Reklama

Kultura

Tak narodził się renesans

Ponad 160 dzieł sztuki antycznej i wczesnorenesansowej można podziwiać na wystawie pt. „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” na Zamku Królewskim w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na tej wyjątkowej wystawie zgromadzono dzieła sztuki antycznej i wczesnorenesansowej, które zostały wypożyczone z najbardziej prestiżowych muzeów Florencji, Rzymu, Paryża, Londynu, Waszyngtonu. Ekspozycja została zaplanowana w ramach jubileuszu – pod auspicjami UNESCO – 50. rocznicy odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie, którego partnerem jest ORLEN.

Motywem przewodnim ekspozycji prezentującej światowej klasy dzieła włoskiego quattrocento jest pamięć o antyku jako niewyczerpanym źródle artystycznych inspiracji. – Wystawa opowiada o sztuce włoskiego quattrocento, prawdopodobnie najdonioślejszego przełomu kulturalnego w historii. Przełomu spowodowanego odkrywanymi z zapałem zabytkami i ideami starożytnych Rzymian i Greków, który skutkował przemianami we wszystkich dziedzinach życia, w całej Europie – powiedział w trakcie otwarcia wystawy minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kultura odrodzonego świata

Wystawa nawiązuje do okresu bardzo ważnego dla całej kultury europejskiej, gdy właśnie w XV-wiecznej Italii wszystkie ideały i wartości wywiedzione z antyku zostały wydobyte z rzymskich gruzów i ustawione na piedestale jako ideał zapomnianego piękna. – Wystawa quattrocento jest dla nas niezwykle cenna i bliska, bo mówi o naszych wspólnych antycznych i renesansowych korzeniach. Z tych antycznych ideałów czerpali wiedzę i inspirację także najwięksi luminarze polskiej kultury, która bez licznych przedstawicieli elit studiujących w Padwie czy Bolonii nie nabrałaby tej rzymskiej i łacińskiej siły – podkreślił prof. Gliński.

Wystawa jest próbą spojrzenia na wielką przemianę, którą Europa zawdzięcza XV-wiecznym włoskim artystom i ich mecenasom – papieżom oraz lokalnym władcom, szukającym w śladach potęgi starożytnego Rzymu inspiracji potrzebnej do stworzenia kultury nowego, odrodzonego świata. Zdaniem prof. Glińskiego, wystawa opowiada nie tylko o odkrywaniu i kultywowaniu rzymskich wartości estetycznych, ale także o tym, że od samego początku przyjęcia chrześcijaństwa w parze z nimi szły wartości etyczne. Rzymskie ideały męstwa, honoru, sprawiedliwości i poczucia obowiązku wobec wspólnoty są ponadczasowe. – Polacy od wieków podkreślają swoją przynależność do cywilizacji łacińskiej, która wyrosła na wielkim dziedzictwie rzymskim. Podstawą trwania naszej tożsamości narodowej, naszej kultury od jej zarania jest rzymska forma chrześcijaństwa – rzymski katolicyzm, łacińskość kultury – oraz republikanizm – wskazał minister.

Reklama

Pierwszy raz w Polsce

Nad wystawą patronat honorowy objęli: prezydent Andrzej Duda, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz minister kultury Włoch Gennaro Sangiuliano. Ponad 40% eksponatów pochodzi właśnie z Italii. – Będziemy współpracowali z panem ministrem Glińskim, aby to dzisiejsze wydarzenie, ta wystawa była pierwszym z całego szeregu wyjątkowych wydarzeń kulturalnych, które wspólnie będziemy realizować – zapowiedział minister kultury Włoch.

Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie dr hab. Wojciech Fałkowski zaznaczył, że to wystawa o kulturze włoskiej, która ufundowała nowożytną kulturę europejską. – Wystawa opowiada o tym, że czasami warto się obejrzeć za siebie, że można stamtąd czerpać piękne wzorce i inspiracje. Odkrywana na nowo tradycja może stworzyć zupełnie nowy świat i nową sztukę – powiedział dr Fałkowski.

Zgromadzone na wystawie eksponaty sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźby, obrazy, rysunki, grafiki, unikatowe rękopisy oraz inkunabuły – pozwolą zwiedzającym poczuć atmosferę quattrocento – okresu, który przyniósł światowej sztuce wyzwolenie twórczej energii na niespotykaną wcześniej skalę. – Na ekspozycji prezentujemy dzieła wielkich mistrzów, takich m.in. jak Antico, Filarete, Bramante, Perugino, Mantegna, Bellini czy Botticelli. Większość z nich jest w Polsce po raz pierwszy – podkreślił dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Reklama

Dialog dwóch epok

„Przebudzeni...” to wystawa, która mówi o potrzebie sięgania do dziedzictwa antyku. Przypomina, że istnieją w naszej europejskiej kulturze nieprzemijające fascynacje, tropy, idee, dlatego też głównym tematem wystawy jest ukazanie roli, którą odegrały w sztuce wczesnego renesansu fascynacja i odkrywanie okruchów świata antycznego. Narracja utrzymana jest w konwencji sennej wizji, w której kolejne prezentowane zagadnienia łączą się ze sobą na zasadzie ciągu skojarzeń. – Dziełom z XV wieku i pierwszych dekad XVI wieku towarzyszą starożytne zabytki. Od pierwszej do ostatniej sali dzieła sztuki obu epok nawiązują ze sobą dialog, pokazując, na czym polegało odrodzenie antycznych form i w jaki sposób pracowali ówcześni artyści – wyjaśnił kurator wystawy dr Mikołaj Baliszewski.

Jest to pierwsza w Polsce wystawa zgłębiająca temat w sposób tak gruntowny i wszechstronny na przykładzie cennych zabytków sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźb, malarstwa, rysunków i grafik. Ponad 160 obecnych na niej eksponatów zostało wypożyczonych z ponad pięćdziesięciu instytucji i kolekcji prywatnych, wśród których znalazły się m.in.: Galeria Uffizi (Florencja), Galeria Borghese (Rzym), Luwr, Muzeum Brytyjskie i Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie.

Na ekspozycji znalazły się rzadko podróżujące zabytki z najbardziej prestiżowych muzeów i bibliotek świata, jak np. Hypnerotomachia Poliphili (Walka Polifila o miłość we śnie) – jedna z najbardziej fascynujących ksiąg quattrocento, odzwierciedlająca fascynację antykiem kilku pokoleń włoskich humanistów. Przypisywana Francescowi Colonnie opowiada historię Polifila, który śniąc, przemierza mistyczne krajobrazy pełne antycznych pałaców, świątyń i ogrodów.

2023-09-05 14:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zamek Królewski świętuje Konstytucję 3 Maja

[ TEMATY ]

Zamek Królewski

jackmac34/pixabay.com

Wystawa „Polskie elity a upadek Rzeczypospolitej. 230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja” na Zamku Królewskim w Warszawie przypomina znaczenie tego aktu prawnego dla polskiego parlamentaryzmu i historii powszechnej.

Ekspozycja znajduje się między innymi w Sali Senatorskiej Zamku Królewskiego w Warszawie, znanej jako miejsce uchwalenia pierwszej w Europie, a drugiej na świecie Ustawy rządowej.

CZYTAJ DALEJ

Miłość za miłość. Lublin w 10 rocznicę kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-29 03:44

Tomasz Urawski

Lublin miał szczególny powód do świętowania kanonizacji św. Jana Pawła II. Przez 24 lata był on naszym profesorem i wiele razy podkreślał związki z Lublinem – mówi kapucyn o. Andrzej Derdziuk, profesor teologii moralnej KUL, kierownik Katedry Bioetyki Teologicznej KUL. 27 kwietnia 2014 r., na uroczystość kanonizacji Jana Pawła II z Lublina do Rzymu udała się specjalna pielgrzymka z władzami KUL. - Na frontonie naszego uniwersytetu zawisł olbrzymi baner z wyrażeniem radości, że nasz profesor jest świętym. Były także nabożeństwa w lubelskich kościołach, sympozja i zbieranie publikacji na temat Jana Pawła II – wspomina.

CZYTAJ DALEJ

Nieprzechodni puchar

2024-04-29 23:36

Kacper Jeż/ LSO DT

    W Brzesku odbyły się XVII Mistrzostwa Liturgicznej Służby Ołtarza Diecezji Tarnowskiej w Piłce Nożnej Halowej.

    W rozgrywkach wzięło udział 46 drużyn z całej diecezji. Łącznie na trzech brzeskich halach zagrało ponad 300 ministrantów i lektorów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję