Za sprawą niezwykłej wystawy, otwartej z okazji 200. rocznicy odczytania hieroglifów i 100. rocznicy odkrycia grobowca Tutanchamona, można przenieść się do dawnego Egiptu. Wędrówkę śladami jednej z najstarszych cywilizacji przygotowali kurator wystawy Maciej Drewniak i odpowiedzialna za aranżację Karolina Fandrejewska. Dzięki zabytkom związanym z historią, kulturą, życiem codziennym, religią oraz obrzędami pogrzebowymi, muzealnicy w ciekawy i przystępny sposób ukazali najistotniejsze aspekty świata starożytnych Egipcjan.
Na wystawie zaprezentowano ok. 200 artefaktów; część z nich po raz pierwszy. Liczące tysiące lat eksponaty wypożyczono z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Archeologicznego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu. Największe zainteresowanie budzi sarkofag, który jest finałowym punktem podróży po Egipcie, a także mumie dziecka i zwierząt. Wśród fragmentów piramid, steli, papirusów, amuletów, masek, biżuterii i naczyń, można dostrzec takie, które mają 5 tys. lat. Ekspozycja poświęcona dawnemu Egiptowi obejmuje bowiem przedział lat od początków tworzenia się państwowości pod rządami faraonów po czasy, gdy Egipt stał się prowincją rzymską. Wędrówka przez korytarze, które wiodą do głównej komory grobowej, jest połączona z podróżą w czasie, która opowiada o codziennym życiu starożytnego Egiptu, życiodajnej mocy Nilu i rozbudowanym systemie wierzeń. Podczas zwiedzania wystawy można korzystać z audioprzewodników oraz z gotowych ścieżek w wersji dla dorosłych i rodzinnej. Polecamy!
Postawa eucharystyczna, jakiej od swoich uczniów domaga się Jezus, to postawa dzielenia się nie tylko chlebem, ale przede wszystkim miłością – powiedział abp Stanisław Budzik.
Zgromadzenie Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza, założone w lutym 1924 r. przez bł. ks. Jakuba Alberione, rozpoczęło obchody stulecia istnienia. – To dla nas wielki zaszczyt, że możemy przeżywać jubileusz i podsumować pracę wielu pokoleń naszych sióstr. To czas wdzięczności Bogu i ludziom, ale też czas refleksji nad tym, jak dalej służyć Kościołowi – powiedziała s. Aleksandra Szyborska.
„To, co dzieje się obecnie na Ukrainie - trwająca rzeź niewinnych ludzi… to imperialistyczna wojna Władimira Putina. Aby na Ukrainie zapanował prawdziwy pokój, należy uznać tę podstawową rzeczywistość i zająć się nią. W przeciwnym razie może dojść jedynie do rozejmu, prawdopodobnie bardziej kruchego niż «rozejm» zawarty w Wersalu w latach 1919-1920” - pisze na portalu The First Things znany amerykański intelektualista katolicki prof. George Weigel.
Weigel przypomina, że duchowym mistrzem Leona XIV jest św. Augustyn, który definiował pokój jako tranquillitas ordinis, czyli „dobrze uporządkowana zgoda”. Buduje się go na sprawiedliwych strukturach politycznych i prawnych. Zauważa, że o ile można go budować na poziomie lokalnym, to trudniej to czynić na arenie międzynarodowej, choć nie jest to niemożliwe. W tym kontekście zastanawia się, na ile definicję św. Augustyna można odnieść do sytuacji na Ukrainie. Zwraca uwagę, iż Władimir Putin chce opanować Ukrainę, a nawet więcej - wyeliminować Ukrainę jako suwerenne państwo. Cytuje jego słowa, iż „nie może być pokoju między Rosją a Ukrainą bez rozwiązania podstawowej przyczyny wojny”.
Sześćdziesiąt lat temu, 27 sierpnia 1965 r., zmarł szwajcarski architekt Le Corbusier. Swoje życie zawodowe związał z Francją i przyjął tamtejsze obywatelstwo. Jego sztuka nadal jest przedmiotem wielu badań i budzi kontrowersje. W wywiadzie dla mediów watykańskich włoska architekt prof. Marida Talamona przedstawia tę ikoniczną postać: „Stworzył jedne z najważniejszych dzieł architektury powojennej”.
W swojej najbardziej znanej książce, Vers une architecture (W stronę architektury) z 1923 r., Charles-Edouard Jeanneret, znany pod pseudonimem Le Corbusier, zdefiniował dom jako „maszynę do mieszkania”. Jednak złożona kreatywność tego artysty nie ograniczała się jedynie do spojrzenia na cywilizację przemysłową i do radykalnych idei lat 20. XX w., kiedy to przeniósł się do Paryża i rozpoczął działalność jako architekt i malarz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.