Reklama

Aspekty

Ekologia szansą dla mówienia o Stwórcy

Startowali od 50 tys. wyświetleń miesięcznie. Były takie miesiące, że ich witrynę odwiedzało nawet 750 tys. osób. To wyniki Młodzieżowej Agencji Informacyjnej MAIKA.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 8/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Młodzieżowa Agencja Informacyjna MAIKA

Angelika Zamrzycka

Księdzu Zbigniewowi Kucharskiemu zależy na tworzeniu dobrych mediów dla młodych

Księdzu Zbigniewowi Kucharskiemu zależy na tworzeniu dobrych mediów
dla młodych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chcieliśmy stać się bankiem informacji na temat tego, co dobrego dzieje się w zakresie duszpasterstwa z młodzieżą – mówi ks. dr Zbigniew Kucharski, dyrektor Młodzieżowej Agencji Informacyjnej MAIKA. Duchowny jest przekonany o konieczności rozwijania mediów katolickich dla młodzieży.

Ksiądz Zbigniew ma wieloletnie doświadczenie prowadzenia i realizowania konferencji prasowych na skalę diecezji i na skalę kraju. Prowadził też audycje Czas wzrastania w Radiu Maryja oraz reżyserował Westerplatte Młodych w Telewizji Trwam. – Miałem poczucie, że trzeba tworzyć świadome i celowe media komunikujące się z młodzieżą – mówi ks. Kucharski. Zauważył, że na konferencje prasowe dotyczące spraw młodzieży przychodzili ludzie mediów dla dorosłych. Stąd pomysł, aby w jednym miejscu umieszczać przykłady dobrych inicjatyw w duszpasterstwie młodzieży z terenu całej Polski. Dzięki temu mają do nich dostęp ludzie młodzi. Tak narodziła się MAIKA.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Do momentu powstania Młodzieżowej Agencji Informacyjnej nie było portalu internetowego dedykowanego młodzieży, na którym byłyby umieszczane informacje z całego kraju – wyjaśnia ks. Zbigniew Kucharski. MAIKA początkowo była osadzona przy Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Później stała się spółką, którą formalnie przejęła nasza diecezja, na wzór innych mediów. Przykładowo Niedziela jest związana z archidiecezją częstochowską, a Gość Niedzielny z archidiecezją katowicką. – Nie wszyscy wiedzą, że w czasach przedwojennych KSM był założycielem i właścicielem klubu piłkarskiego, który dziś znany jest jako Lech Poznań. Wcześniej był to klub Lutnia Dębiec czy Kolejorz. Klub rozwijał się tak dynamicznie, że organizacyjnie zaczęło to przerastać Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Klub piłkarski musiał się wydzielić i usamodzielnić – wyjaśnia ks. Kucharski. – To samo zrobiliśmy z MAIKĄ. Jej funkcjonowanie trzeba było przenieść do diecezji, ponieważ przerastało to możliwości młodzieży.

Ksiądz Zbigniew Kucharski, jako dyrektor spółki medialnej, zajmuje się obecnie budowaniem środowiska wokół mediów młodzieżowych. – Chodzi nam o pokazywanie tego, co dobre i pożyteczne. Nie chcieliśmy budować działalności medialnej, która byłaby kolejnym głosem w sporach i tarciach światopoglądowych – mówi. Na bazie doświadczeń Młodzieżowej Agencji Informacyjnej powstała Ekomaika, czyli Ekologiczna Agencja Informacyjna. To również ogólnopolski projekt, który zakłada obecność Kościoła w wielu ważnych dziś tematach. – Wszystko zbiegło się bardzo ciekawie. W 2015 r. bp Tadeusz Lityński został delegatem KEP ds. duszpasterstwa pracowników leśnictwa, gospodarki wodnej i ochrony środowiska. W tym czasie z zespołem KSM-u tworzyłem na poziomie kraju różne projekty związane z ekologią – wyjaśnia duchowny. – We współpracy z bp. Tadeuszem został utworzony zespół Laudato si przy Radzie KEP ds. społecznych, którego bp Lityński został przewodniczącym, a ja sekretarzem. W przeciągu kilku miesięcy już w 32 diecezjach powołano diecezjalnych duszpasterzy „Laudato si” – dodaje.

Dla ks. Kucharskiego ekologia to istotny temat, ale też przestrzeń do głoszenia Ewangelii. – Sprawy ekologii to sprawy, które dotyczą nie tylko pojedynczych osób, ale całego społeczeństwa. W każdym domu musi być segregacja śmieci. Każdą firmę dotyczą kwestie ekologii. W pewnym sensie ekologia jest modna: dużo młodzieży interesuje się tym tematem. To kapitalna sytuacja, aby z punktu widzenia teologii stworzenia mówić o Bogu Stworzycielu – podkreśla ks. Zbigniew Kucharski. Dzięki rozwojowi agencji informacyjnej Ekomaika, głos Kościoła w sprawach ekologii pojawia się w przestrzeni publicznej. – Jesteśmy obecni na różnych spotkaniach, na których nigdy nie było przedstawicieli Kościoła – zaznacza duchowny.

2024-02-20 14:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekologiczna Agencja Informacyjna wystartowała

W trwającym roku „Laudato si” rozpoczyna działalność Ekologiczna Agencja Informacyjna EKOMAIKA, której celem jest rozwijanie postawy poszanowania świata natury jako dzieła stworzenia pochodzącego od Boga.

Inauguracja EKOMAIKI odbyła się podczas konferencji prasowej poświęconej kończącemu się rokowi „Laudato si” (20 V 2020 - 24 V 2021), który został ogłoszony z okazji piątej rocznicy tej ważnej encykliki papieskiej.
CZYTAJ DALEJ

Święci na dziś

Niedziela Ogólnopolska 42/2008, str. 16-17

Archiwum Karmelitów Bosych

Zelia i Ludwik Martin, rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Zelia i Ludwik Martin, rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus

„Dobry Bóg dał mi Ojca i Matkę godniejszych Nieba niż ziemi. Prosili Pana, by dał im dużo dzieci i by je wziął dla Siebie. Pragnienie to zostało wysłuchane. Czworo małych aniołków uleciało do Nieba, a pięć pozostałych na arenie życia wybrało Jezusa za Oblubieńca”
Św. Teresa od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza

Ona - pełna życia, spontaniczna, zaradna, nie lubi zebrań i podróży. On - cichy, o usposobieniu medytacyjnym, i przeciwnie - lubiący podróże i nowe miejsca. Przeciwieństwa, których zalety uzupełniały się. Oboje w młodości pragnęli się poświęcić wyłącznie Bogu. Bóg jednak chciał dla nich innej drogi - przez ich życie chciał przekonać świat, że w małżeństwie świętość jest możliwa. Zelia i Ludwik Martin. Rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus. W niedzielę 19 października Kościół uroczyście wyniesie ich do chwały ołtarzy.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV bije rekordy popularności w mediach społecznościowych!

2025-07-12 12:44

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Papież Leon XIV

Red

Oficjalny profil papieski @Pontifex na platformie X (dawny Twitter) ma ponad 53 miliony followersów, natomiast @Pontifex – Pope Leo XIV na Instagramie - 14 milionów. Te dane zaskakują i wskazują, że wybór kardynała Prevosta na papieża stał się także wydarzeniem komunikacyjnym.

Pierwszy post w social mediach Leon XIV zamieścił już w piątym dniu pontyfikatu. Było to przesłanie pokoju: „Niech pokój będzie z wami wszystkimi!”, wypowiedziane z Loggii Błogosławieństw Bazyliki św. Piotra tuż po wyborze. Od tej pory papieskie wpisy (na X) opatrzone zdjęciami lub filmikami (na Instagramie) pojawiają się codziennie, niekiedy po kilka jednego dnia. Wprawdzie obecność Stolicy Apostolskiej na platformach takich jak X (dawniej Twitter) oraz Instagram była zapoczątkowana za pontyfikatu Benedykta XVI, a później kontynuowana przez papieża Franciszka, to jednak Leon XIV zdobył – zaledwie po dwóch miesiącach pontyfikatu! - rekordową, większą niż jego poprzednicy, liczbę obserwujących: na Instagramie jest to 12,6 mln, a na platformie X ponad 53 mln.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję