wiele łask dla grzeszników. Do jej odmawiania zachęcał Jan Paweł II. Jej przesłanie wybrzmiało także podczas organizowanej na całym świecie Symfonii Miłosierdzia.

Objawienie Koronki wydarzyło się w dniach 13 i 14 sierpnia, kiedy zakonnica otrzymała wizję anioła, wykonawcę gniewu Bożego. Jak pisze w Dzienniczku (Dz. 474-475), widząc znak kary na grzeszną ludzkość wychodzący od anioła, natchniona zaczęła się modlić słowami koronki. „Kiedy się tak modliłam, ujrzałam bezsilność anioła i nie mógł wypełnić sprawiedliwej kary, która się słusznie należała za grzechy” – pisze s. Faustyna.
CZYTAJ DALEJ

Dzień Jubileuszowy w Arce Pana

2025-09-14 11:33

Biuro Prasowe AK

- Modlitwa staje się znakiem nadziei silniejszej niż panujący wokół chaos. Jest też aktem największej pokory, bo oddaje właśnie w ręce Boga ten świat - mówił bp Damian Muskus OFM podczas Dnia Jubileuszowego w kościele Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie-Bieńczycach.

Na początku bp Damian Muskus OFM przypomniał, że uroczystość ma potrójny charakter: oddanie czci Matce Bożej Fatimskiej, wspomnienie rocznicy koronacji jej figury oraz przeżywanie Dnia Jubileuszowego w bieńczyckiej świątyni. Podkreślił, że Arka Pana jest jednym z 17 Kościołów Jubileuszowych w Archidiecezji Krakowskiej, w których w Roku Świętym można uzyskać odpust zupełny i otwierać się na Boże dary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję