Maria Fortuna-Sudor: Skąd pomysł na grę terenową „Wiem, bo tu mieszkam”?
Anna Górka: Gdy zostałam dyrektorem szkoły w Muchówce, brakowało mi projektu, który promowałby naszą placówkę i ten region. Powiedziałam o tym na radzie pedagogicznej i zaproponowałam zgłaszanie pomysłów. Na propozycję odpowiedziała p. Marzena Cyrankiewicz, która wymyśliła grę terenową, jej formułę i tytuł. Pamiętam, że szczególnie przemówił do mnie interdyscyplinarny charakter projektu – połączenie elementów zdobywania wiedzy i umiejętności związanych z historią Małej Ojczyzny, przyrodą, geografią, kulturą. Do pomysłodawczyni dołączyła druga nauczycielka – p. Natalia Nowak. Panie z dużym zaangażowaniem przygotowały się do pierwszej edycji w 2020 r. Niestety, pandemia pokrzyżowała nam plany. Wystartowaliśmy w listopadzie 2022 r.
Reklama
Do udziału w grze terenowej organizatorzy zapraszają także sąsiednie szkoły. Jaką rolę odgrywa tu rywalizacja?
Taka jest formuła projektu – do udziału zapraszamy reprezentacje poszczególnych szkół. Drużyny, które tworzą uczniowie najstarszych klas, powinny się wykazać odpowiednią wiedzą oraz umiejętnościami, aby rozwiązać przygotowane zadania na poszczególnych stanowiskach. Dzięki temu, że startują grupowo, doskonalą też umiejętność współpracy. Zdrowa rywalizacja motywuje uczniów do wykorzystywania ich potencjału w zespole. Wszystkie drużyny otrzymują cenne nagrody. Myślę jednak, że najcenniejsze są tu wyniesione z udziału w grze: wiedza, umiejętności, doświadczenie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
A jak ten projekt jest odbierany przez lokalną społeczność?
Jednym z jego celów jest integracja społeczności. I to się dokonuje. Współpracują z nami reprezentujące Muchówkę: KGW, OSP, parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa oraz Stowarzyszenie Historyczno-Eksploracyjne Zorganizowana Grupa Poszukiwawcza P. PANC Południe. Bardzo nas wspiera rada rodziców, która funduje nagrody, pomaga w realizacji zadań, dba o bufet i kibicuje uczniom.
Istotnym elementem gry są dzieje Małej Ojczyzny. Czy wiadomości zawarte w podręczniku do historii nie wystarczą uczniom?
Taka wiedza to coś więcej niż suche fakty z podręcznika. Jeśli uczniowie poznają np. cmentarz, na którym obok siebie złożono żołnierzy z różnych armii uczestniczących w I wojnie światowej, to zapamiętują konkretne wydarzenia z nią związane. To także motywuje ich do refleksji nad okrucieństwem i bezsensem wojen. Uczniom poznającym historię Małej Ojczyzny uświadamiamy, że to jest nasze bogactwo, nasze dziedzictwo, za które jesteśmy odpowiedzialni. Mamy o nie dbać i przekazywać je kolejnym pokoleniom, bo to nas kształtuje, bo to są przecież nasze korzenie. Często mówię moim uczniom, że mamy w okolicy najpiękniej położoną szkołę, że mieszkamy w pięknym miejscu, że powinniśmy znać jego atuty i je doceniać. W ten sposób też kształtuje się patriotyzm.
Po raz kolejny Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Muchówce zorganizowała grę terenową „Wiem, bo tu mieszkam”. Zaproszeni do udziału uczniowie pięciu szkół podstawowych z gminy Nowy Wiśnicz mogli poznać historię oraz walory przyrodnicze regionu Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego. Wysłuchali wykładu, przygotowanego przez Stowarzyszenia Historyczno-Eksploracyjne Zorganizowana Grupa Poszukiwawcza P. PANC Południe, o operacji limanowsko-łapanowskiej oraz budowie cmentarzy wojennych. Więcej szczegółów na temat tegorocznej edycji gry na: spmuch.szkolnastrona.pl .