W Sandomierzu ryt inauguracyjny został podzielony na trzy etapy. Pierwszym z nich było zgromadzenie wiernych w kościele seminaryjnym św. Michała Archanioła, gdzie odbyła się liturgia otwarcia, podczas której odczytano fragment bulli „Spes non confundit”. Nabożeństwu przewodniczył biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.
Następnie ulicami miasta wyruszył Marsz dla Życia i Rodziny, w którym uczestniczyły licznie zgromadzone rodziny z całej diecezji. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wspólnot i grup duszpasterskich oraz kapłani i mieszkańcy Sandomierza. Podczas marszu, orkiestra dęta z parafii Komorów grała kolędy.
Po dotarciu do katedry, na jej progu bp Nitkiewicz wzniósł krzyż z relikwiami Drzewa Krzyża Świętego, zachęcając wiernych do oddania czci „drzewu, na którym zawisło Zbawienie świata”. Następnie, po odegraniu trzech fanfar, krzyż został uroczyście wniesiony do świątyni i umieszczony przy głównym ołtarzu. Centralnym momentem uroczystości była Eucharystia pod przewodnictwem biskupa ordynariusza. W koncelebrze uczestniczyli biskup pomocniczy senior Edward Frankowski, ks. prał. Krzysztof Cisek z Watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary, księża kurialni oraz kapłani z diecezji. Liturgię uświetnił swoim śpiewem Chór Katedralny oraz Zespół Pieśni i Tańca Racławice działający przy Katolickim Domu Kultury „Arka”.
Biskup Nitkiewicz mówił w homilii o pielgrzymce Maryi i Józefa z małym Jezusem do świątyni jerozolimskiej. Była to dla nich pielgrzymka nadziei, nadziei pokładanej w Bogu, „który swój lud nawiedził i wyzwolił (...) oraz wzbudził moc zbawczą w Domu swego sługi Dawida” (Łk 1,68-69). – Mając świadomość tego, że jesteśmy Dziećmi Bożymi, pójdźmy i my razem z Jezusem, Maryją i Józefem na pielgrzymkę nadziei do świątyni naszego niebieskiego Ojca – powiedział kaznodzieja.
W dalszej części homilii wyjaśnił, że godność Dziecka Bożego zobowiązuje do postępowania w duchu wiary oraz do głoszenia Ewangelii. – 12-letni Jezus musiał być w przekonaniu Maryi i Józefa odpowiedzialnym chłopcem, bo jak wynika z Ewangelii, pozostawili mu sporo wolności. Niezależnie od tego czuwali nad jego bezpieczeństwem i w razie potrzeby interweniowali. Dzisiaj dzieci i młodzież żyją niejako na marginesie rodziny. Dużo czasu spędzają w środowisku wyjałowionym duchowo, za to przesyconym zwodnymi ideologiami, gdzie można łatwo stracić wiarę, wpaść w kryzys czy karmić się fastfoodową miłością. Nie chciałbym, żeby takim miejscem stała się szkoła, a takie niebezpieczeństwo istnieje, jeśli wejdą w życie zmiany dotyczące lekcji religii. Dlatego my dorośli starajmy się być bliżej młodych, nie żałujmy dla nich czasu, nie zbywajmy ich wzruszeniem ramion. Bądźmy dla nich ostoją, aby nie utracili wiary i nadziei, ucząc się jednocześnie prawdziwej miłości. Bóg nam dopomoże. Na naszych oczach, ale i przez nas, Pan Nieba i Ziemi okazuje swoją moc. Dlatego trzeba patrzeć w przyszłość z optymizmem. Jesteśmy przecież Dziećmi Bożymi – mówił biskup.
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, które znajduje się na Zamku Królewskim obchodzi setną rocznicę powstania.
Uroczysta gala z racji jubileuszu została zorganizowana w Sali Rycerskiej, a rozpoczęły ją przemówienia zaproszonych gości oraz osób w różny sposób związanych z muzeum. – Muzeum przez ostatnie 100 lat miało różne nazwy. Wszystko wskazuje na to, że będzie ono miało kolejną nazwę, jeszcze bardziej zaszczytną niż dotychczas – powiedział Mikołaj Getka-Kenig, dyrektor Muzeum Okręgowego. Nawiązał w ten sposób do planów, dotyczących przekształcenia instytucji w Muzeum Narodowe, co ma nastąpić z dniem 1 stycznia 2022 r. Również z racji jubileuszu zostało zainaugurowane wręczanie pamiątkowych medali Amico Suo Singulari Dyrektora Muzeum Okręgowego, dla szczególnie zasłużonych przyjaciół i darczyńców placówki. Pierwszymi odznaczonymi zostali: prof. Andrzej Buko, dr Janusz Kamocki, Cezary Łutowicz, Krzysztof i Marta Burkowie oraz Jan Puk. Natomiast wicewojewoda świętokrzyski Rafał Nowak wręczył dyrektorowi muzeum Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis w uznaniu jego zasług dla działalności kulturalnej. Po wystąpieniach, w części artystycznej wystąpiła Polska Opera Królewska, która wykonała Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki. Na zakończenie spotkania została otwarta wystawa Sto lat Muzeum Okręgowego w Sandomierzu 1921 – 2021, na której prezentowane są najciekawsze, a rzadko eksponowane obiekty ze zbiorów muzeum. Wystawa została podzielona na pięć części tematycznych: Archeologia, Historia, Literatura, Etnografia i Sztuka. Można na niej zobaczyć zarówno wybór pierwszych przedwojennych obiektów etnograficznych ze zbiorów Muzeum Ziemi Sandomierskiej, jak również rekonstrukcję propagandowej ekspozycji ze zlikwidowanej Zagrody Pamięci Narodowej w Wiktorynie koło Ożarowa, będącej przykładem ideologicznego wykorzystywania muzeów w okresie PRL. Odwiedzający znajdą na niej również wiszące do tej pory w magazynach, znakomite obrazy takich wielkich artystów jak: Jacek Malczewski, Olga Boznańska, Wojciech Weiss, Teodor Axentowicz czy Jan Cybis, pozyskanych głównie w czasach, kiedy muzeum było główną instytucją ochrony dziedzictwa w województwie tarnobrzeskim. Nie brakuje również wyboru pamiątek po Jarosławie Iwaszkiewiczu. Dyrektor muzeum mówiąc o wystawie szczególną uwagę zwrócił na zbiór archeologiczny, który jest wyjątkowy w skali całego kraju. Na uwagę zasługują m.in. unikatowe szachy sandomierskie z końca XII wieku lub początku XIII wieku. Godny zobaczenia jest też dzban przypominający o tragicznych dla miasta wydarzeniach. Naczynie nosi ślady po pożarze z 1612 r., który bardzo zniszczył miasto. – To jest jeden z przykładów na to, jak archeologia może przekazywać nam pamiątki ważnych wydarzeń historycznych, o których wiemy z przekazów źródłowych – mówił Mikołaj Getka-Kenig. Podkreślił również, że od niedawna eksponowane szachy sandomierskie po zakończeniu wystawy zyskają specjalnie im poświęconą salę ekspozycyjną.
Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami
Środowisko muzyki kościelnej diecezji świdnickiej ma powód do dumy.
Paweł Krawczyk, uczeń Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy, zdobył II miejsce ex aequo w XIII Ogólnopolskim Konkursie Organowym Uczniów Diecezjalnych Studium Organistowskich, który odbył się w Tarnowie pod koniec listopada.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.