Reklama

Niedziela Kielecka

Jak to w Triduum bywało

Kończące Wielki Tydzień Triduum Paschalne: Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielka Sobota – to czas absolutnie wyjątkowych dni w kulturze ludowej, wypełnionych modlitwą, specyficzną obrzędowością, ale i intensywnymi zajęciami domowymi, wieńczącymi przygotowania do najważniejszych ze świąt – Zmartwychwstania Pańskiego.

Niedziela kielecka 13/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Wielkanoc

TD

Ważnym i unikatowym zwyczajem jest procesja Emaus w parafii Suków w Poniedziałek Wielkanocny

Ważnym i unikatowym zwyczajem jest procesja Emaus w parafii Suków w Poniedziałek Wielkanocny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przenieśmy się do wiosek Kielecczyzny, w koniec XIX i pierwsze dekady XX wieku, które to czasy i miejsca tak nowatorsko spenetrował badacz obyczaju na terenie obecnej diecezji kieleckiej ks. Władysław Siarkowski (1840 – 1902), archeolog, etnograf, historyk – uczony. Jego dorobek wciąż służy etnografom. Które z tamtych obyczajów, jakie ślady obrzędowości pozostały do dzisiaj?

Dni inne niż wszystkie

Do Wielkiego Czwartku wszelkie grubsze prace domowe powinny być już pokończone. Jak na podstawie badań w terenie stwierdza Hanna Mielicka („Kultura obyczajowa mieszkańców wsi kieleckiej XIX i XX wieku”), szczególnie „zakazane było hałasowanie, by uczcić Pana Jezusa”. W chłopskich rodzinach – biednych i bogatych– trwało przygotowywanie święconego oraz świątecznych potraw, obfitszych niż na co dzień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Wielki Czwartek na znak żałoby w kościołach milkły dzwony, co nazywano „zawiązywaniem”. Ich dźwięk zastępowały kołatki, grzechotki, trajkotki lub tzw. tarapotki, usposabiając tym samym gromady chłopców do hałasowania we wsiach. W kościołach urządzano „ciemnice” i sprawowano Msze Wieczerzy Pańskiej, z charakterystycznym i wymownym akcentem umycia nóg dwunastu mężczyznom przez celebransa. W chałupach kończono porządki, w tym mycie obrazów „do czysta”, a izby dekorowano kolorowymi bibułkowymi kwiatami i pająkami, aby współbrzmiały z przyrodą rozbudzoną do nowego życia.

Reklama

Wielki Piątek to dzień największej żałoby, zasłoniętych fioletowym kirem wizerunków Chrystusa, ogołoconych z kwiatów i obrusów ołtarzy, przejmującej liturgii wielkopiątkowej z Drogą Krzyżową, na którą chodzili ponoć najwięksi grzesznicy i ścisłego postu – niełatwego, gdy w kuchniach warzyło się smakowite świąteczne jadło, gdy gospodynie wypiekały baby i kołacze, rosnące pod pierzynami. Wielu w tym dniu nic nie brało do ust, inni zadowalali się suchym chlebem, ziemniakami, kawałkiem śledzia. W kościołach urządzane były (i nadal są) groby Jezusa, niegdyś przeważnie w formie grot skalnych, bogato dekorowanych, w czym uczestniczyły wiejskie kobiety. Przy grobach straż zaciągali mężczyźni – strażacy albo członkowie różnych bractw, stróżując do Rezurekcji. Nastrój powagi tego dnia zakłócały hałaśliwe obrzędy „pogrzebu” żuru i śledzia. Młodzi chłopcy biegali po wsiach z garnkiem żuru na plecach, zmieszanego z popiołem i różnymi odpadkami oraz z drewnianym lub tekturowym śledziem na patyku. W chwili nieuwagi rozbijano taki garnek na plecach nowicjusza w grupie, a resztki żuru wraz ze śledziem zakopywano gdzieś pod drzewem.

Wielki Piątek to także czas gotowania i malowania całej sterty jaj. Jajko wielkanocne – symbol odradzającego się życia, musiało być elementem święconego, niezbędnym dodatkiem do świątecznego żuru i charakterystyczną świąteczną ozdobą. Według polskich wierzeń ludowych stanowi antidotum na wszelkie zło, toteż skorupki z poświęconych jaj lub całe jaja były skrupulatnie wykorzystywane.

Wszystkie świąteczne dekoracje, ale i przyrządzanie potraw powinno być zakończone właśnie w Wielki Piątek. Z tym dniem łączyło się także przekonanie o uzdrawiającej sile wody, szczególnie bieżącej. Stąd poranne wyprawy do źródełek, obmywanie oczu i szereg innych związanych z wodą rytuałów, o zróżnicowanej interpretacji.

Ks. W. Siarkowski pisze: „Powszechnie myją się wodą przed wschodem słońca, na polu, w celu zabezpieczenia się od bolaków i jadówek (krost)”. Pamięć o tym zwyczaju jest przechowywana m.in. w Górach Świętokrzyskich, wioskach parafii Wielkanoc i Mieronice. I ponownie ks. W. Siarkowski: „Gospodarze w Wielki Piątek przed wschodem słońca wychodzili na swe obsiane pola. Aby ustawić na nich krzyżyki drewniane (…), aby chronić je od zarazy”.

„Dla oświęcenia”

Reklama

Wielka Sobota to dzień święcenia pokarmów, ognisk przed kościołami, przejmującej liturgii Wigilii Paschalnej w kościołach. Święcenie pokarmów tradycyjnie odbywało się w domach zamożniejszych gospodarzy, przy kapliczkach lub przydrożnych krzyżach albo przy dworach, tak jak np. działo się to w Ciekotach przed dworkiem Żeromskich, gdzie bryczką zajeżdżał ksiądz z Leszczyn, aby poświęcić pokarmy znoszone w koszach, kobiałkach, miskach. Dbano o dekorację stołu pod święcone, przykrytego śnieżnobiałą tkaniną, dekorowanego kolorowymi wycinankami i borowiną, z barankiem z masła lub ciasta po środku. Stoły uginały się od obfitości jaj, mięsiw, bab i kołaczy. Sól, chrzan, masło, chleby – to także obowiązkowe elementy święconych pokarmów. Po obrzędzie poświęcenia, pokarmy umieszczano na honorowym miejscu na stole aż do wielkanocnego śniadania.

Ks. Siarkowski: „Po wsiach koło Kielc kładą po kilka ziemniaków po rogach płachty, na której w Wielką Sobotę rozłożone święcone (…). Takie ziemniaki domieszją potem do sadzenia”. A w innym miejscu czytamy: „W kieleckim na to, żeby grzmoty ustały wynoszą z domu prześcieradło, które leżało pod święconem”.

Przy kościołach w wielkosobotnie wieczory płoną ogniska – święci się ogień i ciernie, zazwyczaj tarniny, na pamiątkę ukoronowania Chrystusa koroną cierniową. I poświęcona woda zabrana z kościołów, i ciernie mają szerokie zastosowanie chroniące obejście i domowników od wszelkiego zła. Celebracje Liturgii Paschalnej odbywały się dawniej w nocy i kończyły nad ranem, procesją rezurekcyjną i radosnym Alleluja. W tę wyjątkową noc, a i potem przez cały świąteczny dzień trwały wielkie kanonady, z użyciem ładunków często własnego pomysłu, jako salut na cześć Zmartwychwstałego Chrystusa i na pamiątkę wielkiego łoskotu, z jakim usuwał się kamień grobowy oraz oślepiającego światła, które stało się w czas Zmartwychwstania.

Solenne Alleluja!

Pierwszy dzień obchodów świąt Wielkiej Nocy – Niedziela Zmartwychwstania to czas modlitwy, uroczystych celebracji religijnych, dzielenia się święconym i odpoczynku.

Reklama

Obchody religijne święta, w których gorliwie uczestniczyli mieszkańcy wsi, rozpoczynała rezurekcja – wyjątkowo uroczysta Msza z procesją, obwieszczająca uczestnikom zmartwychwstanie. Ta tradycja w Polsce liczy ponad 500 lat!

Choć liturgicznie procesja rezurekcyjna powinna się odbywać w nocy po liturgii Wielkiej Soboty, w tradycji polskiego Kościoła poprzedza ona Mszę rezurekcyjną w niedzielny poranek wielkanocny. Fakt ten ma korzenie w czasach niewoli narodowej, gdy Kościół pod zaborami nie mógł sprawować nocnych liturgii.

W kościołach i przed kościołami winszowano sobie doczekania Wielkanocy, a po rezurekcji odbywały się wyścigi do domu, konne lub piesze. Tych, którzy mieli najszybsze konie, czekały udane święta. Tych, którzy przybieli pierwsi – udane żniwa. Po części religijnej następował obrzęd domowy – życzeń i uroczystego dzielenia się święconym, zaczynając od jajka. Niekiedy niedzielny poranek mógł wyglądać inaczej – święconym i łykiem gorzałki gospodarz obdzielał jeszcze przed Rezurekcją. Z szacunku jedzono je na stojąco.

Powaga pierwszego dnia świąt ustępowała w Lany Poniedziałek, bogaty w zabawy i życie towarzyskie, związane z symboliką wody i wiarą w jej oczyszczającą moc, szczególnie silną od Wielkiej Nocy do Zielonych Świątek (a nawet do św. Jana). Wylewanie wiader wody na kobiety, szczególnie niezamężne, wrzucanie ich do stawu, zalewanie wodą przy studni – określano jako dzień św. Lejka lub śmigus-dyngus. Ks. Siarkowski do Kielecczyzny odnosi zwyczaj gromadek dzieci chodzących po „śmigusie” i śpiewających pobożne pieśni oraz gospodarzy obchodzących procesyjnie w Poniedziałek Wielkanocny pola i odwiedzających domostwa po „śmigusie”.

2024-03-26 12:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystos Woskres!

Niedziela zamojsko-lubaczowska 22/2013, str. 6-7

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Archiwum ks. Henryka Krukowskiego

Granicę z dawnym Związkiem Sowieckim przekraczałem pierwszy raz z kolegami w 1973 r. Na przejściu wszystko dokładnie sprawdzano, odprawa trwała nieraz bardzo długo, przeszukiwano wszystkie zakamarki samochodu. Tak naprawdę to nie wiadomo do końca, czego szukano. Dla władzy radzieckiej najbardziej niebezpiecznym „towarem” były przedmioty kultu, a więc Pismo Święte, różańce, obrazki, medaliki iin. Planowaliśmy kilkudniowy pobyt w ZSRR, a potem wyjazd do Bułgarii. Mieliśmy świadomość, że nie będzie tam możliwości odprawiania Mszy św. w kościołach, bo te w zasadzie są zamknięte. Aby temu zaradzić, należało wziąć ze sobą mały polowy ołtarzyk, ale to też zakazane i niebezpieczne. Na wszystko jednak można znaleźć sposób, dlatego u zaprzyjaźnionego złotnika zamówiłem mały kielich i patenę, krzyż i lichtarzyki. Wszystko zostało tak wykonane, aby było łatwo rozebrać; rozebrane w częściach w niczym nie przypominały przyborów do odprawiania. Radziecki celnik dokładnie wszystko obejrzał, ale nie domyślił się, do czego te „dziwne” przedmioty mogą służyć i tak znaleźliśmy się po drugiej stronie granicy zdążając w kierunku Lwowa. Serce się ściskało, kiedy mijaliśmy kościoły z wybitymi szybami, bez krzyża na wieży, zamknięte lub w ruinie. Radosnym akcentem była lwowska katolicka katedra otwarta i czynna. Trafiliśmy na jakieś nabożeństwo w zwykły dzień po południu. Jakże byłem zdumiony, widząc wielu modlących się ludzi w różnym wieku. Polski kapłan jest przecież przyzwyczajony do widoku modlących się ludzi, ale tamta atmosfera, tamta wiara była zupełnie odmienna od tego, co mieliśmy u nas. Ten żar modlitwy ogarniał całego człowieka, nie wiem, kiedy pojawiły się w moich oczach łzy. Trochę się wstydziłem swego uniesienia, ale gdy spostrzegłem zapłakane oczy moich współtowarzyszy, wtedy zrozumiałem, że tu modlą się nie tylko ustami. Opuściliśmy piękny Lwów zdążając w kierunku rumuńskiej granicy. Po drodze jeszcze Tarnopol. Nie można sobie odmówić przyjemności zwiedzenia tego pięknego miasta, nad którym górowała wieża kościoła. Świątynia prezentowała się całkiem dobrze, nawet zadbana. Serce radośniej zabiło w nadziei, że czynna. Okazało się, że została zamieniona na muzeum ateizmu. Złość i pogarda dla tych, którzy do tego doprowadzili (nie mogłem się z tym pogodzić); uklęknąłem na środku, aby się pomodlić. Czujne oko ochrony od razu zareagowało wrzaskiem i wzywaniem milicji. W takiej sytuacji najlepsze rozwiązanie to wziąć nogi za pas i zwiewać.
CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Tydzień Wychowania: Po raz pierwszy od 1989 roku rząd łamie prawo ws. lekcji religii

2025-09-06 19:39

[ TEMATY ]

rząd

biskupi

Tydzień Wychowania

lekcje religii

Konferencj Episkopatu Polski

łamie prawo

Biuro Prasowe KEP

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Religia w szkole jest konstytucyjnym prawem uczniów i rodziców – podkreślili biskupi w Liście na XV Tydzień Wychowania, sprzeciwiając się decyzjom ograniczającym lekcje religii. „Nie da się dojrzale żyć bez formacji serca i sumienia” – napisali. List będzie odczytywany w kościołach 7 września.

Podziel się cytatem – zaznaczyli biskupi w Liście na rozpoczynający się 14 października Tydzień Wychowania. Wskazali na zmiany takie jak ograniczenie lekcji religii do jednej tygodniowo, możliwość łączenia klas, umieszczanie ich na początku lub końcu zajęć oraz niewliczanie oceny z religii do średniej.
CZYTAJ DALEJ

„Modlitwa wiernych” za samobójców – Kościół nie może milczeć

2025-09-07 18:44

[ TEMATY ]

Kościół

modlitwa wiernych

za samobójców

Red

W ilu polskich kościołach podczas modlitwy wiernych słyszymy wezwania za tych, którzy odebrali sobie życie? Albo za tych, którzy zmagają się z myślami samobójczymi? Odpowiedź jest łatwa do przewidzenia: w bardzo niewielu.

Niedawno wysłuchałam poruszającego wywiadu Weroniki Kostrzewy z ks. Tomaszem Trzaską, ekspertem od zapobiegania samobójstwom. Kapłan podzielił się wymownym doświadczeniem: na szkoleniu dla księży i sióstr zakonnych zapytał, kto w minionym roku słyszał w kościele modlitwę wiernych za samobójców. Spośród kilkuset osób rękę podniosło zaledwie… pięć. „Za mało modlimy się publicznie za samobójców i ich rodziny” – powiedział ks. Trzaska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję